Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Om kreft i linjer

Startet af LordDoom, 28. Januar 2011, kl. 19:05

LordDoom

Af ren nyskærighed har jeg nogle spøgmål om kreft i linjer hos ildere :). Og jeg håber at høre om nogle her vil give mig lidt info om det.
jeg vil meget gerne lære mere om avl på ildere og man ser jo ofte ildere der dør af kræft rundt omkring.. >:|

mange linje, hvad jeg ved. og især fancy farver har kreft et eller andet sted i deres line.. det har jeg hørt meget ofte
Det jeg tænker er.. hvor langt ude skal det være, før man bør lukke en linje, hvis man får nys om det. skal man lukke linjen uanset hvor i en linje det ligger. også selom det er langt ude?
og hvis der viser sig kræft i en linje.. er det så uanset hvad man bør lukke den.. er det alle former for kræft der er avelige?
jeg mindes at have hørt det ikke er alle. men ved ikke om det er rigtig.

håber jeg kan lære lidt mere om dette her også. på forhånd tak :)


Amelia W.R <3 - Kiss me Boy (Haku)<3 og Cleopatra Aysiha <3
Fiona Krystal & William i tankerne

Cille

Nu kan jeg kun sige hvad de dyrlæger jeg kender siger om det.
At de ikke kan sige om ret meget af det at det er arveligt
MEN hvis der dukker flere tilfælde op i den samme linje, så er det  jo nok arveligt.
Dertil skal man jo så også lige se på deres alder, for vi ved jo godt at mange af de ældre dør af det, og det betyder ikke det arveligt...det bare desværre sådan det er når de får nogen år på bagen.

Line

Altså man kan jo ikke sige meget om arveligheden, da der ikke ligger nok forskning på området. Man kan dog sige at det er påfaldende hvis der falder mere end 1 fra af kræft eller andre alvorlige sygdomme.

Hvis der er en der dør af noget alvorligt synes jeg man bør overveje det. Det kommer selvfølgelig an på alderen af dyret også - og hvor langt tilbage den ligger... Men hvis man har ungdyr under fx. 3 år, og søskende/forældre/afkom begynder at falde fra så synes jeg helt bestemt der er noget galt.

Amazing Ferret

Ud fra det jeg har snakket med min dyrlæge om, så har han fortalt at det er svært at bevise om det er arveligt eller ej. Men hvis der selvfølgelig kommer mere end 2 tilfælde af kræft i en linje, så burde man nok overveje om det måske er arveligt. Det kommer jo også an på om det er den samme slags kræft de er døde af. Hvis det nu var forskellige slags kræft, så ville jeg nok ikke lukke en linje på det, men jeg ville helt sikkert diskutere det med min dyrlæge først om det ville være forsvarligt at avle videre på linjen.