Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Bibber

Startet af Metnil, 18. Januar 2009, kl. 20:56

Metnil

Nu er der i den anden tråd "dyreønskeliste" blevet nævnt pindsvin..

Så synes jeg da lige at jeg vil "blære" mig lidt  :fnis:

Jeg er den stolte ejer af et Afrikansk hvidbuget pygmæpindsvin!

Navn: Bibber
Alder: 10 måneder
Køn: Han
Status: Viril
Yndlingsejer: Min kæreste Tom (typisk!  8o| :P )
Hader: Høje lyde
Elsker: at lege med toiletrulle og kattebold
Ses du gøre mest?: Sove!
Ses du aldrig gøre?: Bide :)

Besøg min hjemmeside www.freewebs.com/animalsRme for flere billeder, og mere information om hvordan det er at have pindsvin og hvad det kræves. Her kan du også finde links til informationpå engelsk da der desværre ikk findes så meget information på dansk :S men de engelsk sider er rigtig gode!  :ja:

Og så lige et par billeder til sidst:

Bibber i Løbegård:


Bibber bag tremmer  :fnis::


Han er nu skøn  :love:


tzari

nøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøøj  :love: :love: :love: :love: fortæl fortæl hvordan er de hvad kræver det osv osv osv mig vide alt  :-$
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Metnil

kopieret fra min egen hjemmeside:

Afrikanske pygmæpindsvin er fætter til det pindsvin vi har ude i haven. Der er dog væsentlige forskelle!

Pindsvin vi har i vores have er fredet! Dem må man ikke have indenfor og man bør aldrig røre ved dem! Hvis du godt kunne tænke dig et lille pindsvin skal du kontakte en opdrætter. Det er meget svært at få et herhjemme i Danmark, men i Tyskland er de f.eks. meget udbredt. En pygmæ's pris kan svinge fra 800 til 1700 kr. afhængig af race, køn osv.

Pygmæ'er går ikke i hi som vores pindsvin gør. Hvis de går i hi, så dør de simpelthen. Dette sker hvis de bliver holdt for koldt. De skal derfor holdes i en temperatur på min. 16 grader. De bliver heller ikke ligeså store. De bliver i gennemsnit på størrelse med et lille marsvin. Pindsvin STIKKER! Og du kan ikke undgå at blive stukket.. Men når dit pindsvin slapper af, kan du ae det på ryggen uden at stikke dig. Dette føles bare som rug pels.

Har du ikke mulighed for at få decideret pindsvinefoder (dette fåes umiddelbart kun hos opdrættere) så lever pindsvin fint af killingefoder eller Ilderfoder. ( Mine to drenge spiser det samme mad :) ) Pindsvind er altædende dyr dog hovedsageligt kødædere. Dette vil sige at de skal have kødholdig mad, men en gang imellem godt må få GRØNNE grøntsager. Kun grøntsager med farven GRØN, da de ellers kan blive ret syge. Så Agurk er ok, Gulerød er et nej! Et andet tilskud til maden kan være melorme eller fårekyllinger. Så skal du nok blive et hit hos dit pindsvin!

Pindsvin er meget legesyge dyr. De skal derfor aktiveres dagligt i mindst 1 time. Derudover er det godt hvis de har noget legetøj i deres bur! Her kan du bare være kreativ. Mit har bl.a. en kattebold, en lille ladvogn, en toiletrulle ja jeg kunne blive ved.

Hvis du vil vide mere kan du gå ind på:

http://www.hedgehogcentral.com/

http://www.hedgehogworld.com/

Disse sider er på engelsk da der er meget lidt information på dansk.

Men har du spørgsmål, så skriv endelig! Jeg skal gøre mit bedste for at svare dig.

tzari

hvorvarmt må det maxvære skal de have varmelampe om vinteren så? Med åbent vindue og udluft i vinteren ryger vi hurtigt udner 16 grader. Hvor får jeg fingre i en i den farvevariant jeg har forelsket mig i?
kan de fås med tavle :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Metnil

Citat fra: tzari Dato 18. Januar 2009, kl. 21:05
hvor varmt må det maxvære skal de have varmelampe om vinteren så?
Der er ikke noget max, de må selvfølgelig bare ikk stå direkte i solen så de får hedeslag :) En varmelampe er ikke nødvendig det har han i hvert fald ikke her og har heller ikk set nogen steder hvor de har.. :)
Med åbent vindue og udluft i vinteren ryger vi hurtigt udner 16 grader.
Det er vigtigt pindsvinet ikke står i træk. Det vi gør herhjemme er at vi sætter ham i et andet rum når vi lufter ud i stuen hvor han står. når varmen så kommer igen så kommer han ind på plads og så lufter vi ud i det andet rum. :)
Hvor får jeg fingre i en i den farvevariant jeg har forelsket mig i?
søg efter tyske opdrættere.. de er meget populære dér og opdrætterne er meget venlige.. flere af dem fragter dem også til Danmark direkte til din dør :)
kan de fås med tavle :)
ja de fås bestemt med tavle.. køber du fra opdrætter får du den automatisk med.. der er ligeså stor kontrol med det, som der er med ildere.. det er dog som sagt sådan at der kun er 1 opdrætter i danmark og de fører kun hvidbuget, så tyskland er mit bedste bud :) - der er prisleget generelt det samme

Håber det hjalp ;)


tzari

Uhh tak for svarene. har kun fundet en tysk opdrætter og der vil jeg ikke købe(grund kan gives i pm).
Kan de UNDER OPSYN være ude sammen med ilderne eller kan de ikke forsvare sig særlig godt hvad med katte?
Hvor stort et bur har de brug for. Hvormange timer ude af buret om dagen. 
Hvor er Bibber fra ?

