Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Avlsmål

Startet af Anne, 21. Marts 2013, kl. 13:08

Anne

Nu håber jeg det er nok på afstand til at vi kan tage debatten på en pæn og ordentlig måde.

Hvad er jeres avlsmål, og hvorfor?
Hvad ligger der i de mål for jer? (fx hvis det er sundhed og levealder, hvad betyder sundhed så for jer og hvad er en høj levealder)
Hvordan arbejder I for at opnå dem?

jeg vil gerne at tråden ikke bruges til at angribe hinanden, men komme med en god generel debat om vores forskellige opfattelser og hvis der stilles spørgsmål til hinandens målsætninger og opfattelser, at det så gøres i en ordentlig tone.

Husk at avlsMÅL er det man arbejder henimod, og ikke nødvendigvis virkeligheden som den er nu, så længe det bare er noget man arbejder aktivt hen imod.
Og husk at give plads til at det er ok at have forskellige mål.

Anne

#1
Mine avlsmål er (surprise surprise) en god sundhed, høj levealder og godt temperament.

I sundhed ligger for mig: ingen arvelige defekter i linjen, ingen arvelige sygdomme i linjen, at forældredyrene selvfølgelig er sunde og raske ved parringen. Men sundhed er også opvækst, så heri ligger der også for mig at forældrene kommer fra ordentlige opvækstforhold i forhold til især foder (jeg vil helst have hel eller halvbarfede avlsdyr). Det samme gælder selvfølgelig hvalpene, at de helt fra start får de rigtige pleje og kost og at de bliver passet med dyrlæge hvis det er nødvendigt. Så med andre ord er sundhed en kombination af arv og miljø og begge dele er lige vigtige. Udover at selvfølgelig vælge forældredyr der har haft ordentlige opvækstforhold og også gøre det så godt for hvalpene som muligt, så er en del af at opnå denne målsætning også at lukke linjen hvis der dukker noget dårligt arveligt op eller hvis der er begrundet mistanke om det.

For mig skal levealderen op over 6 år før vi snakker forbedret levealder. Carina (formand for dif) skrev sit speciale om levealderen for danske ildere og kom frem til at de i gennemsnit lever 4-5 år. Det er ikke godt nok. Mit mål er at de fleste dyr fra linjen skal kunne nå 8 år med tiden. For at opnå det vælger jeg avlsdyr med en flot (dokumenteret) levealder i tavlen. Udover det så ser jeg også på dødsårsager, for igen kan arvelige sygdomme jo gå ind og bestemme en lav levealder, ligesom opvæksten og miljøet også er meget vigtigt. Så det handler også om for mig at give mine hvalpe de bedste forudsætninger for at blive gamle. Både genetisk og miljømæssigt. En anden ting er at jeg gerne først vil bruge dyrene når de er et par år gamle, for at få mere alder på dem. Men jeg kan godt gå på kompromis med det, hvis der er indikatorer for en god levealder og det giver mere mening at bruge dyrene før.

Temperament er ikke den primære hos mig, MEN der er ingen der gider leve 10 år med en bideilder der dræber dens ejere og alle omkring den. For mig er et godt temperament en ilder der ikke bider for at bide igennem, men den må gerne nappe i leg og være fræk. Den må også gerne være fuld af ballade. Det er vigtigt at avle på stabile forældredyr for mig, altså nogle jeg ved hvor jeg har og som ikke lige pludselig bare kan finde på at bide folk til blods. Det er også vigtigt for mig fordi jeg skal kunne komme til hvalpene igennem hele deres opvækst, og derfor er det vigtigt for mig at have en god stabil tæve som jeg selv har et godt forhold til. Det kan selvfølgelig godt være ens tæve bliver mærkelig når hun får hvalpe, men det er også en af grundene til at jeg med Meep først brugte hende da hun var 2 år. For det første var hun stadig meget hvalp som 1 årig og virkede ikke moden til det, og for det andet fik jeg lov at opleve hende hormonskør i løb og falsk drægtighed og havde lidt en idé om hvad jeg kunne forvente. Ligesom med de andre ting er temperament både et spørgsmål om arv og miljø. Her synes jeg arven tæller en de, da man jo kan se i nogle linjer at ustabile dyr får ustabile hvalpe. Men det er også vigtigt at de bliver håndteret og opdragelsen påbegyndes så de er vant til mennesker og allerede har en idé om ting de ikke må når de kommer i deres nye hjem.

