Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvorfor den alder ved fraflytning?

Startet af Eliza, 9. Marts 2011, kl. 12:41

Eliza

Mit spørgsmål er til dem som avler. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor gamle jeres hvalpe er når i sælger dem og hvorfor i mener at det er den rigtige alder at sælge dem i?

Jeg har jo set flere steder at nogle har en anden alder på end de 10 uger som jeg fornemmer er det mest normale tidspunkt. Jeg ved godt at nogle kan være hurtigere eller langsommere modne, men nu tænker jeg mest når man vælger hele kuld.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Shamua

Altså, er jo ikke selv avler endnu. Men mit indtryk er at man kan se på hvalpene når de kan klare sig selv, og at man kan se på moderen når hun ikke gider dem mere. Og en god kombination af de to må jo være salgsklare hvalpe.

Dog aldrig tidligere end 8 uger, uanset hvad.

Vh. Marianne

Eliza

Jeg tænker måske mest på at opdrættere skriver på deres hjemmeside at de først sælges som 12 uger eller 10 uger, så har man jo sat sig lidt fast på det efter som de fleste hvalpekøbere nok forventer at få dem der omkring.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Måske de 10 uger hænger sammen med, at det er der de kan få deres vaccination?

Jeg hænger mig ikke fast i en bestemt alder, jo at de selvfølgelig ikke er under 8 uger, men jeg ser mere på deres modenhed.
Hvis der er en hvalp der er klar til at flytte når den er feks 9 uger gammel, og den selvfølgelig skal ud i et hjem hvor der er andre ildere, så lader jeg den gerne flytte hjemmefra. Dog bliver der så ændret en smule i kontrakten i forhold til vaccination, for så er det køber der skal vaccinerer hvalpen.

Min erfaring er faktisk, at hvalpene også kan "blive for gamle" inden de flytter i nye hjem. Der er et tidspunkt i deres udvikling, hvor det er bedst at de flytter inden. Det er lettest for køber, at få hvalpen hjem inden den "periode". Eller selvfølgelig efter.  ;)

Ej det lød lidt forvirrende.  :lol:

Ligesom jeg mener, at hvis man ønsker en "velopdragen og sød hvalp", så skal man ikke altid tro, at hvis man vælger den mest stille i kuldet når de er 6-7 uger, så er det det rette valg. Min erfaring er nemlig, at de hvalpe der bliver nogle banditter hos opdrætter, dem er opdrætter allerede begyndt at opdrage på, og de ved så bedre hvad de må og ikke må.
De hvalpe som er meget stille og søde hos opdrætter, og som endnu ikke er begyndt at lave ballade, dem vil køber selv skulle lære det hele. De skal så starte helt fra bunden med dem.

Men ja, man kan ikke generaliserer, jeg skriver bare min erfaring igennem årene.
Ann Hillerslev.

katja

mine hvalpe flytter når de er mellem 10-12 uger

mange unger diger til 9-10 ugers alderen, jeg mener de har godt at at gå sammen med deres mor, og andre ildere til de er 10.12 uger simpelhen da de lære af deres mor endu, alså at være ilder, hvor grænserne går osv

det er det sammen med katte, de flytter også først når de er 12 uger, da nettop de overnævnte har noget at lære, blive opdraget osv

det kan god lyde lidt forviirende det jeg har skrevet, men som sagt bliver mine til de er 10-12 uger, fordi jeg mener forældrene og de andre ildere er med til at opdrage dem , lære dem hvor grænserne går, samt bliver mine tippet og vaksineret osv inden de flytter, mine får normalt tip i 10.11 ugers alderen sammen med deres vacine osv
ejer af 7 dejlige trolde,

Anne

Jeg har valgt 10 uger, selv om jeg ikke har haft hvalpe endnu. Men det betyder ikke at jeg ikke har haft hvalpe i huset jo, og jeg synes at 10-11 uger har været en god alder at få dem i, hvor 8 uger har været meget sjovt fordi de er så nuttede, men har også resulteret i at jeg har haft en hvalp (det var jo så ikke min, men en jeg passede 3 måneder) som var meget umoden og havde rigtigt meget brug for de andre ildere, samt virkelig på mange punkter var en baby, jeg synes ikke det ville have været fair overfor ham, hvis ikke det var fordi han var flyttet sammen med en han kendte og hjem til en der havde ildere i forvejen. han tyggede desuden også i stof og suttede på ting og sager, hvilket nok kan hænge sammen med at han havde et suttebehov endnu og egentlig ikke var helt færdig med sin mor. Til gengæld har jeg også fået hvalpe der var 13-16 uger, og der synes jeg ikke de var så meget hvalpe mere, selv om de alligevel nemt har tilpasset sig og hurtigt er faldet til. jeg har ikke oplevet at få en hvalp hvor jeg synes at den var "for gammel", men det er selvfølgelig sjovest at få dem mens de stadig ligner hvalpe.

