Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Opfølgning på silver, blaze osv..

Startet af Agger, 22. August 2010, kl. 18:29

Starshineferrets

sedan undrar jag även om folk är medvetnda om hur mycket illrar det geentligen krävs och vilken skala av uppfödning som krävs för att kunna förbättra en hel population... vi pratar inte 10 uppfödare som tar 2 kullar per år som samarbetar... utan 1000 tals djur, hård selektering och en enrom kunskap om genetik. Finns ingen som besitter de egenskaperna mig veterligen i dagsläget.
att tro att man själv kan förbättra en hel illerstam är oerhört fåfängt och naivt om jag ska vara ärlig, och jag skulle aldrig drömma om att påstå att jag tänkte försöka göra det. med min avel avlar jag enbart för min egen skull, för att få fram illrar jag själv vill ha, som en konsekvens måste jag tyvärr i dagsläget sälja valpar, då jag inte har möjligheten att behålla alla, men drömmen är att slippa sälja ut i framtiden. Jag skulle heller aldrig våga påstå att jag har "de riktiga" linjerna, de bästa linjerna eller något annat i den stilen, för det har jag absolut inte, eller att jag besitter så mycket kunskap om avel och genetik att jag tror att jag kan rädda illerstammen. Däremot har jag en målsättning som jag sträver emot.. men den är för min skull... kan mina valpar glädja någon annan är jag glad, men jag avlar aldrig med storstilade världsomfattande mål att rädda illerstammen eller med allmänna floskler i åtanke.

Dark Crystal

Er det et spørgsmål til mig??  :-$

I er alle opdrætter jeg ser op til. Uanset hvad jeg skriver, så har jeg ikke nær den erfaring på området som i har. Så uanset hvad, så ender jeg i den sorte gryde :fnis: 

Jeg ved godt det virker som om jeg kun har det i munden. Men jeg kender mine grænser inden for ilderviden. Og jeg vil helst ikke rode mig ud i noget dumt her.. hæhæ
Det lærte jeg på den hårde måde  :P

mette11

Hvordan kan man rode sig ud i noget dumt, ved at fortælle om ens planer?? For at opnå at forbedre levealder/helsestatistik må man jo have en ide om hvordan man gør det og det kan vel ikke være forkert at fortælle om?? Det er vel i alles interesse at gode ideer kommer frem i lyset, så vi alle kan forbedre os og de ting vi gør...

Marianne

I mine øyne tror det er svært vanskelig, omtrent umulig, å avle frem sunne og friske silvere og ildere med hvite avtegninger. Det er jo på fosterstadiet at skadene oppstår, og det så tidligt at man aldri kan vite om skadene som den ufullstendige cellevandringen gir er dødlige, gir senskader eller er ufarlige. Det er altså rene lotteriet hva utfallet vil gi. OM man vil avle silvere så ville jeg avlet de så mørke som mulig, med mørke neser. Det tyder i hvert fall på at pigmentcellevandringen kan være fullstendig og at indre organer da også kanskje kan være funksjonelle. Men uansett, en mørk silver har en større risiko for å gi NTD valper enn en standard ilder har. Men en mørk silver har kanskje mindre risiko enn en lys silver har.

Starshineferrets

Är man uppfödare, och har mål, så som du säger att du har, och att du ska förbättra silver illern med dina nya avelsdjur, då måste du ju ha en plan?
Varför kan du då inte delge den med andra? det får ju det hela att låta mycket märkligt.... jag själv och många andra uppfödare skulle inte ha några som helsta problem med att beskriva vår avel och hur vi tänker och planerar samt selekterar... vad är det för skillnad för dig?

Charlotte

Starshine > Man er jo nødt til at starte et sted når man vil lave en farve bedre.  :) Hvis alle bare opgiver, så ender vi kun med at have standarder. Hvor sjovt er det? Nej ingen i DK har nok dyr til at kunne "redde" silveren men hvis 1 person starter, så kan det være at der er et par stykker der gerne vil hjælpe og de sælger måske hver et par hvalpe til et par stykker som gerne vil hjælpe osv. Det er da langt bedre end bare at opgive på forhånd.

Jeg er ikke opdrætter men jeg kan da forestille mig at hun gør det samme som I gør for at gøre standarden bedre. Venter med at avle til ilderne har nogle år på bagen, holder øje med afkom og lukker linien hvis der opstår arvelige sygdomme og avler på dyr som bliver så gamle som muligt.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

jo men det är just därför jag är väldigt nyfiken på vilken avelsmetod som planeras att använda. hur planen ser ut och hur de har tänkt att betee sig, och det hade varit intressant att få höra från dem som just vill avla fram sunda silverillrar hur de har tänkt sig detta.
och ja, jag avlar inte för att göra standarden bättre, jag avlar som tidigare nämnts enbart för min skull och för att avla fram min typ av iller, så jag har säkert en helt annan metod i min avel än andra.

Charlotte

Nu er jeg ikke inde i din avl så ret mig hvis jeg tager fejl, men du avler vel på samme måde som jeg lige beskrev, ikke? Og selvom du avler for din egen skyld, så venter du vel stadig til dyrene er nogle år før du tager det første kuld netop for at sikre at de ikke dør af arvelige sygdomme som unge?  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

Nej, det gör jag faktiskt inte ;) och nej, jag väntar inte tills djuren är några år för att ta kull på dem, mina honor har hittills fått kull vid ett års ålder, hanar vid ett eller 2, och detta av helt andra orsaker.

