Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

første ilder

Startet af Mahiaebum, 23. August 2010, kl. 11:42

Mahiaebum

Er der nogle der har nogle gode ideer til hvad man først skal gøre inden man skal have en ilder.

Namilla

Man skal tage ud og besøge nogen der har ildere!
Det er det allerbedste råd jeg kan give... Mange falder for ilderen, fordi de ser billeder af dem, eller klip på youtube, hvor de er så sjove og søde...men fakta er, at sådan er de bare ikke altid... Nogle af dem bider (og kunne se at du ville have en hvalp, så så skal du være forberedt på at den bider), de skider udenfor bakken (og det lugter), de har en speciel lugt som man også skal være forberedt på... Man kan ikke bare sætte den i bur når man ikke gider mere (ligsom mange holder kaniner)...ildere er ikke burdyr, og de kræver at være ude MINDST 4 timer om dagen...
Hvis man er smart, så tager man ud og besøger nogen der har hvalpe...og måske kan man endda få dem til ikke lige at rense bakken inden man kommer, så man også har en mulighed for at lugte hvordan sådan en lugter...

Hvis man så stadig er sikker på, at man vil have en ilder, så skal man igang med at finde ud af, hvor man skal have den fra... vil man løbe risikoen og købe fra en dyrhandler? (som regel er hvalpene her dyre, kommer fra storopdrættere og har nogle elendige gener...man risikerer at købe en ilder som dør af kræft inden den er ½ år)... Vil man købe fra ups-kuld? (de findes som regel på dba.dk osv... man har stadig ingen garantier i forhold til genetiske sygdomme, men hvis man er heldig har opdrætteren måske startet bide- og bakketræning. Derudover er de ofte billigere end ilderne i dyrhandlen...man kan som regel også få noget foder med, så man slipper for at give ilderen dårlig mave, når man kommer hjem med den)
Eller vil man købe fra en opdrætter med tavle. (nogle opdrættere giver flere års garanti mod arvelige sygdomme, her får man som regel også en hhvalpepakke med, bestående af foder til de første dage, billeder fra hvalpens opvækst og noget der lugter trygt for hvalpen. Man binder sig så også til en kontrakt, men den sikrer både køberen og sælgeren mod senere problemer.)

Fuske

har svaret dig lidt samlet i en af dine andre tråde istedet for a splitte det op ;)
Båt båt fra Janni og Quark og Frida

Mahiaebum

tak for det alle sammen :D det er dejligt at få noget hjælp så den nye kommer til at synes om det hele :D

Namilla

Når man så har fundet ud af, hvor man vil have hvalpen fra, så skal man igang med at anskaffe bur, tilbehør, foder osv. Det er ofte en dyr omgang.
Derefter skal man (inden ilderen kommer hjem) have ilder-sikret sit hjem... man skal altså være sikker på, at der ikke er steder hvor ilderen kan kravle ind, men ikke komme ud igen, komme til skade eller forsvinde fra hjemmet. Her kan det godt være en ide at have besøg af en erfaren ilder-ejer, da der er mange ting man ikke selv har tænkt på...
Inden man bestemmer sig for at skulle have ilder, så skal man naturligvis også gøre sig klart, om man har råd til det... ildere er dyre i dyrlægeregninger! Indenfor det første år kommer neutralisering/implantat og vaccination... alt efter om det er en han eller en tæve, så kan man godt regne med at det vil koste 1500-2500 kr. Derudover skal ilderen vaccineres en gang om året. Dertil kommer alle de uforudsete dyrlægeregninger... og dem vil der komme nogen af, det kan ikke undgåes. Mange af os har en dyrlæge-konto, hvor vi sætter penge ind hver måned, så vi er sikre på at have penge til de uforudsete regninger...

Man skal også gøre sig klart, om man har tid til at have en ilder...og har man stadig tiden om 2 år? har man tid til at rive 4 timer ud af skemaet hver dag, til at være sammen med ilderen? Naturligvis kan ilderen da underholde sig selv lidt af tiden, mens man fx laver lektier, men en ilder der ikke bliver underholdt, finder som regel selv på narrestreger...

Mahiaebum

tak :) min ilder skal bo udenfor i et stort bur vi selv laver. vi skal have 2 piger en til min lillesøster og en til mig.

Namilla

Husk nu lige, at selvom de bor udenfor, så skal de stadig aktiveres og kæles for og snakkes med... flere timer om dagen...
Og husk at udendørs voliere sætter nogle store krav...fx skal det sikres i dybden da ilderen ellers graver sig ud...der skal også være en isoleret kasse til at de kan sove i...

Mahiaebum

ja det ved jeg godt :) vi har tænkt på det og der bliver gravet langt ned, men hvor langt ned skal det være for at de ikke kan grave sig ud?

mette11

Enten skal man grave 1meter eller deromkring ned overalt rundt langs kanten og så støbe der, eller også skal man lægge fliser, cement eller andet materiale som en ilder ikke kan komme igennem i bunden. Og nettet man bruger skal være meget kraftigt, så de ikke kan bide det over.
Personligt vil jeg kun lade mine være et sted hvor der er noget i bunden overalt, da jeg er hysterisk bange for at mine stikker af...

Mahiaebum

okay kan man så godt ligge fliser og så putte jord ovenpå?

Starshineferrets

flis och jord gräver de sig ur på 2 sekunder ;) galvaniserat nät i stål eller betong är det som gäller ungefär

sådant här golv har jag i min utegård



Mahiaebum


Snabeldyr

En ting i ikke skal gøre er at købe fra en dyrhandel... jeg har selv lige måttet sige farvel til en ilder fordi hendes linie var dårlig.. Det er billigt at købe en fra en dyrhandel men det er ikke det værd.. så heller betale lidt mere og være sikker på at en ilder bliver mere end 2 år
Stealing our hearts, then our sanity

Namilla

Jo du kan godt lægge fliser og jord ovenpå, det har jeg selv i mit udeanlæg...men det kræver at siderne går helt ned til fliserne naturligvis...

Mahiaebum

det har jeg tænkte mig at gøre og har allerede fliserne.