Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Forstørret nyre og lever?

Startet af Shamua, 17. Juli 2010, kl. 01:14

Shamua

Torsdag d. 8 juli mærkede jeg noget der mindede om en knude i Mikkas mave. Jeg var overbevist om at det var en knude. Fredag tager jeg til dyrlægen og han kan mærke to klumper i maven på ham. Han mener ikke det er kræft, men hævede lymfekirtler vi kan mærke. Grunden til at han vil udelukke kræft er pga. Mikkas alder (1år) og at han egentlig af sind ikke fejlede noget. Han var frisk som en ilder. Derudover har han også en historie med dårlig mave og diarre.  De giver ham så pinicilin til 8 dage for at behandle mod tarminfektion. Dyrlægen mener også at Mikka er underernæret pga. diarre, og han siger at BARF ikke er den rigtige kost for Mikka og foreslår at jeg begynder at give ham tørkost, hvilket jeg så gør halvt om halvt. Da det bliver mandag begynder han at blive bleg. Blege gummer og bleg næse. Ikke blege poter eller øre. Jeg snakker med dyrlægen og vi bliver enige om at vente og se om pinicilinen ikke begynder at hjælpe i løbet af de næste dage. Jeg giver ham vand med sprøjte så jeg er sikker på han ikke dehydrerer i varmen. Han opfører sig stadig normalt, spiser og drikker og går på toilet som han skal. Han er bare bleg med en knude i maven. Mandag er den ene af knuderne forsvundet, den mindste af dem, men der er ingen forandring i den store knude/klump. Onsdag er han stadig bleg og jeg tager nu til dyrlæge med ham. Denne gang tager jeg ud til Ryan i Galten dyreklinik fordi den ilderkyndige dyrlæge i Randers er taget på ferie.  Ryan mener helt bestem ikke at det er hævede lymfekirtler, men at det er noget med enten milten eller nyren. Han kan ikke sige om det er kræft eller bare noget der er hævet. Jeg får en tid til scanning i dag, fredag. Han kan så se at han ikke har kræft, og den klump vi kan mærke i maven er den ene nyre der er rykket lidt ned mod maven, og at den også er lidt hævet. Derudover har han også lidt forstørret lever, men ikke så meget forstørret at det går ud over den normale grænse før størrelse af lever. Han siger også at det er normalt at nyrene rykker lidt ned af, det er bare ikke normalt at de gør det på så unge ildere som Mikka. Men han siger at der skulle ikke være noget at være bekymret for. Mikka er nu erklæret rask og jeg er bare helt vildt lettet.

Men jeg skriver det her indlæg for at høre om der er nogen der har prøvet noget lignende. Jeg ved ikke om hans "sygdomsforløb" er en raktion på varmen. Men jeg synes det er lidt underligt at nyren hæver? Kan det være pga. dårlig kost/underernæring? Eller dehydrering?

Det skal også siges at jeg fra nu af ikke kun fodre med BARF længere. Det er bare ikke alle ildermaver der kan klare den mængde protein. Jeg kan se på Macto afføring, at den ligner Mikkas da han startede på BARF. Grynet og begyndende diarre. Så nu har de altid tørkost og easybarf stående og supplerer med diverse kødguffere.

Vh. Marianne

AlisVolatPropiis

Kan ikke sige jeg har prøvet det...men hvis du med BARF mener det er easy barf du fodrer med...så er det altså heller ikke godt nok som primær foderkilde...selv til hunde anbefales der at du giver ekstra kalk og jeg tvivler altså på fedtprocenten er høj nok i det.


Derudover minder dette da en smule om det??

http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring

Mustela

Prøv lige at kigge på det her, dog en hund, men også med problemer relateret til BARF-fodring

http://ferretopia.eu/index.php?topic=2326.msg33139#msg33139

Båt båt fra møgungerne: Mustela, Putorius Furo, Holger, Kalosa, Kulle, Russia, BeMary, Bent og Atrej Junior

Shamua

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Juli 2010, kl. 03:37
Kan ikke sige jeg har prøvet det...men hvis du med BARF mener det er easy barf du fodrer med...så er det altså heller ikke godt nok som primær foderkilde...selv til hunde anbefales der at du giver ekstra kalk og jeg tvivler altså på fedtprocenten er høj nok i det.


Derudover minder dette da en smule om det??

http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring

De fik både easy barf og barf :)

Vh. Marianne

Shamua

#4
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Juli 2010, kl. 03:37
Kan ikke sige jeg har prøvet det...men hvis du med BARF mener det er easy barf du fodrer med...så er det altså heller ikke godt nok som primær foderkilde...selv til hunde anbefales der at du giver ekstra kalk og jeg tvivler altså på fedtprocenten er høj nok i det.


Derudover minder dette da en smule om det??

http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring
Jamen det er jo helt sikkert det der er sket med Mikka. De næste 3 uger kommer dyrene kun til at få tørkost, da jeg skal på ferie og basserne skal passes. Så burde jeg næsten kunne se forbedring, om ikke andet er hans nyre måske tilbage i normal størrelse. Jeg kunne jo også få ham scannet igen når jeg kommer hjem. Så kan man påvise at barf bare ikke er så godt som det rygtes. Jeg vil hvertfald fremover kun supplere med kød.

Vh. Marianne

Starshineferrets

bara för att man inte ser några tumörer behöver det tyvärr inte betyda att han inte har cancer.. i såfall lymfom. Lymfom, samt juvenilt lymfom (mest troligt på en ung iller) kan ge magsjuke liknande symptom, med dålig mage. Nu behöver deti nte vara så, men det ger även ofta förstorade organ. Nu är lymfom inte helt enkelt att diagnosticera om man inte gör etn bipsi (vävnadsprov) på förstorade organ. Man kan ta ett blodprov och se efter förhöjda mängder med lymfocyter (vita blodkroppar) men det värdet kna även vara högt när illern bara har en infektion.

Stubba

Citat fra: Shamua Dato 17. Juli 2010, kl. 17:32
Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 17. Juli 2010, kl. 03:37
Kan ikke sige jeg har prøvet det...men hvis du med BARF mener det er easy barf du fodrer med...så er det altså heller ikke godt nok som primær foderkilde...selv til hunde anbefales der at du giver ekstra kalk og jeg tvivler altså på fedtprocenten er høj nok i det.


Derudover minder dette da en smule om det??

http://www.kennel-zokana.dk/lidt-om-fodring
Jamen det er jo helt sikkert det der er sket med Mikka. De næste 3 uger kommer dyrene kun til at få tørkost, da jeg skal på ferie og basserne skal passes. Så burde jeg næsten kunne se forbedring, om ikke andet er hans nyre måske tilbage i normal størrelse. Jeg kunne jo også få ham scannet igen når jeg kommer hjem. Så kan man påvise at barf bare ikke er så godt som det rygtes. Jeg vil hvertfald fremover kun supplere med kød.

Barf er vel godt nok, bare man husker at give dyrene alle de vitaminer de har brug for? .. :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Julie

#7
[besked=Julie]Snakken om easybarf er flyttet hertil http://ferretopia.eu/index.php?topic=3732.0[/besked]