Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Åh altså Tjalfe

Startet af Black Diamond, 6. December 2009, kl. 22:01

Black Diamond

Ja nu laver jeg alligevel en tråd om det. Jeg har brug for nogle råd eller andres meninger, for jeg er virkelig i tvivl om nogle ting med Tjalfe.

Han sov meget længe i morges. Hans bur står ude i gangen hvor han sover alene om natten. Han får a/d blandet med kattemælk. Og de andre vilel æde det hvis ikke jeg låse det inde så kun han kan få fat i det. Men han har næsten ikke spist siden vi kom hjem. Han spiste en smule mer ei går. Men han har ikke rørt maden jeg satte ind i buret til natten. Jeg giver ham hans medicin to gange om dagen. Morgen og aften. Og han er så dygtigt til at tage den. Men han får faktisk ikke andet resten af dagen. Jeg giver ham mad. Lukker de andre ind så han får helt ro til at spise. Men han vil ikke. Han lugter til det og tage nogle få slik og så går han igen.Hos Allison ville han gerne spise. Og også da han kom hjem. Men det bliver mindre og mindre. Nu er jeg næsten tvunget til at tvinge det i ham :( Der er ikke noget jeg hader mere end at tvinge mine dyr til at spise. Jeg har ellers prøvet at give ham det på min finger. Men det ville han heller ikke.

Udover det så sover han meget. ved ikke om det er godt eller skidt. For det er jo vinter, og udover det har han vel også brug for mere søvn når han er på pencelin og med den hårde tur han lige har været igennem med hjernerystelse og sådan. Jeg ved at med hjernerystelse med børn, skal de holdes i ro i mindst en uge efter. Altså uden tv og computer. Derfor tror jeg lidt på det måske er det samme med dyr??..
Men han var oppe og lege i morges. Han gik og lugtede og hoppede baglens da jeg ville lege fanger med ham. Han gik til angræb på min arm og var glad. Så lukkede jeg Tut og William ind og så gik de sammen og snuste rundt. William og Tuddi tager virkelig hensyn til ham. Og de overfalder ham slet ikke eller forsøger på at lege kæmpe leg med ham,hvad de ellers altid gjorde før. Tror måske de ved at han ikke er rask nok til det lige nu.

I det hele tage sover de alle sammen mere og mere. Det er jo vinter og meget normalt de sover meget. Tjalfe trækkes sig efter nogen tid og ligger sig over og sove mens de andre leger på gulvet. Og det er der jeg bliver i tvivl. For jeg ser ikke meget til ham resten af dagen. Men når de andre ikke gider at lege, så ser jeg jo lige så lidt til dem. (udover kida der ikke vil sove udover når hun er i bur)

Er meget i tvivl om han sover for meget, og hvor meget han må/er normalt han skal sove som tingene ser ud.

Er der nogen af jer der har et råd eller forslag til det?
Jeg ringer til Allison i morgen omkring det med han ikke vil spise. Jeg er meget ked af jeg må tvangsfodre nu. Men der er ingen anden udvej hvis ikke han spiser igen meget snart.

Black Diamond

For at opdater lige så vil jeg sige at Tjalfe har det godt igen nu. Meeen han vil meget gerne jeg skal tro han er noget så syg fandt jeg ud af. Jeg begyndte jo at fodre ham med sprøjte og det var slet ikke slemt at få i ham. Han slugte det lige med det sammen,så ingen problemer med det. Jeg undrede mig dog over han ikke ville spise fra en skål lige efter jeg havde givet ham mad. Men tænkte han jo nok var mæt når jeg havde givet ham med sprøjte.
Jeg ringer til Allison og høre hende hvad jeg skal gøre nu han ikke vil spise på ander måder. Hun spørger til sået og hvordan han opføre sig. Og siger at hun tror han køre lidt på mig nu. Han kan godt spise selv.. Og hun syndes jeg skulle sætte tørkost frem så han kunne begynde at spise normal mad igen.
Jeg har gået lidt og holde øje med ham siden. Når han leger med de andre er der igen ting galt. Men når han kommer over til mig så spiller han noget så syg. Jeg tror faktisk han udnytter en smule at jeg har været så bekymret for ham og forkælet ham. Det er jo så rat at blive madet.