Spørge Jørgine går amok   :fnis:
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

Glæder mig til at møde Bibber  :lol:

Julie

guuud hvor er han sød. det er ikke underligt at folk er vilde med pindsvin

Metnil

Citat fra: tzari Dato 18. Januar 2009, kl. 21:19
Uhh tak for svarene. har kun fundet en tysk opdrætter og der vil jeg ikke købe(grund kan gives i pm).
det vil jeg gerne høre :) er altid nysgerrig hihi.. Men der er jo altså andre opdrættere.. kan desværre ikke huske hvad den tyske opdrætter jeg snakkede med hed, men kan være jeg kan finde ud af det :)

Kan de UNDER OPSYN være ude sammen med ilderne eller kan de ikke forsvare sig særlig godt hvad med katte?
jeg må indrømme at jeg aldrig har turdet have dem ud samtidig, de er naturlige fjender har jeg læst, og jeg tør ikk tage chancen.. - men du kan jo altid prøve stille og roligt.. bibber går i en løbegård når han er ude.. så under strengt opsyn kan de måske godt lade sig gøre.. kig på youtube der er nogle video'er af ildere og pindsvin sammen.. :) - katte har jeg aldrig prøvet, da min kæreste er allergisk overfor kat så der må jeg være dig svar skyldig.. men mener også der er videoer af det på youtube :)

Hvor stort et bur har de brug for.
de skal bruge et bur minimum på størrelse med et lille marsvinebur, men jo større jo bedre. det kommer også an på hvor lang tid man har dem ude om dagen selvfølgelig, hvilket bringer mig til dit næste spørgsmål..

Hvormange timer ude af buret om dagen. 
minimum en time.. men som du jo også ved fra ildere, jo mere jo bedre :) pindsvin kan også lære at gå på bakken, det er dog ikke lykkedes her da jeg ikk er gået op i det, men ved det kan lade sig gøre :)

Hvor er Bibber fra ?
Bibber er fra opdrættet RTR men deres side er tilsyneladende lukket, så er ikk sikker på de eksiterer mere.. men kan prøve at forhøre mig hos min veninde der er personlig ven af dem :) dog kan det først blive i løbet af et par dage :)

Spørge Jørgine går amok   :fnis:

Emmadyhr

Ej hvor fedt at der kommer lidt info om pinsvin.Jeg ønsker mig også sådan en..

Jeg har lige nogle spørgsmål..

Hvor meget plads kræver det at havde dem
Hvad slagt bund fyld går de i..
Hvad spiser de?

kan man kæle med dem..Har jo to børn der ville være vilde med at sidde med den og lege med den. Hvor kælne er de?


Julie Stuhr

Da jeg var lille så jeg sådan et hvidbuget pindsvin og har ønsket mig et siden. Men tror min kæreste er svær at overtale :p

Soelberg`s SUN ferret


Gud hvor er han bedårende  :love:

hvad hedder pindsvin på tysk  :-$

Namilla

Citat fra: tzari Dato 18. Januar 2009, kl. 21:19
Uhh tak for svarene. har kun fundet en tysk opdrætter og der vil jeg ikke købe(grund kan gives i pm).
Kan de UNDER OPSYN være ude sammen med ilderne eller kan de ikke forsvare sig særlig godt hvad med katte?
Hvor stort et bur har de brug for. Hvormange timer ude af buret om dagen. 
Hvor er Bibber fra ?

Spørge Jørgine går amok   :fnis:

Her er nogen til salg http://www.star-reptiles.dk/forum/viewtopic.php?f=50&t=61822

Metnil

Citat fra: Namilla Dato 21. Januar 2009, kl. 13:03
Citat fra: tzari Dato 18. Januar 2009, kl. 21:19
Uhh tak for svarene. har kun fundet en tysk opdrætter og der vil jeg ikke købe(grund kan gives i pm).
Kan de UNDER OPSYN være ude sammen med ilderne eller kan de ikke forsvare sig særlig godt hvad med katte?
Hvor stort et bur har de brug for. Hvormange timer ude af buret om dagen. 
Hvor er Bibber fra ?

Spørge Jørgine går amok   :fnis:

Her er nogen til salg http://www.star-reptiles.dk/forum/viewtopic.php?f=50&t=61822

Det er Bibber's opdrætter.. kunne bare ikk finde dem mere hihi.. tak for hjælpen :)

tzari

 :fnis: nøj hvor er en albino grim  :-$
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner