Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Kræsen ilder

Startet af NemoToft, 12. December 2010, kl. 20:47

NemoToft

Hej.
Undskyld, jeg ved godt det ikke er en foder tråd. Men jeg er nødt til at spørge  :) Hvad skal jeg gøre med en ilder, som laver opkast lyde og bevægelser, når den ser noget der ikke er tørkost? Jeg har tilbudt ham foderdyr og alverdens rå ting, jeg ved ikke hvor mange gange. Selv med levende mus, sker der ikke andet, end han fanger musen, dræber den og lader den ligge midt på gulvet...
Og er tørkost så forfærdeligt at fodre med?
Knus Dolly.

[besked=Malene]Tråd delt fra: Dk Phoenix Ilderopdræt.[/besked]

mette11

Altså hvis ilderen virkelig afskyr andre ting, så ville jeg ikke give andet!! Det skal jo helst være en god ting at få mad og ikke en dårlig oplevelse...hvis han godt vil kigge på tingene, så ville jeg forsøge, men det skal være sådan at han ikke får det dårligt med det.
Hvad med æggeblomme?? Olie?? Dengang jeg skulle lære mine at spise kød puttede jeg deres yndlingsolie ud over kødet, fordi de ikke ville røre det!!

Tørfoder er der meget stor forskel på, men efter min mening kan man sagtens finde noget godt som en ilder sagtens kan leve af uden problemer. Ja det er mere naturligt for dem at spise fex. hele mus, men hvis ilderen ikke vil det, så må man jo tilpasse sig det!! Jeg tror at det er klart nemmest for ildere at lære at spise ting som mus fra de er små, for jo ældre de bliver jo mere kræsne og sære kan de blive!

Min Albert som desværre ikke er her mere, kunne ikke finde ud af at spise kød (han slugte hele knogler uden at tygge dem spor  :S), så han levede af tørfoder. Han blev 4½ år og hans sygdom/død havde intet med foderet at gøre. Han var tværtimod i rigtig god stand og meget sund og rask på alle områder (han blev grundigt undersøgt inden han blev aflivet og alt var i tip top stand), på nær lige at han havde knoglekræft! :(

Rokkie

har også prøvet at hælde olie på deres daggammel kylling, men de vil stadig ikke spise det...

Så de holder sig til tørfoder her, undtagen Smilla, der gerne vil have æggeblomme ;)

Eliza

Tror at man nogle gange også bare skal være mere stædig end dem  :)
Men pige ville i 1½ år ville ikke rører kød og lavede også den der puha jeg skal brække mig når jeg "tvang" hende til at smage på det. Men i dag spiser hun det gladeligt og elsker det faktisk.

Mine andre dyr fik på det tidspunk tilbudt kød nogle gange om ugen og hun fik muligheden men gad ikke, men pludselig en dag ville hun godt.

Man kan også fjerne maden nogle timer så de ikke lige har spist.. eller man kan åbne musen/kyllingen så de kan se hvad der er indeni..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

lille_jill

Chucky ville heller ikke røre kød i starten, måske lige en mus i ny og næ, men helst når der stod en anden ilder og ville stjæle den. Så kom Amina ind og hun slugte bare alt hvad jeg stillede frem til hende. Nu er Chucky blevet en lille smule mere interesseret i kød. Han laver iværtfald ikke de der brækfornemmelser mere, men går hen og slikker lidt på kødet og prøver sig frem.
Tror at det har meget med at gøre, at hvis man får den ene til at spise noget, så bliver den anden også mere villig til at prøve noget nyt. Hvis der er lidt kamp om maden, så er det jo pludseligt meget mere interessant. Det er iværtfald min erfaring.

Anne

Puk kunne ikke lide kød, der hakkede jeg det ekstremt fint og blandede det i tørfoderet, først lidt og så mere og mere. hun endte med at spise kød. Det gik langsomt, men det var uden overgreb og tvang, og hun opdagede det vist ikek før hun pludselig var kødspisende.

NemoToft

Hej. Tak for mange gode svar  :) Jeg må bare blive ved med at tilbyde ting fra min skabs-fryser-kirkegård  :fnis:  Og det er egentlig mærkeligt, at alt hvad der hedder kylling der er tilberedt, det spiser han med stor velbehag. Selv hotwings har han stjålet fra vores bord.... Hvor i mod Malle, der gerne spiser foderdyr, ikke røre tilberedt kyllinge kød...

Anne

prøv med and, det er mine vilde med. hvis du ikke har lyst til at købe en hel and selv for et eksperiment så kan du få en lille portion af mig, jeg har det i små portionsposer i fryseren og kan sagtens undvære lidt.

NemoToft

Hej Anne. Tak. Jeg prøve and. Hvilken del af anden? Kun kødet? Jeg laver helstegt and i grillen, så sådan en pipper har jeg på køkkenbordret nogle gange om året  8) Det smager jo godt  <3

Anne

alle dele, men selvfølgelig rå. når jeg laver and får hessel og jeg bryst og lår og ilderne får faktisk resten (derfor jeg har en frygteligt masse and i fryseren, sådan nogle små piger spiser jo ikke meget). Til en kræsen ilder ville jeg nok starte med nogle fine små stykker af noget rødt kød fra anden, det lader til at være det mine synes er bedst.
Det var faktisk and jeg blandede i puks mad dengang hun skulle lære at spise kød.

(meget af fedtet og de store knogler bruger jeg til ducksoup, de bløde og små knogler, indmaden samt kødet og noget af fedtet får ilderne)