Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Implantater, virketid og anvendelse i avl efter implantat

Startet af Anne, 16. Februar 2011, kl. 20:34

Anne

Nu sad jeg lige og snakkede med Sammy om implantater, og hun har endnu ikke brugt en ilder der har haft det i avl. Hun spurgte om nogen havde fået hvalpe på en ilder der har haft implantat her i norden, og jeg aner det faktisk ikke. Så er der nogen der har det endnu?

og jer der har bruger implantater, hvor længe virkede det før ilderen igen fik i brunst/løb.

og suprelorinimplantatet i bruger, det er det til hunde? for i holland har de åbenbart et der er specielt til ildere.

Line

Pernilles Pixi havde implantat inden parring med Happy sidste år - ifølge hendes hjemmeside :)

Starshineferrets

Jag har inte använt någon i avel som har haft implantat ännu

Men so far så har jag 5 illrar som haft eller har implantat

Daisy - fick implantat i januari 2009 - slutade verka i september 2010
Dweia - fick i januari 2009 - still going strong
Avanti - januari 2010 - still going strong
Adria- Januari 2010 - still going strong
Amor - juni 2010 - still going strong

Cille

Med fare for blive misforstået...så er dette indlæg ikke for være på tværs, eller være efter nogen, eller starte debat.

Men nu har vi haft alt det med kryp osv, og med sten kan tage skade af at ligge for længe "inde i varmen", og i de tråde skrev folk at dem med implantater får små kugler og trækker dem op.
Hvad er faren så ved at give de implantater, og sten tager skade af at være lukket inde i varmen?
Implantater kan jo hvis man er heldig holde i 3 år(måske mere ?)... i mit hovede ville jeg synes der var risiko for de sten tager skade eller ilder bliver syg af det.
Men jeg ved det som sagt ikke, og det var bare en tanke jeg fik pga alt det andet, og alle de samtaler med dyrlæger

Og det ville da være pænt trist hvis det giver bagslag :S

Starshineferrets

Citat fra: Cille Dato 16. Februar 2011, kl. 21:05
Med fare for blive misforstået...så er dette indlæg ikke for være på tværs, eller være efter nogen, eller starte debat.

Men nu har vi haft alt det med kryp osv, og med sten kan tage skade af at ligge for længe "inde i varmen", og i de tråde skrev folk at dem med implantater får små kugler og trækker dem op.
Hvad er faren så ved at give de implantater, og sten tager skade af at være lukket inde i varmen?
Implantater kan jo hvis man er heldig holde i 3 år(måske mere ?)... i mit hovede ville jeg synes der var risiko for de sten tager skade eller ilder bliver syg af det.
Men jeg ved det som sagt ikke, og det var bare en tanke jeg fik pga alt det andet, og alle de samtaler med dyrlæger

Og det ville da være pænt trist hvis det giver bagslag :S

Hanar som har implantat drar inte upp kulorna i buken så som en kryptorkid hane gör, utan de ligger där de ska i pungen. precis som en okastrerad hane gör när han inte är i brunst. Så det är ingen ökad risk för testikelcancer av den anledningen ;)

Cille

#5
Okay :)

Heller ikke hvis det i fllere år de ligger der?
lille tilføjelse... kan det skade sædkvalitet ved at "sove" i måske meget lang tid ?

Starshineferrets

Nej, det har ingen sådan påverkan, eftersom de inte ligger upp i buken :D
Jag tror inte att kvalitén på spermierna försämras, däremot kan det kanske ta ett tag innan de kommer in i ordentlig brunst och får full spermieproduktion efter att implantatet slutat verka.. men det är inget jag hört något om.... bara en egen teori ;)

Cille

Jamen det lyder jo ok nok... men synes bare der var nogen der har skrevet at enkelte faktisk trak dem længere op..men det har jeg så nok misforstået.
Ved godt de fleste af dem har det man vil kalde almindelig "vintertids sten"... men der er jo altid det der "hvis" der piner mig :fnis:

Amazing Ferret

Der er faktisk en grund til at testikler sidder uden for kroppen. De kan ikke tåle den normale kropstemperatur. Og hvis de trækker dem op i en længere periode er det bestemt ikke godt for sædkvaliteten

Eliza

Det ka godt have været min formulering i en tråd du tænker på.. har godt set det måske ikke var den bedste måde at skrive det på i en anden tråd i hvert fald, men jeg ville mene at ventesten er trukket lidt op også.

Erika: De er jo kun nede og store når de er i brunst, så hvad med resten af tiden?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

#10
Citat fra: Eliza Dato 16. Februar 2011, kl. 21:53
Det ka godt have været min formulering i en tråd du tænker på.. har godt set det måske ikke var den bedste måde at skrive det på i en anden tråd i hvert fald, men jeg ville mene at ventesten er trukket lidt op også.

Erika: De er jo kun nede og store når de er i brunst, så hvad med resten af tiden?

Nu tænker jeg på dem der implantat..der er jo blevet skrevet at nogen trækker dem op i længere tid. Og det kan da ikke være sundt

Og så en tilføjelse - når mine hanner har været i brunst så trækker de ikke stenene op - de bliver bare mindre uden for brunsttiden. Og det er vel det optimale ved en han?

Starshineferrets

Citat fra: Amazing Ferret Dato 16. Februar 2011, kl. 21:54
Citat fra: Eliza Dato 16. Februar 2011, kl. 21:53
Det ka godt have været min formulering i en tråd du tænker på.. har godt set det måske ikke var den bedste måde at skrive det på i en anden tråd i hvert fald, men jeg ville mene at ventesten er trukket lidt op også.

Erika: De er jo kun nede og store når de er i brunst, så hvad med resten af tiden?

Nu tænker jeg på dem der implantat..der er jo blevet skrevet at nogen trækker dem op i længere tid. Og det kan da ikke være sundt

Og så en tilføjelse - når mine hanner har været i brunst så trækker de ikke stenene op - de bliver bare mindre uden for brunsttiden. Og det er vel det optimale ved en han?

Jag tror helt enkelt att det rör sig om missförtsånd i skrift här ;) En hane med implantat förvarar sina testiklar precis på samma ställe som en okastrerad hane gör när han inte är i brunst, och spremieproduktionen är samma som för en okastrerad hane ur brunst.

Amazing Ferret

^^Det kan da sagtens være der er tale om en misforståelse  :)

Mustela

Jeg har 4 ildere der pt. har implantat.

Kulle -fik det i starten af november 2009, og det virker endnu. Han testikler sidder hvor de skal, og hvor de hele tiden har siddet. Dog er de mindre nu, end da han var i brunst før implantat.
Kalosa -fik det i midten af januar 2010, og det virker endnu.
Holger(neutraliseret) -fik implantat i starten af marts 2010 pga hormonforandringer/ virilt adfærd. Har observeret en enkelt gang at hans "virile adfærd" er på vej tilbage, så er lidt i tvivl om hvorvidt det stadig virker. Så det bliver nok et nyt implantat snart.
Furo(neutraliseret) - fik implantat i starten af oktober 2010 pga hormonforandringer/ virilt adfærd. Virker stadig.

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior