Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Hvad er forskellen egentlig?

Startet af Jane31, 19. Februar 2014, kl. 17:59

Jane31

Ja jeg syntes jeg har set forskellige meninger om hvad der er en fritte og hvad en ilder er og nogen mener det er det samme.  :S
Manden kommer så hjem og siger at hans kammerat som har haft en, fortæller at en ilder lugter mere end en fritte og at fritten er mindre samt at en fritte er mere kælen og blid end en ilder???
Er der nogen af jer der ved forskellen og har det overhovedet hold i sig, for syntes selv det lyder fjollet.  :S
Kæmpe hilsen fra en spændt Jane31


mette11

Det er noget pladder - det er to ord for samme dyr. Nogle påstår at en fritte er den tamme version af en ilder, men der er tale om samme dyr.

Jane31

Mange tak for linksne, så er de læst op for manden min og dejligt at læse at det præcis var det jeg selv har læst igennem årene.  :P

Så blev det slået fast.  :lol:
Kæmpe hilsen fra en spændt Jane31

Klemoc

Jeg troede faktisk at fritter var navnet på albino ildere :P <3
Går også under navnet Steffen :)

Anne

Det kan man også godt sige det er, eller var. Albinoilderne var de mest almindelige dengang man primært brugte dem til jagt, derfor har de første tamme ildere i DK sandsynligvis også været albinoer, og det er sandsynligvis derfor man stadig i gamle opslagsværker kan finde en beskrivelse af fritten som en albino ilder. Men om den er standard, albino, silver osv, så er det stadig en mustela putorius furo, og altså en tamilder/fritte :)

"Tamilderen kaldes også fritte, hvilket i Danmark kan skabe lidt forvirring, da fritten især i ældre opslagsværker udelukkende er beskrevet som albinovarianten af tamilderen. Dette skyldes formentligt, at albinoen før i tiden har været den mest populære variant til jagt, da den er nem at se og ikke let forveksles med en kanin. Således er det engelske ord "ferret" blevet oversat til fritte, hvilket i Danmark er blevet knyttet særligt til albinoen. "Ferret" dækker dog på engelsk over tamilderen generelt, ligesom det tilsvarende tyske ord "frettchen" og det hollandske "fretten" heller ikke knytter sig til en bestemt farve. Uanset om man vælger at bruge ordet ilder eller fritte om tamilderen, er der tale om én art, mustela putorius furo, uden hensyn til variationer."

http://ilder.dk/?page_id=408

Klemoc

jeg er faktisk ikke sikker på hvorfor at jeg troede at en ''fritte'' var albino, for kan ikke huske om det er noget som jeg er blevet fortalt eller om det er noget jeg selv er kommet på. ved det lyder underligt, men har altid sammenkædet det noget lunde sådan her:

Fritte (lyder som pomfritter) og en hvid ilder ligner da lidt en pomfrit, så derfor er det da logisk at fritte er et udtryk for en albino ilder

TADA!!! så er der logik i lortet.... eller også er der lort i logikken XD det må jo være op til jer at vurdere :lol:
Går også under navnet Steffen :)

FerretParadise

Citat fra: Klemoc Dato 25. Februar 2014, kl. 00:18
jeg er faktisk ikke sikker på hvorfor at jeg troede at en ''fritte'' var albino, for kan ikke huske om det er noget som jeg er blevet fortalt eller om det er noget jeg selv er kommet på. ved det lyder underligt, men har altid sammenkædet det noget lunde sådan her:

Fritte (lyder som pomfritter) og en hvid ilder ligner da lidt en pomfrit, så derfor er det da logisk at fritte er et udtryk for en albino ilder

TADA!!! så er der logik i lortet.... eller også er der lort i logikken XD det må jo være op til jer at vurdere :lol:
Det er så den sjoveste begrundelse til udtagelsen om, at fritten er albino-ilderen.  :lol:
Tak.  :) :)
Ann Hillerslev.

Klemoc

Citat fra: FerretParadise Dato 25. Februar 2014, kl. 10:14
Det er så den sjoveste begrundelse til udtagelsen om, at fritten er albino-ilderen.  :lol:
Tak.  :) :)

det var så lidt :P og der skal jo være nogle fordele ved at have en mild autisme. så har man en sjov tankegang en gang imellem :)
Går også under navnet Steffen :)

CMS

Så har jeg avlet en hel bakke pomfritter :P
Mange hilsner Christina