Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

ilder .. fritte.. mink ?

Startet af Stubba, 12. September 2009, kl. 10:41

Stubba

Nu bliver jeg nødt til at spørge, for kæresten og jeg var rimelig uenige om dette igår :b så bare for at få det afklaret, skriver jeg det herinde.

ilder og fritte, er det ikke det samme? sådan mere eller mindre?

og en mink .. hvad er udseendesmæssigt forskellen på en ilder og en mink?
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

PiaLyng

ilder og fritte er det samme efter min mening - der er mange diskutioner om dette. Men ja det samme.

Minken vil jeg sige er det mere robust - større og mere kompakt end ilderen  :)

Stubba

YES!
- så havde jeg ret :D hehe. ej, undskyld. ved ikke om i kender det der med, at man er 90% sikker på, at det man siger er rigtigt, man at den anden bare ikke tror på det? : :P
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

PiaLyng

Citat fra: Rofus Dato 12. September 2009, kl. 11:08
YES!
- så havde jeg ret :D hehe. ej, undskyld. ved ikke om i kender det der med, at man er 90% sikker på, at det man siger er rigtigt, man at den anden bare ikke tror på det? : :P

kender jeg godt til :)
det jeg har hørt om hvad en fritte er:
En albino ilder - dvs. det en fritte
At fritte er for danskning af det engelske "ferret"
Fritten er tam og ilderen er ikke :)
ilder og fritter er det samme

-men ehm. jeg holder mig til at det er det samme

Katrine

Efter min menning er det også det samme :)
Ildere: Loppen & Bamse

Namilla

Ilder og fritte er to ord for samme dyr... nemlig Mustela putorius furo... nogle steder betegnes tamilderen som Mustela furo og fritten (albinoformen) som Mustela putorius furo, men det er samme dyr.
Minken er et helt andet dyr, nemlig Mustela vision. Minken er større, har en tættere pels og er ikke domesticeret...

Stubba

jeg har nemlig aldrig set en mink, men når folk ser rofus så siger de "er det ikke sådan en mink en?" .. og så blev jeg jo nødt til at høre.

Super med alle svarene, tak skal i have :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!


Stubba

ja okay. den snude er også noget mindre :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Namilla

Hvis man ser en mink i virkeligheden, så er de også en del større end ildere... en hel del højere og længere og kraftigere bygget...

Pipvig

Har haft en kæreste der lejede et værelse på en minkfarm... Der er stor forskel på en ilder og en mink i virkeligheden. (formentlig også en vild mink og dem der var på farmene) jeg ved ikke om man ville kunne komme tæt på en.
De har jernkæber, en bed igennem handsken og var godt nok ikke meget for at slippe igen.