I går skete det så. Tjalfe gik rundt i stuen og opdagede pludselig at jeg sad og spiste chokolade. Og pludselig kunne han godt spise syndes han. Så han begyndte at plage for at få chokolade. Jeg besluttede at afprøve min tanke om det, og gav ham et lille stykke, som han spiste med det sammen.

Ja, klog er han. Spise selv kan man ikke. Men plage chokolade det kan man godt  :dans:
Syndes det var en meget sød historie om med ååå så syge dreng.. Eller det ville han gerne vi skulle tro :dans:

Shamua

haha hvor sødt.. ja - vi kan jo ikke komme uden om at det er nogle kloge dyr.... :D

Vh. Marianne

Black Diamond

Nej og man forstår at udnytte tingene. Det er meget typisk ilder det her. Han går også lige nu i bue om mig og vender på at få sin sprøjte.

Bawa

Det var jo det jeg sagde :D Han er en værre snydepels!
Godt at han er blevet rask igen, det bette pus.

Black Diamond

Hihi ja han har det godt igen.. Og han har knyttet sig meget til mig lige nu. For han vil bare hænge op af mig hele tiden. Og næsten KUN lege kun med mig. De andre siger ham ikke så meget lige nu. Men det skal nok komme er jeg sikker på.
Giv en ilder din lillefinger og den hugger hele armen lol

Bawa

Det er bare det bedste! - Når man kan mærke at de bare ikke kan undvære én :love:

Black Diamond

Ja der findes næsten ikke noget bedre i verden end det.. at blive forgudet af sine dyr :love:
Men jeg er bare en smule i tvivl om hvordan jeg får ham til at accepterer at han selv skal spise nu. Han er stædig nu og tror han kan blive ved med at blive madet af mor- det er jo så hyggeligt  :fnis:

Bawa

Tja, han skal jo til at spise selv på et tidspunkt,
så du må nok hellere starte med at trappe ned nu :P
Ellers tror han du bliver ved for altid, haha.

Black Diamond

Han har ikke fået i dag overhovdet. Men jeg har stillet en stor skål med det ned til dem. Så må vi se hvor længe han vil gå før han vil begynde at spise af den GG Men jeg holder øje med ham indtil han begynder at spise af den. Så håber da han begynder inden alt for lang tid

lille_jill

Giver du helt seriøst dine ildere chokolade?

Winther Ilderen

Chokolade kan betyde døden for ilderen, især den mørke chokolade skal der ikke mange g til af.
Mange dyr finder lyn hurtigt ud af det er hyggeligt og blive håndmadet. Dyr der har/ er syge og har fået særlig pleje vænner sig meget hurtigt til hyggen om og blive madet, det er lidt farligt og håndmade over længere tid, da de ikke altid vil spise selv igen. Det er heldigvis kun de svækkede dyr som som regel finder på og fortsætte den gænge med de ikke vil spise selv.

Man skal kun håndfordre dyr i virkelig krise ellers skal de spise selv.
Selvfølgelig er det tilladt og give sine dyr forskellige godbidder, men det er jo en helt anden snak

Bawa

#12
Winther Ilderen - Ved du hvad det er i chokolade ildere ikke kan tåle? :)
Er det theobromine de ikke kan tåle? Ligesom hunde ikke kan?

Winther Ilderen

Kan desvære ikke huske det, men kan undersøge det. Det er ellers en viden som de fleste har. Er der ikke lige en her der kan huske svaret og vil skrive det ?

Bawa

Jeg tror også godt at Maria ved ildere ikke må få chokolade.
Hun skriver jo også at det var et meget lille stykke. Men jeg kan ikke sige noget om det, når jeg ikke var der :)

Jeg vil i hvert fald gerne vide hvad det er de ikke kan tåle ved det, så hvis nogen ved det må de meget gerne skrive det her :) Det er jo et meget spændende emne.