Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Gamle/Ældre ildere

Startet af KariN, 16. Januar 2013, kl. 20:41

KariN

Selvom jeg efterhånden har været i ilder miljøet i mange år, så har jeg ikke haft gamle ildere før nu.

Julian er 5½ år og Nano og Cassie bliver begge to 5 her til foråret. Der er stadig meget gang i både Naanok og Cassie, de elsker al den plads de har fået efter vi er flyttet i hus og Cassie, som ellers ikke gad at lege så meget med Sjulle og Nano, er nu helt oppe og køre hver dag og leger derud af i lang tid af gangen, det samme gælder for Nano, som jo altid har været ret hyperaktiv ;)

Sjulle derimod, han er pludselig blevet meget gammel, der går længe i mellem han leger, han tuller lidt rundt, spiser, vil gerne have godbidder og nusses lidt, går på bakken og så lægger han sig til at sove. Jeg ved godt at vinteren selvfølgelig også spiller ind, men jeg syns nu det er hårdt at han ikke gider så meget mere. Vi har prøvet at aktivere ham med ting han altid har syns var sjovt, men han gider ikke rigtig noget, når han leger er det meget kortvarigt, max 5 minutter af gangen og der går dage imellem.

Jeg har rigtig svært ved at acceptere/forstå at han er ved at være gammel og han selvfølgelig ikke har den samme energi som han havde da han var yngre. Han er tjekket igennem af dyrlægen og han fejler intet udover en forstørret milt. (den har været forstørret i nogle år efterhånden og har aldrig påvirket ham).

Jeg vi rigtig gerne høre hvordan jeres ældre/gamle ildere opfører sig, Leger de? Sover de hele tiden? osv.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Cille

De ældre jeg har haft og har en af nu, det lyder som det samme.
Titania er ikke vågen i ret lang tid af gangen, og gider ikke at lege i længere tid af gangen

mette11

Jeg har kun Sigi der kan kaldes for gammel. Hun er 5½ og jeg har i perioder været meget bekymret for hende, men hun fejler ikke andet end en forstørret milt. Hun sover en del, eller også er hun bare aktiv på sære tidspunkter, men hun fjoller stadig ind imellem og kan sagtens lege/tøffe rundt i en time eller to. Hun gider ikke hvalpene og ignorerer dem totalt det meste af tiden. Men Sigi har sgu altid været lidt sær og gjort ting på sin måde når det passer hende. Sigi har tit haft en evne til at først gide stå op, når alle andre i huset går i seng, eller også tøffer hun rundt for sig selv ude i løbegården når de andre sover til middag. Jeg kan nok aldrig blive klog på den ilder, for hun gør virkelig altid alting på sin måde.

Jeg glæder mig ikke til hun bliver gammel i sin opførsel, for jeg elsker virkelig at se hende fjolle og tæske hvalpene  <3

KariN

Citat fra: Cille Dato 16. Januar 2013, kl. 21:02
De ældre jeg har haft og har en af nu, det lyder som det samme.
Titania er ikke vågen i ret lang tid af gangen, og gider ikke at lege i længere tid af gangen

Det lyder jo meget som Sjulle, jeg skal nok bare vænne mig til at han ikke er en ung energi bombe mere, men jeg syns godt nok det er svært og hårdt at erkende at han altså ER ved at være en ældre herre om jeg vil det eller ej,
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

KariN

Citat fra: mette11 Dato 16. Januar 2013, kl. 21:04
Jeg har kun Sigi der kan kaldes for gammel. Hun er 5½ og jeg har i perioder været meget bekymret for hende, men hun fejler ikke andet end en forstørret milt. Hun sover en del, eller også er hun bare aktiv på sære tidspunkter, men hun fjoller stadig ind imellem og kan sagtens lege/tøffe rundt i en time eller to. Hun gider ikke hvalpene og ignorerer dem totalt det meste af tiden. Men Sigi har sgu altid været lidt sær og gjort ting på sin måde når det passer hende. Sigi har tit haft en evne til at først gide stå op, når alle andre i huset går i seng, eller også tøffer hun rundt for sig selv ude i løbegården når de andre sover til middag. Jeg kan nok aldrig blive klog på den ilder, for hun gør virkelig altid alting på sin måde.

Jeg glæder mig ikke til hun bliver gammel i sin opførsel, for jeg elsker virkelig at se hende fjolle og tæske hvalpene  <3

Gud ja, Sigi er på alder med Sjulle, jeg ved ikke hvorfor, men jeg vil have hende til at være yngre ;)

Sjulle har altid været meget aktiv og bestemt ikke bleg for at tage en slåskamp eller en omgang fangeleg med Nano, men han gider slet ikke den slags mere :S han gider heller ikke at lege brydekamp med hverken Jack eller mig.

Jeg syns godt nok det er noget af en kamel at sluge at han er gammel og selvfølgelig skal have lov til bare at tusse rundt og hygge sig uden at hans madmor forventer at han skal lege med hende.
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

lille_jill

Jeg tror at Chucky har misforstået et koncept, for han har mere energi nu end i mange år. Men det skyldes nok, at han har fået 3 gange så meget plads som før.
Men han har også mange dårlige dage hvor han bare sover. Det plejer at være en god dag efterfulgt af 2 halvdårlige. I dag har han været vågen og aktiv i små 4 timer :) men de dårlige dage er skræmmende og det virker som om at han ikke har tænkt sig at holde dagen ud.
Chucky fylder 6 til marts.

Julie

#6
Fritz på 6½ år har altid sovet meget. Specielt meget efter han rundede de 4 år.. Men pludselig begyndte han rigtigt at kvikke op her sidste år, og nu har han en rigtig god energi. Selvfølgelig er der dage hvor han sover mere end andre, men når han er vågen, er han gerne oppe i længere tid end han før har været, og et enkelt båt i ny og næ kan det også blive til.
Zeph, der snart runder de 5 år, kan jeg ikke rigtig mærke noget på. Han er ligeså energisk som han altid har været.

rimif

Min tidligere Fritz dæmpede sig en smule fra han var 5 år, men ikke meget han havde altid DAMP, han endte med at blive 8½ og til sidst var han super frisk , hoppede rundt og var helt vild i ca. 20-30 min så gik han i seng, sov noget og vågnede op igen og startede forfra igen :) Jeg tror det kommer meget an på hvordan de ellers er, Gabi jeg har nu bliver 2 i år, han er en hygger, han kan godt blive frisk og hopper rundt, men han elsker også at sove så her om vinteret må jeg vække ham og hive ham igang ellers sover han hele dagen, når han så er vågen så får den også gas, men altså først efter jeg har vækket ham:) jeg ku forstille mig at når han blev ældre at han var noget rolig.

Anne

My var ligesom sjulle I den alder. Længe før hun blev syg. Det er ikke rart når de pludselig er blevet gamle, men det behøver ikke betyde andet end det. Og hun havde stadig også sine øjeblikke, selv som ældre.

Barky

Jeg synes egentlig ikke at jeg mærkede at ilderne blev ældre helt så markant som jer andre. Måske fordi at jeg hele tiden havde forskellige aldersgrupper i min gamle flok.
Det skete ligesom langsomt.... Fra dag til dag... Måned til måned... År til år...

Jovist de var mindre aktive, og slet ikke nær så legesyge, og kunne godt blive lidt "demente" i deres hukommelse, men det skete så langsomt at jeg ikke var bekymret over det.

Nu hvor jeg har de 2 teenagetøser herhjemme kan jeg virkelig mærke hvor "nemt" det var med Maleika på 4 og Zallie på 7 sidste forår. Der er sq gang i de små piger! De tusser ikke rundt som ældre ildere gør. De LØBER og LEGER og det går STÆRKT.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Jeg har Lina som bliver 6 her i marts og jeg kan ikke mærke hun er blevet ældre, men jeg kan til gengæld se det på hende. Hendes pels er, ja ikke så fin som den plejer.
Lina har altid været en rolig pige der har bare har tullet rundt og det gør hun stadig. Hun vil gerne lege en gang imellem

De andre gamle jeg har haft Izzy, Sammy og Peanut var der heller ikke den store forandring. Det var mere sygdom der gjorde at de blev gamle :(

KariN

Citat fra: lille_jill Dato 16. Januar 2013, kl. 21:40de dårlige dage er skræmmende og det virker som om at han ikke har tænkt sig at holde dagen ud.
Chucky fylder 6 til marts.

Sådan kommer jeg også til at tænke med Sjulle, de dage hvor han virkelig intet gider, men heldigvis overrasker han mig positivt hver gang :D
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

KariN

Tak for jeres svar alle sammen :) Det er rart at høre at ældre ildere bare sover mere ( det siger lidt sig selv, men det er rart at få bekræftet alligevel)

Jeg må bare nyde min gamle sjullemand når han er vågen og frisk og så lade ham sove det han vil :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Anne

My blev heller ikke pludselig gammel Julia, men jeg tror netop jeg lagde mærke til det, fordi aldersforskellen var så stor fra hende til de andre

Barky

Citat fra: Anne Dato 17. Januar 2013, kl. 18:20
My blev heller ikke pludselig gammel Julia, men jeg tror netop jeg lagde mærke til det, fordi aldersforskellen var så stor fra hende til de andre

Dét kan jeg godt forestille mig.
Bla bla bla.... Hilsen Julia