Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad skal der til?

Startet af Amazing Ferret, 19. November 2009, kl. 23:07

Shamua

Citat fra: Cumulus-ilderavl Dato 20. November 2009, kl. 18:35
Jeg sagde nej til en svensk pige da jeg lige pludselig opdagede at hun var 12, men jeg troede faktisk at jeg snakkede med en der var ældre da det var klokken 1 om natten..... jeg opdagede det da hun skrev om jeg 1: ville levere den i Sverige... 2: Om jeg ville bytte med nogle hamstrer for hun var trætte af dem...

Men ja jeg er da begyndt at afvise folk men jeg er heller ikke bleg for at køre hen efter min hvalp igen hvis der er for meget brok over at den enten lugter eller bider... eller de simpelthen ikke kan finde ud af at opdrage den... hellere hente den inden folk bliver trætte af den og slipper den løs eller at den er måske mishandlet efter de 30 dages prøve tid.. så hellere hente den hjem tidligt....

Er der nogen der kunne finde på at slippe den løs?  >:| er det sket?? :X

Vh. Marianne

Black Diamond

#16
Jeg vil heller ikke sælge til folk uder 18 som sådan. Men jeg er samtid ikke totalt blogget overfor det. Jeg syndes der skal være plads til hvis der er en der går nok op i det. En der har forældre der går op i det, og det hele høre sammen. Så vil jeg ikke bare sige nej. Kender til en familie hvor en dreng på 13 fik en ilder fra en opdrætter. Forældrene hjalp ham med at bygge bur og forberede sig til den.Han brugte alle sine sparepenge han tjænte hele sommern på at spare sammen til den.Det er sådan noget der ville vise mig at man virkelig ønsker den ilder. Man vil kæmpe for den. Sådan nogle eksempler syndes jeg der skal være plads til.
Self skal man ikke sælge til gud og hver mand. Men i forbindelse med Namillas indlæg tænker jeg meget på sådan noget.
Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.
Men det er svært at læse på folk. Man skal snakke meget med dem før eller se dem sammen med ens egne dyr.
Man skal følge sin mavefornemmesle! Jeg har også sagt nej til en, hvor jeg havde en forkert mavefornemmelse. Og det er de valg man skal tage nogle gange som opdrætter.

Men det er ikke så nemt for mig desværre. Måske fordi jeg er ny. Derfor er jeg glad for at høre jeres anderes meninger :)

Line

Citat fra: Shamua88 link=topic=2068.msg25756#msg25756 date=1258739219
Er der nogen der kunne finde på at slippe den løs?  >:| er det sket?? :X
/quote]

ja, det er set nogle gange efterhånden.... heldigvis ikke tit :)

Anne

Nej heldigvis ikke så tit, men det sker alligevel flere gange årligt :(

cibatuchsi

Citat fra: Black Diamond Dato 20. November 2009, kl. 19:55
Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.

jeg bliver altså lidt ked når jeg læser det her.
Ja jeg har en baby og mindre børn, men mine børn har også fra dag 1 fået afvide at dyr skal man respekter og det gør de. der har ALDRIG været nogen problemer mht det at ha børn og ildere på samme tid. og vil tro der er flere herinde der vil kunne sige det samme.  Og jeg vil da ikke mene jeg er mindre egnet til at ildere end så mange andre blot fordi jeg har små børn.

Pipvig

I så fald ville jeg heller ikke have ilder. Jeg har også en "ikke-teenager".
der findes både ansvarlige og uansvarlige mennesker i begge grupper (over og under 18). Bare fordi at man fylder det magiske tal er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man bliver ansvarlig.
Jeg kender flere under 18 hvor jeg med glæde ville sælge en hvalp til, hvor jeg også kender folk over 18 jeg aldrig ville sælge til.
Det virker på mig som om at der bliver skåret rigtig meget over en kam lige nu. det synes jeg er synd.
Iøvrigt er en mor eller en gravid som regel også ansvarlig nok til at kunne holde øje med sit barn og ilderen på samme tid. det gælder jo om at lære sit barn respekt for dyr(et). Kan man have et barn kan man for det meste også have et dyr.
Hvorfor ikke gå efter sin mavefornemmelse istedet for at sætte sine regler før man har mødt personen?