CMS

#2
Mit avlsmål er at få oparbejdet en sund linje med en god levealder samt ildere, der passer ind i alle gode hjem.

En god levealder for mig er 8+. Her føler jeg allerede, jeg er startet et godt sted med "Black Amber"-linjen, der ligger godt til i forhold til den gennemsnitlige levealder i DK. Dette var netop også grunden til, jeg i 2012 valgte at indavle på linjen (men med en procent på >1, så det kan for mig ikke direkte kaldes indavl – nogle ville dog nok mene, det kvalificerer sig, hvilket også er helt OK). Levealder er dog alene ikke nok - sundheden skal også være i orden. For mig er en sund linje, en linje der ikke har arvelige defekter liggende, der går igen gennem generationerne, samt at ilderne ser sunde ud, når de kommer op i alderen, bibeholder energien, en hvis portion muskelmasse, er frisk i øjnene osv. Det er en selvfølge forældredyrene er sunde og raske indtil & ved parring, og jeg vil helst, forældrene er vokset op under gode forhold fodermæssigt osv. Jeg vil dog ikke lægge mig fast på, ikke at købe et avlsdyr, hvor jeg ikke ved så meget i forhold til selve opvæksten, så længe man kender linjen. Med dette mener jeg, du kan finde nogle gode rene linjer rundt omkring i udlandet, der kommer fra landet eller lign, hvor de ikke holder dyrene på samme måde som os.

Jeg ser det som en af mine fornemmeste opgaver altid at få parret den rigtige hvalp med det rigtige hjem. Ikke alle ildere har samme temperament, og det er derfor vigtigt at hvalp og ejer/familie/hjem passer sammen. Jeg vil lægge en rigtig god portion arbejde i at mine hvalpe, flytter hjemmefra et godt temperament og har en idé om opdragelse, som de nye ejere kan arbejde videre på. Jeg vil bruge min stemme og mit kropssprog i opdragelse af hvalpe, som jeg håber (og vil gøre mit til) fortsættes i de nye hjem.

Jeg håber, det gav en god indsigt i mit opdræt og mine mål. I er selvfølgelig mere end velkomne til at spørge ind, hvis I er i tvivl om noget eller vil have noget uddybet.
Mange hilsner Christina

Anne

Jeg vil lige tilføje at med en god opvækst mener jeg ikke at ilderne nødvendigvis har været holdt som jeg selv holder dem, men jeg ville aldrig bruge en ilder i avl der har levet på mælk og brød eller lignende. Udover at man risikerer at den dør i en tidlig alder pga fejlernæring som lille, så risikerer man også hvis det er en tæve, at den ikke er blevet robust og sund nok til at det er hensigtsmæssigt at tage kuld på den. Om ilderne går i halm og udenfor uden at blive håndteret er jeg sådan set ligeglad med, så længe ilderen jeg får derfra bare er håndterbar og sund og rask. Der er jo mange måder at holde ildere på, og de færreste faktorer er noget der som sådan har indflydelse på kvaliteten af det dyr man får, men mere holdningsspørgsmål.

Eliza

Tænkte desværre godt at denne tråd ville ende med at ingen ville svare i den, specielt ikke dem der har en anden holdning omkring avl end Anne (trådstarter).

Jeg synes ellers den er perfekt til at få nogle af alle de misforståelser ud af verden som vi har.
Desværre tror jeg mere og mere at mange avlere bare siger de avler efter sundhed og lang levealder fordi det lyder godt, men når det kommer til stykket så gør de absolut intet for det.

Det kan gøre mig rigtig sur når det netop er sundhed og levealder der er højeste prioritet hos mig. Jeg ønsker selvfølgelig også et godt temperament og udseendet har bestemt en betydning, men det hænger sammen med at en sund ilder for mig har en sund kropsbygning, men farver og pelslænge går jeg ikke op i. Andet end jeg undgår visse dyr for netop at opfylde mit krav til sundhed og levealder.

Når jeg læser at en opdrætters avlsmål er sundhed og levealder så stiller det tit nogle spørgsmål hos mig når jeg ser de gør ting som efter min mening intet har med netop det.
Derfor spørger jeg gerne ind til det, fordi jeg godt vil forstå hvad det er andre avlere tænker og vide hvorfor de gør som de gør. Jeg kunne jo lære noget af det eller de kunne lære noget af mig/andre der spørger ind. For jeg bliver nødt til at gå ud fra at deres definition af levealder og sundhed er den samme som min, når der ikke står nogle steder hvad de lægger i det.