At jeg har valgt 10 uger hænger også meget sammen med vaccine, da jeg ønsker at de hvalpe der evt skulle komme herfra har fået vaccine, chip osv, så det ikke er noget køber skal gøre. Jeg har det dog også sådan at hvis ilderen skal hjem til et godt hjem (selvfølgelig er hjemmet godt, ellers bliver den jo ikek solgt) med andre ildere og køber gerne vil have en særaftale, så vil jeg ikke afvise at det kan ske, hvis hvalpen er klar til det, ligesom jeg også vil beholde hvalpe længere end 10 uger hvis de ikke er klar der.

Eliza

Katja: er du ikke bange for at hvis de er 12 uger så bliver det sværer for køberne at skulle opdrage dem? Jeg kan godt forstå du synes de skal have noget alder hvis de skal ud som alene ildere, men nu ville jeg personligt ikke sælge til folk der kun vil have en.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Barky

Jeg er enig med Ann og Anne her...

Dog vil jeg lige tilføje et aspekt jeg også tænkte på ang alder på mine hvalpe da jeg solgte dem. Fra naturens side så bliver hvalpene hos deres mor til de er ca 12 uger, og i den tid præger hun dem, og de accepterer deres "virkelighed". Hun lærer dem hvad for nogen dyr man kan spise, hvad man skal være bange for osv.

Derfor er det ekstremt vigtigt som opdrætter at præge hvalpene i de ca 10 uger man har dem, og at køber selv får lov at fortsætte med prægningen efterfølgende.
Altså præsentere hvalpene for hverdagens lyde, fremmede ildere, forskelligt kost, støvsugere, gåture, musik, andre dyr, besøg hos dyrlægen.. Og alt hvad hvalpene kan have godt af at lære mens de stadig er så unge at al prægning går direkte til hjernen uden frygt.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

katja

Citat fra: Eliza Dato 10. Marts 2011, kl. 11:41
Katja: er du ikke bange for at hvis de er 12 uger så bliver det sværer for køberne at skulle opdrage dem? Jeg kan godt forstå du synes de skal have noget alder hvis de skal ud som alene ildere, men nu ville jeg personligt ikke sælge til folk der kun vil have en.

nej jeg har haft 3 kuld før og de er aldrig flyttet før 12 ugers alderen, så jeg ved det ikke er noget problem, jeg sælger dem ikke før de er 12 uger, heller ikke hvis man har ilder i forvejen, dem jeg har solgt har der ikkke været problemer med, heller ikke med deres opdragelse, så ja det har som sagt alfrig været et problem, for køber
ejer af 7 dejlige trolde,

SaraJ

Citat fra: katja Dato 10. Marts 2011, kl. 15:43
Citat fra: Eliza Dato 10. Marts 2011, kl. 11:41
Katja: er du ikke bange for at hvis de er 12 uger så bliver det sværer for køberne at skulle opdrage dem? Jeg kan godt forstå du synes de skal have noget alder hvis de skal ud som alene ildere, men nu ville jeg personligt ikke sælge til folk der kun vil have en.

nej jeg har haft 3 kuld før og de er aldrig flyttet før 12 ugers alderen, så jeg ved det ikke er noget problem, jeg sælger dem ikke før de er 12 uger, heller ikke hvis man har ilder i forvejen, dem jeg har solgt har der ikkke været problemer med, heller ikke med deres opdragelse, så ja det har som sagt alfrig været et problem, for køber

Rami/min Hermann var da 9 uger da han flyttede?

Barky

Citat fra: SaraJ Dato 10. Marts 2011, kl. 16:07
Citat fra: katja Dato 10. Marts 2011, kl. 15:43
Citat fra: Eliza Dato 10. Marts 2011, kl. 11:41
Katja: er du ikke bange for at hvis de er 12 uger så bliver det sværer for køberne at skulle opdrage dem? Jeg kan godt forstå du synes de skal have noget alder hvis de skal ud som alene ildere, men nu ville jeg personligt ikke sælge til folk der kun vil have en.

nej jeg har haft 3 kuld før og de er aldrig flyttet før 12 ugers alderen, så jeg ved det ikke er noget problem, jeg sælger dem ikke før de er 12 uger, heller ikke hvis man har ilder i forvejen, dem jeg har solgt har der ikkke været problemer med, heller ikke med deres opdragelse, så ja det har som sagt alfrig været et problem, for køber

Rami/min Hermann var da 9 uger da han flyttede?

