Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Farlige/Giftige madvarer.

Startet af Bawa, 9. December 2009, kl. 00:33

Bawa

Winther Ilderen fik den fine idé at lave en tråd med madvarer ildere ikke kan tåle :)
I må meget gerne skrive de forskellige ting de ikke må få og meget gerne grunden til det.


Vi kan jo starte med chokolade :)

Citat fra: Winther Ilderen Dato  9. December 2009, kl. 00:06
Chokolade og dyr

I modsætning til mennesker kan almindelige husdyr såsom hunde, katte og heste ikke tåle chokolade på grund af kakaoens naturlige indhold af stofferne theobromin og koffein, der sammen med theophyllin hører til gruppen af metylxanthinalkaloider. Teobromin stimulerer centralnervesystemet ved at frigøre adrenalin.

Hos hunde og katte optages theobromin gennem leveren og føres med galden tilbage til tarmen, for der at starte en ny runde. I stedet for at udskille stofferne ender dyret i en forgiftningscyklus. Hos mennesker udskilles stofferne i løbet af 2-3 timer, mod 14-20 timer hos hunde og katte.

Adrenalin kan hos dyr bl.a. forårsage forhøjet hjerterytme, hallucinationer, alvorlig diarre, epileptiske anfald, hjerteinfarkt, indre blødninger og til og med død. Ca. 30 g ren chokolade (lig ca. 2 g kakao) pr. kg kropsvægt kan forårsage alvorlige forgiftninger hos dyr.


Julie

Rosiner og vindruer giftige for hunde. Tror bestemt heller ikke ildere har godt af det

Black Diamond

Ja Rosiner må de ikke få - her er der en tråd om hvorfor og noget.. http://www.ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=5938

Udover det så må de helst heller ikke få mælke produkter. De får meget dårlig mave af det. Min Oliver kom engang til at drikke noget mælk der stod i en talerken på mit bord. Han tabte sig næsen 200g på ingen tid efter. Så jeg har altid passet utroligt meget på med mælk og andre ting med mælk i. Fløde og sådan.

Alt i slik må de heller ikke få. De får også dårlige tænder af det. Men det skader deres maver også.

Frugt må de heller ikke få. Kan ikke huske hvorfor.

Starshineferrets

Frukt innehåller dels fruktsocker. socker = no no för iller
Sedan innehåller det även mycket fibrer, som illern inte kan smälta. Så en äpple elelr päronbit kan om man ha otur fastna i tarmen.

Lök är även gifitgt.

Egentligen så är det mycket saker som inte illern bör får, inte kasnke just för att det är gifitigt men för att det onte är bra för illern,
Så enklast vore att istället skriva avd en iller får äta istället för vad den inte får :)

Annika

Fordi at ildere er rovdyr, så kan de ikke fordøje frugt og grønsager eller mad med højt fiberindhold - kort sagt, at det, som som er rigtig sundt for os mennesker er ikke godt for ildere, da de simpelthen ikke kan fordøje det. Man skal her huske på, at ildere har et helt andet tarmsystem end os mennesker - tænk bare på, at de kun er 4 timer om at fordøje deres mad og det er derfor, at de altid skal have adgang til mad.

Derudover kan vitaminer og mineraler være direkte skadelige, hvis deres mad ellers indeholder de rigtige vitaminer for dem. For meget af det er værre end for lidt!

Og til sidst, vegetabilske proteiner (eks. soyamælk og andre soyaprodukter)  er heller ikke sunde for ilderen.

lille_jill

Herhjemme bliver alt som ikke er kød (tørret og frisk), tørfoder, æg og fiskeolie betegnet som giftigt for ildere.. Kald mig bare sart ;)

Bawa

^ Sådan er det også herhjemme :)
Så er det nemere at holde styr på, hehe.

PiaLyng

Citat fra: lille_jill Dato 11. December 2009, kl. 18:17
Herhjemme bliver alt som ikke er kød (tørret og frisk), tørfoder, æg og fiskeolie betegnet som giftigt for ildere.. Kald mig bare sart ;)

Det da en fantastisk nem måde at dele op på - og man da ikke komme i tvivl så :P

Annika

Haha jeg gør det samme  :P det er bare så meget nemmere ;)