cibatuchsi

Citat fra: Pipvig Dato 20. November 2009, kl. 23:46
I så fald ville jeg heller ikke have ilder. Jeg har også en "ikke-teenager".
der findes både ansvarlige og uansvarlige mennesker i begge grupper (over og under 18). Bare fordi at man fylder det magiske tal er det ikke nødvendigvis ensbetydende med at man bliver ansvarlig.
Jeg kender flere under 18 hvor jeg med glæde ville sælge en hvalp til, hvor jeg også kender folk over 18 jeg aldrig ville sælge til.
Det virker på mig som om at der bliver skåret rigtig meget over en kam lige nu. det synes jeg er synd.
Iøvrigt er en mor eller en gravid som regel også ansvarlig nok til at kunne holde øje med sit barn og ilderen på samme tid. det gælder jo om at lære sit barn respekt for dyr(et). Kan man have et barn kan man for det meste også have et dyr.
Hvorfor ikke gå efter sin mavefornemmelse istedet for at sætte sine regler før man har mødt personen?
Ja jeg vil også sige at der er nogen under 18 jeg godt ville sælge til. feks er der en herinde jeg har mødt sammen med noget familie, Da jeg så hvordan de var med vores dyr, og hørte de spørgsmål der blev stillet og virkelig kunne føle at det var noget de ville gå ind i med hud og sjæl, var jeg ikke i tvivl om at kommer de og spørg om de må købe en hvalp og vi har lige den rette ja så må de gerne det, også selvom personen er under 18. personen har familiens opbakning og hvalpen/hvalpene vil være en del af hele familien og ikke kun af den ene person.

PiaLyng

Jeg har ikke i tankerne om at avle ildere - men vil avle rotter.
Og når jeg skal til at vælge og vrage vil jeg gå efter folk som:

1. Som forstår dyrets behov og kan varetage det ordenligt
2. Som jeg føler jeg har god kontakt til, så jeg kan følge mine linier.

Hvis jeg avlede ildere ville jeg gå efter det samme.
Jeg ville ikke sige "du må ikke pga du har børn på den og den alder".. For jeg synes fx. Daisy og Stine begge lever op til mine krav :).

Der jo flere som har børn under en hvis alder - selvom de måske ikke bor i huset - men kommer der engang imellem er det jo stadig deres børn :)..
Kan læse mig frem til at nogen ikke engang vil sælge til dem selv..

PiaLyng

Citat fra: Black Diamond Dato 20. November 2009, kl. 19:55

Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.


Du har selv børn som ikke er teenager. Ved godt de ikke bor hos dig - men du har dem jo på besøg engang i mellem.
Så hvis jeg skal gå ud fra hvad du skriver ville du ikke sælge til en som dig selv?

Det ikke for at være led. Men jeg vil bare gerne forstå logikken i det her med at sælge dyr til folk :)

Black Diamond

#24
Citat fra: cibatuchsi Dato 20. November 2009, kl. 23:31
Citat fra: Black Diamond Dato 20. November 2009, kl. 19:55
Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.

jeg bliver altså lidt ked når jeg læser det her.
Ja jeg har en baby og mindre børn, men mine børn har også fra dag 1 fået afvide at dyr skal man respekter og det gør de. der har ALDRIG været nogen problemer mht det at ha børn og ildere på samme tid. og vil tro der er flere herinde der vil kunne sige det samme.  Og jeg vil da ikke mene jeg er mindre egnet til at ildere end så mange andre blot fordi jeg har små børn.