Kan se nogle føler at de er personligt forfulgt hvert år når der kommer hvalpe. Der ligger intet personligt i mine spørgsmål og jeg synes egentlig det er meget naturligt at der kommer spørgsmål omkring hvalpesæsonen, for det er jo her de forskellige avlere tager en masse valg.

Jeg synes der er en tendens til at mange tager alting personligt for tiden og der må ikke stilles spørgsmålstegn ved noget som helst, for så er man ude på at hakke på hinanden osv.
Sådan hænger tingene ikke altid sammen og ingen kan blive klogere hvis der ikke snakkes åbent om tingene. Det er både en hjælp for andre avlere men bestemt også en hjælp for hvalpekøberne at vide præcis hvad de forskellige avlere står for. Om man så er enig med de forskellige avlsmål er en anden sag, men er vi ærlige, så kan man ikke så let stille spørgsmålstegn ved ting der ikke hænger sammen med de avlsmål den enkelte har.

Jeg har i min tid i ilderverden stillet mange spørgsmål både gode og nok også mindre gode og jeg har set mange andre stille spørgsmål ved andres måde at gøre tingene på.
Jeg kan lige nu kun huske en enkelt tråd, hvor der til sidst efter lang tids diskussion og lidt mudderkast hvor der endelig kom et svar på spørgsmålet der startede tråden. Sjovt nok endte tråden også der selvom jeg er mere end sikker på mange ikke var enige i svaret. Det der tit holder diskussionerne igang er, at der bliver undveget på spørgsmålet og der bliver sagt, at det skal andre ikke blande sig i, men det kan man bare ikke undgå og hvorfor ikke svare på spørgsmålene på et forum, for jeg går ud fra at alle ved hvorfor de tager de forskellige valg.
Jeg har ikke selv lavet noget kuld, men jeg har da allerede taget stilling til flere ting vedr. mit opdræt og jeg vil mene at kunne svare på det meste. Dermed ikke sagt at andre er enige. Noget har jeg sikker ikke tænkt på, som at de avlsdyr jeg skaffer, skal komme fra gode forhold og opvækst. Det var først da Anne skrev det, at jeg fik tænkt over det, men der har så ligget bestemte krav fra min side til en opdrætter som gør at jeg aldrig ville have valgt dyr fra dårlige forhold, men det var stadig ikke noget jeg havde tænkt over.
Jeg har også indset at jeg bliver nødt til at gå på kompromis med kun at bruge rene vildtfarvede linjer, da jeg har vurderet at det vil gavne mit avl og det stadig kan føre mig hen imod en sund linje med lang levealder. På den måde kan man altid gøre noget som ikke var det man havde håbet og ønsket fra start, men jeg vil altid kunne forklare hvorfor jeg tager mine valg.

Jeg håber virkelig at de forskellige opdrættere vil være ærlige om deres avlsmål, så det ikke bare bliver en dårlig joke som det er nu, hver gang man skriver at man avler efter sundhed og lang levealder. Hvis man virkelig gør det så må man også kunne svare på spørgsmålene. At man ikke har sundhed og lang levealder gør jo ikke at man ikke ønsker sunde dyr der lever længe, men når man skriver det, så må der også kunne forventes at den enkelte opdrætter aktivt gør noget for det.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

#5
Laver lige en Ot... men hvem vil i have der skal svare her ??? for de fleste har jo meldt sig ud :S
Dem der er tilbage er mig, som lige nu ligger pisse syg, og ikke lige magter at skrive noget jeg lige skal tænke over.
Så det har intet at gøre med jeg ikke vil stå inde for det jeg laver, men det kræver altså at man bare kan koncentrere sig lidt, for kan skrive noget der lyder ok.
Eneste der næsten ellers er tilbage er Katja som har sagt hun ikke vil skrive ret meget mere herinde.
Tilføjer lige at Marianne er på ferie.

