Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Suprelorin + P-sprutor & Fertilitet

Startet af Starshineferrets, 4. April 2010, kl. 11:59

Starshineferrets

Hittade just en studie gjord i 2002 på hur olika preparat för att ta honor ur brunst påverkar honan samt deras framtida fertilitet. Tycker studien är intressant just för att den tar upp suprelorin implantat på honor, och ja, huruvida man kan använda dem i avel efter implantatet slutat verla.

Tänker inte relatera hela studien, men ta upp det mest intressanta & relevanta. Om någon vill ha artikeln är det bara att skicka ett pb med mailadress!

Honorna delades upp i 5 grupper, där en grupp agerade kontrollgrup och inte utsattes för någon behandling, utan blev parade vid tecken på brunst.

En grupp injecerades med MPA (Depopromon - tror det är samma som promon här) innan parningssäsongen, i februari 2002
En grupp injecerades med proligestone (Covinan) på samma tidpunkt
En grup injecerades med hCG ( CHoriogonin) när de visade tecken på brunst
En grupp fick suprelorin implantat i februari 2002

Proligestone gruppen gick i brunst igen i april - juli 2002 och parades då, 3 av 5 honor fick en kull med 5 valpar i genomsnitt efter en normal dräktighet. 1 av honorna påvisade mild alopeci (tappade päls).

MPA gruppen gick i brunst i maj - juni 2002 och parades då, 3 av 4 honor fick en kull på 4 valpar i genomsnitt. En av honorna fick dålig kondition och tappade mycket vikt. En annan av honorna födde sin kull för tidigt, samt fick vaginala flytningar och feber strax efter parningen.

hCG gruppen gick i brunst i maj-juni 2002 och 3 av 4 honor fick valpar med 6 valpar i genomsnitt.

i Suprelorin inplantat gruppen gick honrona i brunst mellan juli 2003 - maj 2004 (en hona i 2003). Vid första brunsten efter implantatet slutat verka parades alla, men ingen blev dräktig. De parades sedan vid nästa brunst, och samtliga honor blev dräktiga och födde i genomsnitt 5 valpar efter en normal dräktighet. Enda bieffekten som sågs var minimal alopeci på svansen 6 månader efter implantatet, pälsen växte ut av sig själv efter ca 6 veckor.

Citerar sista paragrafen ur artikeln:

The authors conclude that the four hormonal treatments are efficient
medications for oestrus control in ferrets. Based on the results,
clear differences were seen in the period of suppression of ovarian function
(follicular development) between the deslorelin acetate implant,
which provided long-lasting suppression of approximately 23 months,
and the two synthetic gestagens, which suppressed ovarian activity for
three to five months. With the exception of the srGnRH, all the treatments
were quickly reversible, and fertility at the first oestrus was not
different from that of the control group. Fertility after srGnRH treatment
also returned to normal, but only at the second post-treatment
oestrus. The deslorelin implant and hCG were associated with fewer
side effects than the MPA treatment.

ref: Comparison of four treatments to suppress
ovarian activity in ferrets (Mustela putorius furo)
A. Proháczik, M. Kulcsár, T. Trigg, M. A. Driancourt, G. Huszenicza

FerretParadise

Det synes jeg godt nok er meget interessant læsning.
Super dejligt, at der alligevel er forsket på dette område. :)

Det glæder mig at læse, at en tæve godt kan bruges i avl, efter et implantat er hold op med at virke.
Dog lidt "sjovt" at ingen af tæverne blev drægtige ved parring ved første løb, efter det er holdt op med at virke.

Meget lærerig læsning. ;)
Ann Hillerslev.

Pickpocketsferrets

Det här var verkligen en glad överraskning att det finns en undersökning om det här ämnet! Det är säkert en sak som många uppfödare har funderat på. Själv har jag önskat att få höra om hur det har gått med vidare avelsbruk efter att implantatets inverkan slutat. Det är trevligt att veta, att Suprelorin har inte gett stora biverkningar till honornas fertilitet. Det skulle också vara intressant att veta hur dessa valpar som blev födda under detta undersökning har levt (har de varit friska, "normala" illrar).

Tusen tack Sara att du delade med dig detta artikel! Jag skulle vara jätte glad om du kunde skicka mig den ursprungliga undersökningen. :)

Starshineferrets

Som jag kunde utläsa från artikeln, verkar det som om valparna ur samtliga kullar som föddes var opåverkade av implantatet. det finns  ju även en halvmiljon studier på i princip alla däggdjur där man använt sig utav implantat, så man borde ju kunna dra paraleller där i mellan, då det borde finnas liknande studier utförda på dessa djurslag. suprelorin är ju faktiskt inget nytt ;)  Lisa: jag mailar över den till dig ;)