Jeg tror du tager den en smule mere personligt end det er sagt :-$ jeg skriver¨ikke mødre til børn eller gravide er dårlige ilderejer.For det kan de sikker godt være. Men jeg siger at jeg tager mine forhånds regler hvis der kom en. Det er et stort ansvarg at få en hvalp. Nu tænker jeg kun på nogle der ikke har en ilder i forvejn. Da i sådan et tilfælde ville de måske ikke vide så meget om hvordan man opdrager et lille dyr som en ilder. Det er ikke personligt ment mod nogen. Jeg skriver hvad jeg vil med mit opdræt. Det er ok ander sætter ander regler og det respekter jeg. Men mit opdræt er mit probelm og min sag. Det er mine hvalpe og mit ansvag.
Jeg skriver det tråden handler om og ikke hvad jeg tror ander vil jeg skal skrive eller bliver ked af. Ville jeg såre nogen personligt så skrev jeg de ikke på en åbent forum.

Black Diamond

#25
Citat fra: PiaLyng Dato 21. November 2009, kl. 00:11
Citat fra: Black Diamond Dato 20. November 2009, kl. 19:55

Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.


Du har selv børn som ikke er teenager. Ved godt de ikke bor hos dig - men du har dem jo på besøg engang i mellem.
Så hvis jeg skal gå ud fra hvad du skriver ville du ikke sælge til en som dig selv?

Det ikke for at være led. Men jeg vil bare gerne forstå logikken i det her med at sælge dyr til folk :)


Pia, nu skrev jeg om det som sagt til hvem jeg ville sælge en hvalp. Jeg startede selv med en voksen fordi jeg godt kunne se det ville blive for svært med en hvalp. Jeg forhørte mig om det før jeg fik en ilder. Og udover det kan jeg ikke se hvorfor jeg skal trækkes personligt ind i den her tråd??

PiaLyng

Citat fra: Black Diamond Dato 21. November 2009, kl. 00:19
Citat fra: PiaLyng Dato 21. November 2009, kl. 00:11
Citat fra: Black Diamond Dato 20. November 2009, kl. 19:55

Og nej jeg ville ikke sælge til en gravid mor eller nogen med meget små børn i familien. I det hele taget er jeg ikke meget for at sælge til nogen med børn, med mindre de børn er teenager eller noget i den stil.


Du har selv børn som ikke er teenager. Ved godt de ikke bor hos dig - men du har dem jo på besøg engang i mellem.
Så hvis jeg skal gå ud fra hvad du skriver ville du ikke sælge til en som dig selv?

Det ikke for at være led. Men jeg vil bare gerne forstå logikken i det her med at sælge dyr til folk :)


Pia, nu skrev jeg om det som sagt til hvem jeg ville sælge en hvalp. Jeg startede selv med en voksen fordi jeg godt kunne se det ville blive for svært med en hvalp. Jeg forhørte mig om det før jeg fik en ilder. Og udover det kan jeg ikke se hvorfor jeg skal trækkes personligt ind i den her tråd??

Jeg spørger fordi det undre mig.
Vil jo sige at hvis man skriver man skriver "sælger ikke til gravide og dem med børn under en hvis alder" - så mener man i det hele taget :)..
For hvis man fx gerne vil sælge til Daisy selvom hun har børn - men fordi hun har ilder i forvejen. skulle det hedde "Jeg sælger ikke til gravide eller folk med børn under en hvis alder - hvis de ikke i forvejen har ildere" :)

Starshineferrets

jag säljer inte till folk under 18 år, som tidigare nämnts. Undtantag såklart om det är hela familjen som vill ha iller, och inte bara barnet. Alla ska vara med på köpet. Men med tanke på att jag föder upp lite tuffare och krävande illrar säljer jag inte till småbarns familjer. Jag är även oerhört noga med när jag säljer till par, att ta reda på vad som händer med illern OM de skulle bli gravida. Allt för många omplacerar sina illrar i den situationen. En fd. vän till mig, som redan för några år sedan omplacerade sina illrar pga sin käreste. Sedan skaffad ehon illrar igen, och fick en kull (parning me dmin ludde - då v.hob), hon sa att hon aldrig mer skulle göra sig av med illrarna pga en käreste. Ett år senare omplacerad ehon alla sina illrar och sin hund, för att hon blev gravid. So back to basics liksom.