Og at jeg faktisk blev lidt sur over det indlæg Eliza, for du tager det som selvfølge man ikke vil svare fordi man ingen holdning har, for det er jo at svine mellem linjerne det du skriver,fordi der ikke lige kommer svar med det samme.... og fordi man ikke altid kan skrive en roman
Nogen af os har et liv ved siden af nettet, og nogen af os har hvalpe, eller har tæve vi pylre om.
Så fik jeg det ud af mit system, men jeg blev altså sur

lille_jill

#6
Jeg har tænkt siden tråden blev oprettet og har derfor ikke fået svaret.

Først: jeg har ikke nogen decideret måde hvorpå jeg vil opnå mine mål, som er den klassiske sundhed og lang levealder.

Der er ikke den store baggrund på min avlstæve. Dog der er kun standart og pastel i linjen. Men nogen indikator for sundhed og levealder har jeg ikke. Linjen er blevet brugt til avl af jagtildere, så der er blevet gået efter nogen dyr, som har skullet været robuste for at kunne bruges.
Sundhed er for mig, når der ikke er nogen arvelige sygdomme i linjen og ilderen ikke har et godt helbred gennem sin levetid.
Ang. Mål, så går jeg efter nogle rimeligt robuste tæver og den "gammeldags" han på den størrelse de var for 5-6 år siden. Syntes der er kommet en tendens til, at tæver skal være bitte små og hanner mega store. Det giver mig dårlige nerver, fordi der må være noget logisk i, at de små tæver på 500 gram ikke kan klare en parring af en han på +2 kg i længden, for slet ikke at tale om at have alle de hvalpe inden i deres lille mave.
Da jeg startede med at have ilder i 2007 sagde man, at den normale levealder var 5-7 år. Nu siger man 3-5 år. Mit mål er +7 år, nu hvor det er bevist i flere andre lande at det fint kan lade sig gøre.
At der er en mistanke om, at visse farver kan give defekter er nok til mig for, at undgå dem i mit avlsarbejde. Det samme med angora og næsefejl, selvom jeg ville elske at avle angora, så ville jeg aldrig turde.

Mine præferencer inden for avl går slet ikke hånd i hånd med de dyr jeg bedst kan lide rent visuelt. Hvilket er ærgerligt, men sådan er det jo. Faktisk syntes jeg i flere år at Amina ret bygningsmæssig var vildt grim, men egentligt er hendes størrelse bare sund. Der er bare kommet et lidt forkvaklet billede af ilderes normale størrelse ind i mit hoved..

Jeg tror mere at det er miljøet som spiller ind på temperamentet, hvis det er ganske almindelige tamildere. Desuden må en ilder for mig gerne være lidt en tosse som farer rundt og laver ballade og ikke bare en kæle-slaske dukke som sover dagen lang.

Eliza

Citat fra: Cille Dato 24. Marts 2013, kl. 14:27
Laver lige en Ot... men hvem vil i have der skal svare her ??? for de fleste har jo meldt sig ud :S
Dem der er tilbage er mig, som lige nu ligger pisse syg, og ikke lige magter at skrive noget jeg lige skal tænke over.
Så det har intet at gøre med jeg ikke vil stå inde for det jeg laver, men det kræver altså at man bare kan koncentrere sig lidt, for kan skrive noget der lyder ok.
Eneste der næsten ellers er tilbage er Katja som har sagt hun ikke vil skrive ret meget mere herinde.
Tilføjer lige at Marianne er på ferie.

Og at jeg faktisk blev lidt sur over det indlæg Eliza, for du tager det som selvfølge man ikke vil svare fordi man ingen holdning har, for det er jo at svine mellem linjerne det du skriver,fordi der ikke lige kommer svar med det samme.... og fordi man ikke altid kan skrive en roman
Nogen af os har et liv ved siden af nettet, og nogen af os har hvalpe, eller har tæve vi pylre om.
Så fik jeg det ud af mit system, men jeg blev altså sur

Det var da godt for dig du fik det ud så og tak for din sviner, var nok for meget at håbe på at du ikke blev sur når det var noget jeg skrev ;)

Jeg skriver det på den måde for at få en reaktion, for det er jo ikke svære end at skrive sine holdninger og ellers ved man vel med sig selv, at man ikke lige har haft tid og kan ikke tage det så personligt. Og kunne vi ikke snart bare forholde os til hvad der står og ikke hvad man TROR der står mellem linjerne, for jeg kan ikke se hvor jeg skulle mene at folk der ikke svarer ikke har en holdning til det.

