Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Åh altså Tjalfe

Startet af Black Diamond, 6. December 2009, kl. 22:01

Winther Ilderen

Chokolade og dyr

I modsætning til mennesker kan almindelige husdyr såsom hunde, katte og heste ikke tåle chokolade på grund af kakaoens naturlige indhold af stofferne theobromin og koffein, der sammen med theophyllin hører til gruppen af metylxanthinalkaloider. Teobromin stimulerer centralnervesystemet ved at frigøre adrenalin.

Hos hunde og katte optages theobromin gennem leveren og føres med galden tilbage til tarmen, for der at starte en ny runde. I stedet for at udskille stofferne ender dyret i en forgiftningscyklus. Hos mennesker udskilles stofferne i løbet af 2-3 timer, mod 14-20 timer hos hunde og katte.

Adrenalin kan hos dyr bl.a. forårsage forhøjet hjerterytme, hallucinationer, alvorlig diarre, epileptiske anfald, hjerteinfarkt, indre blødninger og til og med død. Ca. 30 g ren chokolade (lig ca. 2 g kakao) pr. kg kropsvægt kan forårsage alvorlige forgiftninger hos dyr.

Bawa

Glem det, undersøgte det lige selv :)
Det ér theobromine de ikke kan tåle, ligesom hunde.
Men det er altså kun dødeligt i STØRRE mængder.

Så jeg er sikker på at Tjalfe ikke har taget skade af et lille bitte stykke.
Men du har ret i at man ikke bør give dem det :)

Bawa

^Vi skrev på samme tid :P Men ellers tak for hjælpen, hehe.

Winther Ilderen

Jeg er bestemt ikke ude på og genere nogen ville bare lige komentere det med chokolade kan være meget farligt som du kan se kan 2 g chokolade gøre det af med en ilder, så egentlig kun en venlig oplysning fra min side af. Ikke ALLE mennesker ved det. Stump og stump chokolade troede ikke du viste hvor meget pågældene ilder fik ! Men fred være med det.

Cille

Citat fra: Winther Ilderen Dato  9. December 2009, kl. 00:03
Kan desvære ikke huske det, men kan undersøge det. Det er ellers en viden som de fleste har. Er der ikke lige en her der kan huske svaret og vil skrive det ?

Det er coffein(staves) de ikke kan tåle... det er der i den mørke derfor er den farligst.
For meget af det og så kan man riskere de dør...dvs den en form for overdosis

Bawa

Jeg siger skam heller ikke at du generer nogen :)
Jeg er da glad for at få på det rene hvorfor ildere ikke må få chokolade.
Og nu kan det være andre læser det, og tænker over det. Og det er jo super.

Jeg ved ikke hvor meget han fik, men jeg kan jo læse mig frem til at det var et lille stykke :)
Og et lille stykke for en ilder er jo ikke ret meget. Så det var bare noget jeg gik ud fra.

Cille

så lige for sent at svaret faktisk var kommet :fnis:

Winther Ilderen

Helt ok .
Jeg syntes egentlig det kunne være godt om der lå en tråd med giftige eller farlige madvarer for ildere. F.esk er der nogle fisk ilderen heller ikke tåler. Jeg husker ikke selv alle fiskene så derfor får mine kun de fisk jeg ved de kan tåle af og til. Nye ilderejere kommer til og nogle af os kender ikke alle tingene som kan være farlige og spise for ilderen. Så håber der er en/flere der har lyst til og lave en sådan tråd, jeg er selv for træt i aften til og starte en op.

Bawa

Jeg vil gerne starte en sådan tråd op :)
Det var en god idé ..

Winther Ilderen

Det er jeg rigtig glad for, glæder mig til og læse i morgen håber folk vil fortælle alt det de ved så vi kan få det styret af. Hvor ligger du tråden ? Den skal være nem og finde og en oplysning syntes jeg.


Black Diamond

Nej Self fodre jeg ikke mine dyr med chokolade. De får slet ikke slik normalt. Nu var det som jeg skrive KUN fordi jeg ville afprøve om han rent faktisk kunne spise, hvad det viste sig at han kunne. Og det var et meget lille stykke. Jeg ved godt det ikke er godt for dem overhovdet. Jeg tænkte faktisk på at jeg nok ville blive husket på det da jeg skrev det >:| Men jeg er godt klar over det.

Winther Ilderen

Det ved vi godt Black Diamont du ikke gør  :)