Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Syge ildere..

Startet af Benita, 25. Januar 2009, kl. 16:31

Benita

Ja så er jeg her igen omkring vores 5 moderløse ilderbørn. De er er nu 4 måneder gamle og fulde af liv normalt. Nu er mindst 3 af dem syge, og jeg ved at det IKKE er influenza.
Der er ingen feber,snue eller træthed.
Men noget er der galt. De nyser og nyser og nyser samt hoster i et væk. Bamsebjørn som var vores store dreng har desuden tabt sig en hel del på blot 3 dage, men er stadig livlig. Efter et kvarters nysen og hosten eller sådan, er de selvfølgelig lidt matte et par minutter men så går den vilde jagt igen.

Sagen er nu den at vi jo også har to katte og vi opdagede i går at i hvert fald har Felix-Findus spoleorm! (ad siger jeg bare!! han kastede 5-6 af dem op)  Jeg tror også at Chilli har fået dem for hun er hele tiden sulten og det ligner hende slet ikke.

Nu løber kattene og ilderne jo rund på samme areal og Felix leger faktisk også med vores ildere.
Så mit spørgsmål er om ilderne kan være smittet med ormene og om det kan give de symptomer?
De skal alle til dyrlæge på næste mandag, men hvis det er slemt vil jeg jo ikke vente.

Nogen der kender til noget om dette?
Mange bekymrede hilsner fra Bamsebjørn, Kokos (ja børnene valgte navne på de 2 :P), Fefina, Pjevs,Saint-Hellboy (endnu et barne valg navn lol) og deres meget bekymrede far Mulde

tzari

ildere kan LET få orm.  Hosten og hikken kan komme af orm. Jeg ville klart tage til dyrlægen få givet dem en ormekur og se om der er andet end det galt selvom orm kan være slemt nok.

god bedring med de små
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Benita

Så bliver det dyrlæge imorgen!
Mulde (deres far) har faktisk hikket rigtig meget igennem de sidste 2 måneders tid. Hvergang vi samler ham op eller når han hopper så hikker han der ud af. Han har også været meget træt, men vi tog det bare for vinterhi.. Øv hvor jeg føler mig som en skidt mor lige nu!
Nå men så bliver alt forhåbentligt meget snart meget bedre igen:) mange tak <3

tzari

det skal du da ikke:) havde en kat der pludselig havde tabt sig og havde 3 øjenlåg synlig gik helt i panik og en veninde spurgte om han havde fået ormekur.... det havde han ikke og det hjalp der følte jeg mig også dum  8)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Benita

Tak:) melder tilbage med resultat af dyrlæge besøget.
Phyha der ryger fødselsdag og julegaverne, med 2 katte og evt 6 ildere på ormekur og så er det også tid til vacc  :o

Namilla

Jeg kan trøste dig... ormekur er ikke det der ødelægger budgettet... sidste gang jeg havde orm i min flok (4 ildere) ringede jeg til dyrlægen, og da han havde hørt at jeg havde set en orm kravle ud af numsen på den ene hvalp, udskrev han ormekur uden at have set ilderne (så sparede jeg konsultationen)...tror jeg kom af med omkring 50 kr. for ormekur til 4 ildere...
Hvis du nu siger til dyrlægen, at du alligevel har en tid til at få dem vaccineret, så kan det godt tænkes at han enten kan slå det hele sammen (så du sparer en ekstra tur derind) eller kan udskrive ormekur, uden at skulle se dem...
Ormekur er så vist nok blevet receptpligtigt siden jeg var igennem det, men jeg tror nu stadig ikke det er specielt dyrt...

Benita

well, det var ikke orm... til gengæld har Saint-Hellboy, Basse-Bjørn, Kokos, Fifina og Pjevs alle fået bronkitis.. Kun far Mulde er sluppet uden mislyde på lungerne. Så nu er de alle i penicillin behandling i 8 dage. Det er ingen spøj :/ dam de er bare ikke villige til at tage de piller, så det ermed alle mulige og umulige tricks. Basse-Bjørn er vi nødtil at tvinge den i og han er den der er hårdest ramt.. Nå men 6 dage mere så er det overstået.

Julie

hold da helt op... det lyder ellers ikke godt :s altid noget at I har fundet ud af hvad de fejler, så de kan blive behandlet. håber snart de er raske igen.

tzari

 :o  vildt stakkels stakkels dyr håber de snart er på højkant :)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Amazing Ferret

God bedring med dem alle

Du kan knuse pillerne og blande det op med lidt olie/ferretone, så er det nemmere at få i dem

Benita

tak alle sammen og tak for rådet:) finder straks flasken frem. 8)

Namilla

Ellers er det bare til dyrlægen igen, for du kan også få pencillin flydende (har jeg fået til mine), og det er lidt nemmere... (det gives med en engangssprøjte uden nål, helt ind bagerst i munden)... de kan stadig ikke lide det, men det er nok nemmere end at kæmpe med piller...
Ellers kan man få en "pillegiver" til katte, som består af en dims der kan tage pillen, og så stikker man den nærmest ned i halsen, for at være sikker på, at de får pillerne...

tzari

hvordan går det med dem er de oven på igen?
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner