Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

? om tørret kød

Startet af cibatuchsi, 3. August 2010, kl. 22:39

cibatuchsi

dette er til jer der selv tørre jeres kød til guffere.
hvor store stykker skære i kødet i.
hvor lang tid sådan ca skal det ha
hvor mange grader skal ovnen være på.
hvordan ser man om kødet har fået nok.
hvor længe kan det holde.

Anne

Du skærer det i passende stykker. Det bestemmer du jo selv. Jeg laver aflange stænger for det meste, fordi de er nemmere at tygge.

Det får laaaang tid ved en 80-100 grader, men ikke så meget at det bliver fuldstænidigt hårdt, og så lader jeg det tørre bagefter på et viskestykke i en dags tid og putter det i småkagedåser. Jeg har kun en gang prøvet noget blev for gammelt og det var ikek tørret ordentligt. Det var hårdt udenpå og blødt indeni.

cibatuchsi

må prøve mig frem. bare surt at lave en hel masse og det så får for lidt/for meget.
men i morgen får vi hestekød hjem og tænker at det da må være perfekt til små guffere :)

Eliza

Ved ikke om det passer, men har hørt at når man tørre kød med varme så forsvinder der en masse gode ting fra det?
Dansk barf center tørre deres kød med kulde (som de slev siger: som ulvene gør ved at grave det ned i sneen så der er til dårligere tider) og det skulle være meget bedre og der er ikke rigtig noget der går tabt.

Synes egentlig selv det lyder rigtigt at varme ikke er så godt..

(selvfølgelig er det ikke tørret kød de skal leve af, men synes bare jeg vil give dyrene det bedste)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Soelberg`s SUN ferret

uanset hvad så må det hjemmelavede tørret kød absolut være bedre som guf end hvis du køber diverse guffer med mystisk indhold ;)
mine elsker det tørrede, og det er super til at holde ilderenes tænder fri for tandsten

Anne

Altså nu kan man jo tørre det ved under 100 grader, og faktisk også længere ned endnu, og jeg tror vi skal lidt op i temperaturene før der for alvor forsvinder gode ting og sager. Frosset kød er jo heller ikke perfekt, for så forsvinder taurinen med tiden.

Det kan godt være at koldtørret kød er bedre, men det er bare ikke ligeså nemt at lave selv. Jeg køber også tørret kød til mine, for de kan bedst lide det tørrede kød som er blødt og det kan jeg ikke finde ud af at lave selv, men jeg har da engang imellem tørret noget selv og de får det jo så sjældent plus de får barf ved siden af at jeg ikke for alvor tror at det lidt der kan forsvinde med varme betyder ret meget.

cibatuchsi

Citat fra: Anne Dato  5. August 2010, kl. 11:05
Altså nu kan man jo tørre det ved under 100 grader, og faktisk også længere ned endnu, og jeg tror vi skal lidt op i temperaturene før der for alvor forsvinder gode ting og sager. Frosset kød er jo heller ikke perfekt, for så forsvinder taurinen med tiden.

Det kan godt være at koldtørret kød er bedre, men det er bare ikke ligeså nemt at lave selv. Jeg køber også tørret kød til mine, for de kan bedst lide det tørrede kød som er blødt og det kan jeg ikke finde ud af at lave selv, men jeg har da engang imellem tørret noget selv og de får det jo så sjældent plus de får barf ved siden af at jeg ikke for alvor tror at det lidt der kan forsvinde med varme betyder ret meget.
nemlig og så længe det kun er som små smagsprøver ser jeg intet galt i det.
ville ikk stå og sige nej tak til en masse nyslagtet hestekød, havde der været store stykker havde jeg lavet bøffer til os selv men det var der desværre ikk ;)

Anne

Der er jo heller ingen dårlige ting i det man selv tørrer. Selvfølgelig er det lidt æegeligt hvis der går noget tabt, men det gør der også så snart man smider det i fryseren.

cibatuchsi

ja det gør der nemlig.
og håber da dette kan logge de gamle til at gide at spise bare en smule kød, selvom jg tvivler

Mustela

Citat fra: cibatuchsi Dato  3. August 2010, kl. 22:39
dette er til jer der selv tørre jeres kød til guffere.
hvor store stykker skære i kødet i.
hvor lang tid sådan ca skal det ha
hvor mange grader skal ovnen være på.
hvordan ser man om kødet har fået nok.
hvor længe kan det holde.

Jill lavede noget på kylling til træffet i Næstved, og de af min der normalt ikk gider tørret kød, var helt vilde med det ;)

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

cibatuchsi

Citat fra: Mustela Dato  5. August 2010, kl. 11:43
Citat fra: cibatuchsi Dato  3. August 2010, kl. 22:39
dette er til jer der selv tørre jeres kød til guffere.
hvor store stykker skære i kødet i.
hvor lang tid sådan ca skal det ha
hvor mange grader skal ovnen være på.
hvordan ser man om kødet har fået nok.
hvor længe kan det holde.

Jill lavede noget på kylling til træffet i Næstved, og de af min der normalt ikk gider tørret kød, var helt vilde med det ;)
det er også det jeg jeg håber sker med vores....smiler

Mustela

Mine kræsne er også vilde med and: alm/tørret/semitørret, så det kunne måske også være et hit til jeres kræsne at tørre selv !?!

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

cibatuchsi

Citat fra: Mustela Dato  5. August 2010, kl. 12:53
Mine kræsne er også vilde med and: alm/tørret/semitørret, så det kunne måske også være et hit til jeres kræsne at tørre selv !?!
tak for tippet. det vil jeg da lige huske.
tørre du det selv. hvis ja hvordan gør du så. (altså hvor store stykker sådan ca. osv)

Mustela

Citat fra: cibatuchsi Dato  5. August 2010, kl. 12:55
Citat fra: Mustela Dato  5. August 2010, kl. 12:53
Mine kræsne er også vilde med and: alm/tørret/semitørret, så det kunne måske også være et hit til jeres kræsne at tørre selv !?!
tak for tippet. det vil jeg da lige huske.
tørre du det selv. hvis ja hvordan gør du så. (altså hvor store stykker sådan ca. osv)

Jeg har ikke tørret det selv, men købt det. (petfoods.dk/rigtighundemad.dk) Men prøv at spør Jill, det hun havde tørret i vinters var rigtig godt, og rådnede ikke :)
Hvis du finder svar eller efter egen erfaring en god "opskrift" med temp., størrelse, længde i ovnen osv, er jeg i hvertfald også klar på at prøve selv :) ;)

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

cibatuchsi

Citat fra: Mustela Dato  5. August 2010, kl. 13:02
Citat fra: cibatuchsi Dato  5. August 2010, kl. 12:55
Citat fra: Mustela Dato  5. August 2010, kl. 12:53
Mine kræsne er også vilde med and: alm/tørret/semitørret, så det kunne måske også være et hit til jeres kræsne at tørre selv !?!
tak for tippet. det vil jeg da lige huske.
tørre du det selv. hvis ja hvordan gør du så. (altså hvor store stykker sådan ca. osv)

Jeg har ikke tørret det selv, men købt det. (petfoods.dk/rigtighundemad.dk) Men prøv at spør Jill, det hun havde tørret i vinters var rigtig godt, og rådnede ikke :)
Hvis du finder svar eller efter egen erfaring en god "opskrift" med temp., størrelse, længde i ovnen osv, er jeg i hvertfald også klar på at prøve selv :) ;)
det bare en aftale. må i hvert fald lige få fat på jill.....  JIIILLLLLLLL