Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

forskel på ildere og fritter.

Startet af PiaLyng, 3. Marts 2009, kl. 23:11

PiaLyng

Jeg skrev med en fra gnaverforum forleden, hvor jeg så kalder felix, freja og hexia for ildere -hvilket jeg altid gør :)
MEN! idag fik jeg sq lige det smidt i ansigtet at det egentlig er forkert jeg kalder dem ildere, da de jo er frittere. og samtidig fik jeg dette link med :X
http://www.fokus-dyr.dk/default.aspx?PageID=9821

tzari

kan se ingen derinde har en biologisk uddannelse men er grossister og dyrehandler  :lol:

Der er en evig diskution om hvad fritten reelt set er. Nogle siger det er tamilderen nogle siger det er en hmm sibirsk mener jeg(ret gerne landet) underart, nogle mener det er en lys ilder fra en isoleret ø af, andre mener navnet fritte er en fordanskning af ferret.
Der er INGEN der kan sige om tamilderen som vi holder idag er en domistiseret europæisk ilder, domistiseret steppeilder eller domistiseret sortfodet ilder eller et mix imellem disse 3. Alle 3 bor i Europa og kan krydses på kryds og tværs og den teori Jeg tror mest på er tamilderen er et gadekryds af det hele. her i norden er det nok den europæiske ilder der er mest af ved de baltiskelande nok mest sortfodet (før den blev truet) nede ved ungarn og det område nok mest steppeilder. Men ingen ved ikke engang leksikaene er rigtig enige
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

tzari

http://da.wikipedia.org/wiki/Fritte hey det stod faktisk også online  :) og den soertfodede har slet ikke været i europa  :fnis: :-$
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Emmadyhr

Ja man skulle næsten tro der var tale om to forskællige dyr på den side :fnis:
Det er sjovt at man jo også mange gange høre den i byen når man kommer med sin ilder der.Folk er virkelig i tvivl om hvad der er hvad og hvorfor
Jeg siger altid at en ilder og en fritte er det samme..Jeg har også hørt at det er albinoen ilderen som kaldes fritte, men jeg ved ikke hvorfor det skulle være

PiaLyng

Tror nok at i Felix's parpire står der at hans forældre er ildere men han er en fritte :S
Altså det jo så den teori med han er albino. For Anne's My, må jo så være en ilder :). (felix's søster).

OF. Jeg er flere gang blevet spurgt om hvad det var jeg gik med. Mit svar er altid "en ilder". og så tror de jo straks at de suger blod :lol: -flot nok . jeg slæber ofte rundt med Felix på skuldern og så spørger folk dumt :fnis:
de forbinder jo det jo straks med en ile (staves)

tzari

ALLE "fritter" er "ildere" men ikke alle "ildere" er "fritter".
Ilderer jo ifølge det latinske navn er "grundtypen" og fritten en underart INGEN er enige om hvordan diffineres. Så vil mene ilder er det rigtige ord.
Alle danskere er jo europæere men ikke alle europæere er danskere sådan lidt sort hvidt sagt
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Namilla

Den med, at fritte er albinoformen af ildere har jeg også hørt... jeg har endda en bog hvor der står, at de er større end ildere! (hvilket ikke kan passe, hvis det bare er albino-morfen, da det så bare er en ilder med en genfejl)...
Nå, nok om det, men albinoen har gennem tiden været den form som blev brugt til jagt, da de var nemme at se, når de kom op af kanin-hullerne (så man ikke kom til at skyde ilderen istedet for kaninen)...

Julie Stuhr

Jeg svarer altid "ilder" til at starte med, når folk spørger hvad det, men når de står og glor på mig som om jeg er dum, siger jeg "fritte"  :X

Emmadyhr

Der var faktisk en dame jeg mødte toget da jeg skulle til Allison med dyrne der blev ved med at fortælle mig at det var en Frille jeg havde der.Hun mente det hed friller.Jeg var flad af grin da jeg stod af toget.Jo for hun havde haft en frille!! :lol:

Namilla

OMG... en frille... ha ha..damen var nok ikke helt klar over, at "frille" faktisk er en gammel betegnelse for en elskerinde...*G*

Jeg siger at mine dyr er ildere... og hvis folk spørger om det er fritter, så siger jeg "ja, eller ildere...de kaldes begge dele"...jeg ved ikke hvorfor, men jeg bryder mig virkelig ikke om betegnelsen "fritte"... synes på en måde det er nedsættende...uden at jeg kan forklare hvorfor...

KittAnderson

Jeg kaldte det også ilder, og er tit stødt på folk der var sikre på de kunne overbevise mig om at det var en fritte jeg slæbte rundt med. (Somom jeg ikke ved hvad mit eget dyr er)
Jeg kalder den altid en ilder, og hvis folk siger det er en fritte siger jeg:" Nej det er en ilder"
Jeg ved egenltig ikke hvorfor, kan bare ikke lide ordet fritte. (: (:
At diskutere med idioter, er ligeså meningsløst som, at ville puste lyset ud i en el-pære.

Malene

Efter min mening, burde ordet fritte slettes helt fra ordbogen, fordi det lyder som om at der er tale om to vidt forskellige dyr.
Hvis man absolut skal skelne mellem dem vi har og dem der lever i naturen, virker det mere logisk for mig bare at kalde dem tamildere og vildildere.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.