Indrømmet så følger jeg ikke helt med i det der, nu har vi meldt os ud og nu bruger vi forummet alligevel, men ved da at der er andre opdrættere end lige Anne og CMS. Jill har fx lige skrevet uden at virke til at tage noget som helst nært og det var bare det jeg håbede.




Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Cille

De 2 af dem skrev så før du selv skrev, og Jill gjorde jo lige efter, da du jo kom med hints... og det ligger så faktisk ikke skjult mellem linjerne. (Jeg har faktisk ikke skrevet noget til dine tråde meget længe.)
Hvis jeg ville svine dig havde jeg nok skrevet noget andet, jeg skrev bare jeg bliver sur , og det er fordi du næsten altid bringer alt muligt andet i det du skriver. Plus fik det til at lyde som om at svare man ikke, ja så det fordi man ikke er god opdrætter og ikke vil stå ved sit avl.
Det frit land og man vælger selv om man vil skrive eller ej.... derudover er som sagt de fleste opdrætter smuttet herfra.
Det sådan set dig der går lidt OT i dit indlæg.
Hvorfor kunne du ikke bare skrive dine avlsmål uden alt det der udenoms snak om hvad andre siger eller ikke siger.... eller at du har stillet spørgsmål her og der... det var dine avlsmål og ikke andet du skulle skrive om
Faktisk aner jeg ikke ret meget omkring hvad du mener omkring dine avlsmål, ud over du fandt ud af du skal gå på kompromis med din vildtfarvet linje...det sådan set det eneste jeg får ud af det indlæg om dine avlsmål, alt andet er om hvad andre gør, eller burde gøre, og hvem der har skrevet eller ikke har.

Anne

#9
Åh for pokker, det var lige præcis de her diskussioner der IKKE skulle komme. Vil folk ikke godt være søde bare at svare for sig selv, og kun kommentere på det der bliver skrevet på en pæn måde (fx spørgsmål hvis noget er uklart eller hvis noget mangler i beskrivelsen?). Hvem havde jeg tænkt mig skulle svare? Dem der ikke har meldt sig ud og dem der gider. Det er med vilje den er taget her og ikke på facebook, for jeg synes ærligt talt det har det med at køre helt af sporet derinde (mere end her). Men selvfølgelig er det ærgerligt at der er nogle der ikke er medlem, jeg håber da de kommer tilbage med tiden og måske har lyst til at svare.

Tråden er ment som en mulighed for at vi kan få vores forskelligeheder på bordet og det er meningen det skal være en tråd hvor der er ACCEPT omkring den forskellighed. Og jeg ved da ikke om folk er enige, selv om jeg på mange måder er enig med både christina, eliza og jill, så er det jo ikke det samme vi skriver. Jeg er fx ligeglad med kropsbygningen på mine, eller ligeglad er jeg jo selvfølgelig ikke helt, for deres krop skal jo også være sund og kunne holde til et langt liv, men jeg er ligeglad med om de får bundplaceringer på alle udstillinger i verden. Vi er jo ALLE forskellige, og det var lidt det jeg gerne ville vise med denne tråd.

og det er selvfølgelig frivilligt om man vil svare, jeg ved godt at den kommer på et dårligt tidspunkt, men jeg tror bare at mange af de sammenstød vi får, faktisk er fordi vi ikke forstår hinandens mål, og jeg synes det ville være fedt at få dem lagt på bordet. Personligt har jeg meget nemmere ved at acceptere at andre gør noget jeg egentlig instinktivt finder forkert, hvis jeg forstår motivet bag det. Det er jo klart at forskellige motiver og forståelser fører til forskellige avlsmål.

Jeg synes det er fedt at folk går og tænker over den og svarer når de ved hvad de skal skrive.
Og kan vi så komme tilbage på sporet tak.

Cille

#10
Nå så fik jeg taget mig sammen, selvom jeg måtte starte forfra da min computer valgte at uddø, så flere ting gik tabt... deriblandt det jeg havde skrevet til den her tråd.

I mange år ville jeg gerne kører 2 separate linjer, den "rene" og så den "fancy", men havde ikke muligheden for det før .
( Fancy linjer = aftegn, flere farver og angora / Rene linjer= ingen aftegn, ingen angora gener, farverne er albino, pastel og vildtfarvet )
Det kræver jo en del plads til at have så mange dyr, og det krævede også jeg fik muligheden for at få noget nyt blod hjem.
Derfor har jeg fået en del nye dyr hjem de sidste 2 år, for at forbedre meget af det jeg havde, og få lidt nyt blod ind i det, og for have nogen rene linjer. (får måske også noget mere hjem i år )
Så jeg synes selv jeg er ved at have nogen linjer, der med tiden måske kan gå hen og blive gode, og jeg håber da også at de får ok leve alder.

