Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Vi opfostre en vild ilder unge

Startet af anja-s, 1. Juli 2013, kl. 20:15

Shamua

Datoerne passer vist ikke helt med den anden..

Vh. Marianne

Sheila-Maria

Citat fra: Amazing Ferret Dato 15. August 2013, kl. 18:24
Kunne det være den hvalp Sheila har fået ind?

Så er det jo klart den er tam

Nej, det er det ikke ;)
Lyon Ferretry - opdræt af sunde, smukke hybrid ildere, alm. ildere og kælemink. Kig på www.lyon.minisite.dk.

skov

Vilde ilder   er fra 1982  fredet i Danmark og finder man sådan en skal den tilbage i naturen ,og det ville en vildtstation nok kunne klare bedst , så en eller andet sted gør du noget ulovligt ved at beholde den

lussingen

Jeg er ikke så meget inde i reglerne, men det der undrer mig er, at ilderen kommer fra Dyrenes Beskyttelse, og de har altid neutraliseret deres dyr inden de kom i nyt hjem. Nu kan jeg så se at ilderen skal bruges i avl? Det er godt nok dobbeltmoralsk.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

CMS

Jeg tvivler på, Dyrenes Beskyttelse eller anden dyreværnsorganisation ville blåstemple at holde et vildt indfanget dyr som en del af et alm. stuehold af kæledyr.
Mange hilsner Christina

Dyrenørden

Hvor kan du se den skal bruges i avl? Det er jo ikke Huxie?

Eliza

Citat fra: Dyrenørden Dato 25. December 2013, kl. 22:27
Hvor kan du se den skal bruges i avl? Det er jo ikke Huxie?

Huxie er vel stadig vildilder fra den danske natur som nu skal bruges i avl? eller misforstår jeg det helt..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lussingen

Det er ikke lige denne ilder heri tråden jeg mener. Men ja det var Huxie jeg hentydede til. Det står jo på Sheilas hjemmeside at han skal bruges.
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Sheila-Maria

Citat fra: lussingen Dato 25. December 2013, kl. 18:19
Jeg er ikke så meget inde i reglerne, men det der undrer mig er, at ilderen kommer fra Dyrenes Beskyttelse, og de har altid neutraliseret deres dyr inden de kom i nyt hjem. Nu kan jeg så se at ilderen skal bruges i avl? Det er godt nok dobbeltmoralsk.

Jeg er godtkendt af skov - og naturstyrelsen til at drive vildtpleje station for PID (dyreværns organisation). Jeg må avle alt det jeg vil på Huxie. Jeg jobbede hos DB, da vi fik ham ind, og fik ham uden kontrakt, vel fordi jeg var en del af teamet. Og han er godkendt som værende tamilder, så den er ikke rigtig længere :) Desuden trives han og nyder livet.
Lyon Ferretry - opdræt af sunde, smukke hybrid ildere, alm. ildere og kælemink. Kig på www.lyon.minisite.dk.

Sheila-Maria

Citat fra: Eliza Dato 25. December 2013, kl. 22:31
Citat fra: Dyrenørden Dato 25. December 2013, kl. 22:27
Hvor kan du se den skal bruges i avl? Det er jo ikke Huxie?

Huxie er vel stadig vildilder fra den danske natur som nu skal bruges i avl? eller misforstår jeg det helt..

Huxie er godkendt/bestemt til at være tamilder af DB og derfor også skov -og naturstyrelsen. Så han er vel bare en hybrid med meget høj procent. Og de er altså ikke ulovlige :)
Lyon Ferretry - opdræt af sunde, smukke hybrid ildere, alm. ildere og kælemink. Kig på www.lyon.minisite.dk.

CMS

Sheila undskyld mig!! Dit hold af Huxie minder ikke tilnærmelsesvis om måden, man holder dyr i vildtpleje. Hvorfor bringer du vildtpleje ind, hvis han er vurderet som tamilder? Og hvis han er tam, hvorfor vil du så sælge ham til avl som vild?
Mange hilsner Christina

Sheila-Maria

#26
Citat fra: CMS Dato 25. December 2013, kl. 23:28
Sheila undskyld mig!! Dit hold af Huxie minder ikke tilnærmelsesvis om måden, man holder dyr i vildtpleje. Hvorfor bringer du vildtpleje ind, hvis han er vurderet som tamilder? Og hvis han er tam, hvorfor vil du så sælge ham til avl som vild?

SÆLGE HAM TIL AVL ?!?!?! Øhh, det har jeg da heller aldrig i min vildeste fantasi tænkt mig ? Han bliver hos mig til hans dages ende ! Og hvordan ved du at jeg ikke giver ham, hvad han har brug for ? Har du været herhjemme og set hvordan han bor ? Og så tror jeg ikke at du behøver "belære" mig om hvordan man driver en vildtpleje station - eller for den sags skyld, giver dyrene hvad de har brug for !!  :nej: :@ *-)  Og så vil jeg lige nævne at det var DB der vurderede ham som en tamilder. Jeg behøver ikke være enig. Huxie er nok det man kalder 95% hybrid. I hvert fald offentligt.  ;)


Men bortset fra det, så var DU henne og spørge mig om en parring fra  "vild ilderen" Huxie så sent som til Julefrittevitten, til din venindes ilder.. Så jeg kan ikke engang tage det du siger seriøst.
Lyon Ferretry - opdræt af sunde, smukke hybrid ildere, alm. ildere og kælemink. Kig på www.lyon.minisite.dk.

Sheila-Maria

Citat fra: lussingen Dato 25. December 2013, kl. 22:34
Det er ikke lige denne ilder heri tråden jeg mener. Men ja det var Huxie jeg hentydede til. Det står jo på Sheilas hjemmeside at han skal bruges.

Jeg er i min fulde ret til at anvende ham i avl. Huxie er ikke overdraget til mig på kontrakt. Han blev ikke engang chippet, da jeg fik ham (hvilken der ligesom er behov for, hvis de skal lave en kontrakt, for hvordan skal man ellers kunne kende ilderen fra en hvilken som helst anden).
Lyon Ferretry - opdræt af sunde, smukke hybrid ildere, alm. ildere og kælemink. Kig på www.lyon.minisite.dk.

CMS

Hvis nogle bruger ham i avl, og du får noget for det, sælger du ham da til avl ;)

Uanset hvad kan du ikke benægte de billeder, du har lagt op af ham, og her kan man altså relativt nemt konkludere, du ikke har ham under vildtpleje-forhold, hvilket også er ligegyldigt, hvis han var tam. Hele humlen er vel, historien ændrer sig alt efter hvilket ben, du ønsker at stå på. Det er sgu ikke til at finde hovede og hale i.

Hvad er en 95 % hybrid sådan offentligt?

Korrekt - Riikka har ledt efter en højprocent hybrid til sin tæve i flere år nu. Hun bad mig snakke med dig, og på daværende tidspunkt vidste jeg intet om Huxie eller hans historie. Først senere fortalte en veninde mig, hvad det egentlig gik ud på, og Riikka har nu også sagt nej til det.
Uanset om hun så havde valgt at bruge ham eller ej, har jeg ikke lagt skjult på min mening overfor hende, men det er nu engang hendes avl og ikke mit.
Mange hilsner Christina

Anne

Undskyld mig, men kan det virkelig passe, at ansatte hos dyrenes beskyttelse er hævet over de principper der ellers gælder, og har lov at håndplukke avlsdyr ud af det der kommer ind?? Det synes jeg godt nok er utroligt uetisk af en organisation, der skulle forestille, at være til i dyrenes interesse, og som hvert år bliver støttet med utroligt mange midler fra private. Jeg synes for det første at hvis ilderen var en tamilder, burde den sælges på kontakt med avlsforbud, da man ikke aner hvad der ligger bag, men derudover kan den jo være fra en opdrætters linje, hvor vedkommende forsøger at holde styr på linjen.

For det andet, så læser jeg, at ilderen ud fra din vurdering er vild. Der synes jeg igen at DB har fejlet stort ved at sende den i et privat hjem, og IGEN synes jeg det er et kæmpe problem at man som ansat, kan få et vildt dyr med hjem! Det er både ulovligt og dybt uetisk, og det får mig til at tænke, at de overhovedet ikke er deres ansvar voksne. Jeg synes heller ikke det er ok, at du som privatperson beholder en ilder du mener er vild, men kan dog lidt bedre forstå, at man bliver fristet af sådan en lille en. Det burde bare SLET ikke kunne ske på den måde det er sket her.

For det tredje, så bliver jeg super irriteret over at man skal lave historien om og pakke tingene ind så det lyder pænere og bliver sværere at diskutere (for det er vel det der er meningen.. at man skriver det lidt om, så folk ikke kan sige noget til det, der er jo ingen der kan "bevise noget" men den går altså begge veje!). 95% hybrid?? Come on! Kald dog en spade for en spade i stedet for alt det krypiske fis.

Dagens sure opstød fra mig.