LOL!

Hvorfor lyve omkring det? *G* What's the point? Fra mit synspunkt er der intet i vejen med at sælge en 9 ugers hvalp så længe at den er psykisk moden nok. Og det kan man tydeligt se som opdrætter... Der var faktisk en af mine egne som var mere end klar som 9 ugers, men jeg beholdt den fordi at jeg skulle have vaccineret og chippet den før salg.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Starshineferrets

Mina valpar har flyttat vid lite olika omständigheter. i 2008 flyttade alla vid 10 veckors ålder ungefär. I 2009 flyttade en valp vid 10 veckor, en vid 14 och resten vid 15 veckor ca eftersom de skulle utomlands. I 2010 flyttade majoriteten av valparna vid 10 veckor, en vid 15, 2 vid ca 11-12 veckor och en vid 8. Valpen som flyttad evid 8 fick flytta så tidigt eftersom han flyttade med en kompis, och då föredrog jag att de flyttade samtidigt istället för att han skulle flytta in ensamett par veckor senare. Sedan var han även väldigt mogen för sin ålder. Den enda flytta ajg ångrar var en valp som flyttade vid 10 veckor, och hon visade hos mig exakt samma beteende som sina syskon och verkade helt flyttklar, men efter flytten visade det sig att hon nog hade behövt ha mera tid med mig.

Faktum är att i naturen går valparna ofta tillsammans med sin mor i upp till ca 6 månaders ålder :P Men, sedan är det också en skillnad på vilda djur och på domesticerade djur när de gäller mognad och utveckling. I naturen är ungar oftast "ungar" längre än vad domesticerade djur är. De tar längre tid på sig att växa färdigt, utvecklas och bli vuxna, tillslillnad från våra sällskapsdjur där det ofta går betydligt snabbare.

Jag tror inte man kan sätta någon fast ålder egentligen på när valpar ska flytta. Allt är individuellt och man får helt enkelt utvärdera varje valp enskilt samt även ta med i beaktande vart illern ska flytta, om den ska vara själv, om ägaren är illervan osv osv.


lille_thor

Jeg spurgte dyrlægen den gang jeg fik thor fordi jeg også havde læst det med de 10 uger og der sagde hun at det optimale var 8 uger nar de sku skilles fra moderen og 10 uger gamle når de sku skilles fra deres søskende . Lyder det helt en ib vejret eller ?
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Starshineferrets

jag tror inte på att dela av dem från modern innan de flyttar... OM det inte är så att modern faktiskt sparkar ut dem och inte vill bo med dem mera såklart ;) Delar man på en mamma från sina valpar och hon fortfarande har starka moderskänslor kvar kan man lätt få en hona som beter sig ganska så knäppt och blir stressad.

Tror inte det finns något optimalt för iller som så.. alla är individer helt enkelt.

katja

Citat fra: Barky Dato 10. Marts 2011, kl. 16:40
Citat fra: SaraJ Dato 10. Marts 2011, kl. 16:07
Citat fra: katja Dato 10. Marts 2011, kl. 15:43
Citat fra: Eliza Dato 10. Marts 2011, kl. 11:41
Katja: er du ikke bange for at hvis de er 12 uger så bliver det sværer for køberne at skulle opdrage dem? Jeg kan godt forstå du synes de skal have noget alder hvis de skal ud som alene ildere, men nu ville jeg personligt ikke sælge til folk der kun vil have en.

nej jeg har haft 3 kuld før og de er aldrig flyttet før 12 ugers alderen, så jeg ved det ikke er noget problem, jeg sælger dem ikke før de er 12 uger, heller ikke hvis man har ilder i forvejen, dem jeg har solgt har der ikkke været problemer med, heller ikke med deres opdragelse, så ja det har som sagt alfrig været et problem, for køber

Rami/min Hermann var da 9 uger da han flyttede?

LOL!

Hvorfor lyve omkring det? *G* What's the point? Fra mit synspunkt er der intet i vejen med at sælge en 9 ugers hvalp så længe at den er psykisk moden nok. Og det kan man tydeligt se som opdrætter... Der var faktisk en af mine egne som var mere end klar som 9 ugers, men jeg beholdt den fordi at jeg skulle have vaccineret og chippet den før salg.

ja de flyttet tidligt, da hende der passet dem for mig, da jeg var boligløs gav dem væk før tid, det var ikke med min gode vilje, men det var et valg stine gjorde
ejer af 7 dejlige trolde,