For mig betyder tavler ikke helt så meget som hos andre , dog synes jeg da det dejligt hvis de har noget, men det er mere deres sind/ temperament + udseende jeg går efter.
(Eller jo tavlen betyder da lidt da jeg ikke har lyst til at skulle bruge noget der er indavl / linjeavl.)
Som så igen indimellem smutter, eller man har skaffet hybrid som jo vil være lidt sær, men der kan så være andre grunde til man på trods af det vælger at bruge det dyr.

Sygdom kan jo forekomme hos dyr i ens linje, og det kommer helt an på hvad det er om jeg vælger om jeg vil lukke det eller give det en chance.
Kryptokisme vil jeg så lukke for, hvis det er ægte kryptokisme, med det mener jeg at sten(ene) ikke er der, som i aldrig har været på plads og ikke kommer ned, eller den sidder fast og man kan mærke den er defekt (hvis det pga skade vil jeg overveje det, men så det jo heller ikke ægte kryp), og hvis der kommer ekstra ting på eventuelle hvalpe som ikke skal være der(kan være ekstra tå).
Jeg vil også lukke hvis der som ved min ene tæve kommer lille tarmudfald(det er meget lille, og når det ikke lige er hævet kan man ikke se det), eller hvis de får meget slem underlivs betændelse eller slem brystbetændelse. (plus der nok vil være flere grunde, men lige at huske alt kan være et problem... alderen trykker :P )
Kræft kender vi jo alle til, og desværre får de fleste ilder det, til trods for tavler,og hvad man gør omkring foder osv. Men et godt foder er et must for der kan jeg selv se at det gør en forskel.
Det jeg brugte tilbage  i 1995 og frem til 2003 vil jeg tro, det var ikke så godt og kan sagtens se forskel på dyrenes helbred og velbefindende nu i forhold til dengang.
Det samme gælder med deres tænder nu hvor de hver dag får tørret/semi tørret kød og engang imellem frisk kød, der er store forandringer i forhold til dengang.
Der vil være et tilfælde af kræft eller flere i nogen af  tavlerne hos mig, men bestemt også hos andre. Ingen kan sige sig 100 % fri fra at have det et eller andet sted i deres tavler.
Jeg tager det på seriøst, men tager det stadig roligt, da det som sagt er så mange dyr der får det, uafhængigt af om de skulle være i familie, eller have kort/lang tavle. Synes det er så svært, for det næsten genmanipulation der skal til for at man kan ændre det tragisk udfald de fleste ildere får.
Man skal også huske at mange ting kan spille ind omkring ens dyrs levetid, og at der kan være mange grunde til at dyr dør tidligt.

Jeg har intet imod at bruge dyr uden tavle i mit avl.
Alle linjer er jo startet fra 0 på et eller andet tidspunkt, og nogen skal jo starte med det for lave dyr med længere tavler, og hvis ingen gjorde det ville der jo ikke findes nogen dyr med tavler.
Nogen gange går det godt, andre gange er det knapt så godt, og i enkelte tilfælde er det noget lort, men man er nødt til at tage chancer indimellem. Ellers får man jo aldrig nogen nye linjer avlet frem.
Men det samme gælder på det du har tavle på, for du ved jo aldrig om der skal ske noget med linjen, til trods for den måske har været god i mange generationer. En forkert kombination og hele lortet ramler og der dukker fejl op.
Alt er et sats indenfor avlen, og det perfekte findes ikke, og man kan kun gøre det man selv føler er godt, og ikke gå på kompromis med hvad andre mener om det du laver.

Jeg prøver på at forbedre avlen, og på at få leve alder op, men det nemmere sagt end gjort.
Lige nu er gennemsnits alder 4-5 år i ildermiljøet, men da jeg i sin tid kom ind i det her miljø, der var leve alder i gennemsnit 3-4år, så avlen + leve alder her i dk har da forbedret sig lidt. (men slet ikke nok)
Men rom blev jo heller ikke bygget på en dag, og at bygge linjer op tager også tid, og også med at få levealder op.