Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Hvor mange har (eller har haft) en hørende silver?

Startet af Anne, 3. Juni 2009, kl. 14:49

Eliza

Må lige høre jer om i har fået dem testet med en høreprøve eller om det er jeres egen vurdering? For ellers kan de vel godt være delvist hørende uden man rigtig opdager de ikke er fuldt hørende?
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Helios er ikke proffesionelt testet, han er "hjemmetestet" af mine forsøg på at få ham til at høre efter :P Han kan godt høre, men om han hører fulgt det kan jeg selvf. ikek skrive under på!

Men hvis de skal prof. testes hvordan går det så egentlig til?

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato 31. Juli 2011, kl. 10:49
Må lige høre jer om i har fået dem testet med en høreprøve eller om det er jeres egen vurdering? For ellers kan de vel godt være delvist hørende uden man rigtig opdager de ikke er fuldt hørende?

Har du fået testet dine?

For i bund og grund kan alle ildere jo have nedsat hørelse uden man ved det  ;)

A_M_T: For at kan lave en høre prøve skal de vist i fuld narkose hos dyrlægen

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: Amazing Ferret Dato 31. Juli 2011, kl. 11:38
Citat fra: Eliza Dato 31. Juli 2011, kl. 10:49
Må lige høre jer om i har fået dem testet med en høreprøve eller om det er jeres egen vurdering? For ellers kan de vel godt være delvist hørende uden man rigtig opdager de ikke er fuldt hørende?


A_M_T: For at kan lave en høre prøve skal de vist i fuld narkose hos dyrlægen

Okay vildt! EJ det vil jeg sku ikke lægge ham i narkose bare for det! Han har det helt fint som han har det nu og er ret sikekr på at han hører som alle de andre!

Anne

Jeg ved ikke om de skal i fuld narkose, men der var en del der fik deres høretestet nogle år tilbage, så det kan de måske fortælle.

Faktisk var der flere ildere der viste sig at have nedsat hørelse i den test som ikke var silvere.

Men nu hedder tråden jo heller ikke "til hvilken grad kan din silver høre"

Bawa


Dark Crystal Ferret

Vi har så også lidt nye til listen..

Micko (sunny ferret Janus)


Shiva (sunny ferret Ice)


Fnug (la Luna)


Og det nyeste skud på stammen
Zarfia Kasmina (ikke flyttet ind endnu dog, men hun skal da med nu hun også kan høre :P )


Og fra vores eget kuld i år
Mailo Kessler Nightlight - bor nu hos Louise V herinde fra  :dans:


Alle 5 kan høre fint - eller de kan høre når de passer DEM :fnis: :P - men hørselsen fejler intet når det gælder godbidder og andre gode ting  :lol:

Og som tidligere skrevet i tråden har vi haft Oliver, Fiona Krystal og Silverfret Kida - som desværre ikke er iblandt os mere - men som alle 3 kunne høre


rikki

Har fyra silver i åldrarna från 1-4 år. Alla hör alldeles utmärkt. När de själva vill förstås. ;)

Molly


Gwen


Molle


Alea
Ulrika: Snuffe, Oliver, Nalle, Molly, Guinevere, Alma, Alea, Misool, Freddie, Molle och Tango
http://sites.google.com/site/chillzoneschinchillor/
http://molly2010.chill-zones.se/#home

Anne

jeg vil lige tilføje dette link http://ferretopia.eu/index.php?topic=1018.0 som er en tråd der kørte på samme tid som denne, og som jeg husker det grunden til jeg bragte dette emne op.

Masa

Testen hedder BAER og er brugt mest hos hunde/hvalpe som har meget hvidt på hovedet (Jack Russell, Parson Russell, Dalmatiner, Bull terrier osv.). Den fortæller i % hvor meget hunden hører på hver øre. Uden at teste er det svært at sige at dyren hører perfekt på begge ører fordi de er super gode med at skjule og kompensere, hvis der er noget galt.

Anne

Ah ok. Fandt det lige på google og de skal bedøves kortvarigt for det.

Barky

Jaja, bare sig det som det er Anne.. Det var mine ildere som "ødelagde" testen. :P
Jeg havde 2 vildtfarvede ildere med, den ene var døv på venstre øre, den anden på højre...!