Sedan säljer jag inte till folk som har sina illrar i bur, för mig är illrar inga burdjur, och mina valpar skulle bli galna dessutom om de sattes i bur. De har ett för stort behov av aktivering och stimulans för att tåla det.
Sedan har jag såklart hundra restriktioner när det gäller försäljning till vidare avel. men de hör nog inte hit.
jag är väldigt skeptisk mot att sälja till folk som tidigare har omplacerat illrar eller andra djur av olika skäl. Säljer inte heller till folk som är rädda för att bli bitna.
Säljer inte till dme jag får en dålig magkänsla för. Om jag blir kontaktade av folk som är aktiva i illervärlden och forum, så förutom att fråga ut dem, så gör jag själv en egen bakgrunds kontroll av personen (älskar google!).
Kort och gott så ska jag känna att jag kan lita på personen i fråga, och verkligen känna mig trygg med att min valp flyttar dit.Finns det minsta tvivel, så säljer jag inte helt enkelt.
Nybörjare kan jag tänka mig att sälja till om det är så att jag känner att personen verkligenn anstränger sig för att lära sig, och vverkar insatt i vad det innebär med att ha iller. Men där kräver jag även att vi träffas fler gånger, alternativt att personen även träffar mina illervänner om de bor längre ifrån mig och inte kan ta sig hit ofta.¨
Vill även veta att personen är medveten om hur dyrt det kan bli med iller, där drar jag mina egna veterinär utgifter som exempel. På ett år betalade jag omkring 50.000 kr i veterinärvård för mina djur.

Amazing Ferret

#28
Jeg vil sige at jeg også er lidt nervøs for at sælge til nogen med små børn....i mit første kuld solgte jeg Lina til en familie med 2 børn, en stor dreng på 14 og en lille dreng på 4. Lina kom retur efter en uge fordi den lille var vildt hysterisk bange for Lina og hun havde ikke engang bidt ham. Jeg er selvfølgelig glad for i dag at de kom retur med Lina - elsker den pølse overalt på jorden <3

Men hvis de havde ildere i forvejen, ligesom Daisy så ville jeg ikke have nogle skrubler om at sælge til dem

Og jeg er lidt enig med Maria - jeg vil heller ikke sælge til en gravid for vi ser gang på gang at folk som bliver gravide sælger deres ildere - nu snakker jeg om nybegyndere, ikke folk som har ildere i forvejen. Og jeg må indrømme at jeg synes det synd at mine hvalpe skal smides rundt

cibatuchsi

Citat fra: Amazing Ferret Dato 21. November 2009, kl. 11:38
Jeg vil sige at jeg også er lidt nervøs for at sælge til nogen med små børn....i mit første kuld solgte jeg Lina til en familie med 2 børn, en stor dreng på 14 og en lille dreng på 4. Lina kom retur efter en uge fordi den lille var vildt hysterisk bange for Lina og hun havde ikke engang bidt ham. Jeg er selvfølgelig glad for i dag at de kom retur med Lina - elsker den pølse overalt på jorden <3

Men hvis de havde ildere i forvejen, ligesom Daisy så ville jeg ikke have nogle skrubler om at sælge til dem

Og jeg er lidt enig med Maria - jeg vil heller ikke sælge til en gravid for vi ser gang på gang at folk som bliver gravide sælger deres ildere - nu snakker jeg om nybegyndere, ikke folk som har ildere i forvejen. Og jeg må indrømme at jeg synes det synd at mine hvalpe skal smides rundt
jeg fordtår godt det med at man ikke vil sælge til en gravid eller med små børn hvid de IKKE har ildere i forvejen. det var også derfor jeg blev stødt over marias indlæg, for som hun skriver det vil hun ikke sælge til småbørnsfamilier overhovedet. at hun så havde forklaret sig forkert og ikke mente det på den måde, ja det er jeg da bare glad for, for man er jo ikke en dårligere ilder ejer blot fordi man får børn.