Charlotte

Må jeg spørge hvilke årsager du har til at avle på dem så tidligt?

Min hun var desværre ikke engang 1 år da hun blev mor men det var ikke meningen at hun skulle have hvalpe. Hun skulle bare ud af brunst (men min han skød så ikke med løst krudt som min anden han fra sidste år gjorde). Jeg kunne godt tænke mig at få 1 kuld om året men jeg vil vente til dyrene er omkring 2 år før jeg tager et kuld på dem netop for at være sikker på at de ikke er syge til den tid (de kan stadig blive det senere men 3 år for første kuld på en hun er for gammelt for hunnen).
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

självklart ;) Det finns flera orsaker, men främst är det för at tdte inte är naturligt för en illerhona att få sin brunst utsatt allt för många gånger (alltså tas ur löp), väldigt framavlade linjer är inte lika känsliga, men i mina linjer te.x som inte är speciellt framavlade är honorna mer honomellt känsliga, och hormonella störningar så som upprepade skendräktigheter och liknande kan leda till att de får allvarligare hormonella problem som gör att de rent faktiskt aldrig ens kan få en kull alternativt ökad risk för att få komplikationer vid dröktigheter.
Sedan är ju dte vanliga armgumentet att inte ta kull på honnor innan 2 års ålder att de inte är psykiskt mogna, och ja det är skit snack. Det här samt  att honor enbart ska ha kull vartannat år för att kunna återhämta den calcium de förlorar genom en dräktighet, är skitsnack som härör från en viss uppfödare i england (nämner inga namn) och hon har egentligen helt andra orskaer till varför hun gör på det här viset (som hon såklart inte nämner), men har tyvärr spridit den här "kunskapen" vitt och brett i skandinavien.
Honor är definitivt psykiskt och fyskiskt mogna till en kull första våren efter att de föds, när en hona går i brunst är det ett tecken på att hon är redo, förutsatt att hon inte går i brunst för tidigt pga onaturlig klimatpåverkan.
Den enda sjukdom man egentligen kan vara mer säker på att honan/hanen inte har genom att vänta tills de är 2 år är juvenilt lymfom (en sjukdom som för övrigt kan ha många orsaker) de flesta andra sjukdomar utvecklas först långt senare ändå. De flesta illrar är faktiskt fullt sunda och friska fram tills de är en 3-4 år i alla fall även om de nu skulle bära på alsköns sjukdomar som senare utvecklas.
Det enda positiva med att vänta tills djuren är äldre är att man förlänger generationstiden, något som är väldigt bra så klart, men tyvärr överväger inte de de eventuella nackdelar som kan komma att drabba mina honor. Vissa honor kommer inte få kull föräns de är äldre av praktiska skäl samt för att det ska passa med mina avelsplaner, men helst önskar jag att de får sin första (och troligtvis enda) kull sitt första år

Charlotte

Interessant læsning. Jeg forstår alt du skriver undtagen dette:
men helst önskar jag att de får sin första (och troligtvis enda) kull sitt första år
Dvs du kun vil tage 1 kuld på 1 hun og ikke flere?

Men når man (som mig) vil avle på en hun uden stamtavle, vil du så ikke stadig anbefale at hun er 2 år inden hun får sit første kuld?

Det med at man kun skal avle på dem hvert 2. år fordi de ellers ikke har nok calcium har jeg aldrig hørt. Men ja det må da være noget pjat eller også skal den person give noget bedre foder.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets

ja, om jag är nöjd med kullen, och finner en valp som uppfyller mina krav i kullen så tar jag inga fler kullar på honan eller hanen. varje generation är för mig ett steg frammåt avelsmässigt, och i varje generation hoppas jag på att ha förbättrat det jag eftersträvade att förbättra när jag bestämde mig för en viss parning. Blir resultatet inte bra, så tänker jag om, och provar en annan kombination. Däremot kastreras inte mina djur, så jag har alltid möjlighet att gå tillbaka en eller flera generationer i min linje och ta en annan väg om det skulle behövas, tex ifall det dyker upp vissa sjukdomar, eller jag inte är nöjd med avkomman. så jag har alltid en backup, och behöve rpå såvis inte missta hela min linje pga en sämre kombination te.x

Tja, det är ju upp till var och en. själv skulle jag aldrig våga avla på en dansk iller utan stamtavla, men det är jag. Men där är nog det bästa att vänta så länge som möjligt innan man tar en kull, även om inte det är en garanti såklart. sedan är de flesta illrar i dk såpass framavlade att de inte tar någon större skada av att få utsatt brunst, anledningen till att jag gör så är enbart för att jag har den typ av iller och linje som jag har.

Charlotte

Men hvis du tager et kuld og ikke steriliserer hunnerne, hvad gør du så når de går i løbetid året efter og året efter igen osv? Og har de godt af det?

Og hvad med hannerne? Kan du så have dem gående sammen når de er virile? For min virile han er nødt til at gå alene fordi han kun tænker på piger og vil parre alt og alle.
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Starshineferrets