Jeg har en hørende silvertæve, testet på KVLi let bedøvelse, fuldt hørende. Hun er født silver, blevet lidt brun i første efterår, men har ellers roan og er blevet lysere med årene. Aftegn er tomte. (ikke hvid mellem ørerne).
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Eliza

Da det med døvhed jo hører mere til silver (aftegn) så synes jeg da egentlig det er lidt spændende hvad silveravlerene gør for at komme dette problem til livs og vil da mene at fuld hørelse er bedre end nedsat hørelse.

Nej mine er ikke testet og jeg er sikker på der findes mange vildtfarvede der har nedsat hørelse da mange af dem jo har samme gener som silver da de fx kommer fra samme kuld. En vildtfarvet er ikke bare en vildtfarvet, det er generne og aftegnene der ligger bag som bestemmer sådanne nogle ting, så man kan ikke udelukke en ilder ud fra farven, men tavlen der ligger bag kan fortælle meget og minimere risikoen for at der skulle være døvhed (delvist) i en linje.

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Amazing Ferret

Citat fra: Eliza Dato  1. August 2011, kl. 13:48
Da det med døvhed jo hører mere til silver (aftegn) så synes jeg da egentlig det er lidt spændende hvad silveravlerene gør for at komme dette problem til livs og vil da mene at fuld hørelse er bedre end nedsat hørelse.

Nej mine er ikke testet og jeg er sikker på der findes mange vildtfarvede der har nedsat hørelse da mange af dem jo har samme gener som silver da de fx kommer fra samme kuld. En vildtfarvet er ikke bare en vildtfarvet, det er generne og aftegnene der ligger bag som bestemmer sådanne nogle ting, så man kan ikke udelukke en ilder ud fra farven, men tavlen der ligger bag kan fortælle meget og minimere risikoen for at der skulle være døvhed (delvist) i en linje.

Uanset hvordan du vender og drejer det Eliza, så kan det sagtens ligge i de linjer hvor der kun er rene vildtfarvet. Og hvis ikke det er testet på nogen af dyrene, ja så ved du jo ikke om det rent faktisk ligger der.
Jeg synes det er lidt sjovt at du hele tiden afviser der kan være problemer i en ren vildtfarvet linje  :(
Men hvis os der laver silveravl skal til at begynde og få testet vores dyr hos en dyrlæge, jamen helt ærlig, så burde ALLE opdrættere gøre det uanset hvilken farve de avle på

Cille

Om vi så testede for 500 ting(overdrevet), og hvad vi ellers kunne fremlægge...plus de test der faktisk er lavet, og ikke var så "slemme" som der blev forventet af folk....og ikke kun var den farve der måske havde problem på denne dag
Plus at folk jo kan se at de problemer at der var for år tilbage jo er næsten forsvundet... og det igen ikke kun silver.
Men altså for tilbage var der jo desværre nogen klaphatte som avlede på alt der kunne gå/ kravle... og også der hvor der var flest problemer med farverne(igen ikke kun de sjove farver)...hvorfor mon ???
Det gælder jo om uanset hvad at tænke bare lidt over hvad du laver, og ikke sætte lort + lort sammen, som man gjorde dengang.

Men det er der så nogen der ikke vil se......så alt hvad man skriver vil blive til at det stadig ikke er godt nok, og selv vores dyrlæger er jo ikke gode nok.
Tog vi så en af de dyrlæger som bliver anset for god i folks øjne, og de så sagde modsat af det man vil tro, eller vi alle tog den test som ville vise at de silver vi har er hørende... jamen så det jo løgn
Så alt dette med undersøgelser og test hjælper jo så ikke hvis man vil være snæversynet.


Jeg har endnu ikke selv haft en døv ilder.
Dvs... har haft en med problemer med hørelsen ,men det var pga mellemøres betændelse, som hun også blev aflivet af til sidst.
Om jeg har været heldig eller hvad det skyldes , ved jeg ikke.... Så hvad gør man for forbedre det... ja det samme som dem med almindelige farver gør.
Får nyt blod ,og lader være med at tænke med det/den du sidder på, når du sætter dyr sammen.

Alle silver/dyr med aftegn jeg har haft, har været hørende... og jeg sætte ikke billeder ind af dem,for jeg har haft en del... også med hvalpene
(tallet må være en del over 30stk med hvalpene regnet med)