Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Bider helt vildt – Hvad ville I gøre?

Startet af Maria Amanda, 29. Oktober 2009, kl. 19:39

Shamua

Til jer der er imod nakketag, hvad gør i så når de bider hul på jer? Og hvilken form for posetiv forstærkning bruger I? godbidder eller positiv stemme?

Spørger fordi jeg har fået en 14 uger gammel hvalp, og hun bider jo selvfølgelig, hun er jo ikke så gammel. men vil da prøve at se om jeg kan komme uden om nakketag. Ved bare ikke hvordan i mener man skal gøre det?

Vh. Marianne

Maria Amanda

Til lussingen: Det er bare så opmuntrende at høre at I har været igennem det samme og er kommet godt ud på den anden side. Det må da virkelig også have været hårdt at have et lille barn samtidig med en bide-ilder - Det kan jeg slet ikke forestille mig hvis vi havde... Og mange tak for invitationen! :D Det kunne da være hyggeligt at se en hybrid der er blevet opdraget på den rigtige måde. Generelt er det bare rigtig dejligt at møde andre ilder-ejere, så det kunne vi da godt tænke os. :ja:

Til Peewit: Jeg vidste slet ikke at du havde én af deres søstre! Det er da dejligt at høre at der er flere der står i lidt samme situation som os, og at det ikke kun er os der synes det er vanskeligt, men at det trods alt er muligt at komme godt igennem med positiv forstærkning som de andre anbefaler. ;)

lussingen

Det var heller ikke så sjovt det første stykke tid!!! Vi vidste godt at hvalpe ville bide og krævede masser af aktivering og opmærksomhed, men at det varede så længe og gjorde så ondt var ikke sjovt at opdage. Men der var jo en grund til det. Tanken om at opgive ham meldte sig aldrig, han havde allerede hængt sin hængekøje op i vores hjerter  <3

Set i bakspejlet kan vi da også grine lidt af noget af det nu. Vores søn Jannich blev udstyret med mine moonboots når Speedy var vågen og var ude, for så kunne han i det mindste ikke blive bidt i fødderne :fnis: Det skal så lige siges at vi fik ham i august måned, og tro mig det var varmt, så det så lidt spøjst ud at Jannich rendte rundt i store støvler og shorts :fnis:

Som sagt er I meget velkomne. Jeg vil lige skynde mig at sige, at Speedy ikke bare overfalder gæster. Men hvis de tager ham op, kan han finde på at nappe og hvis de går forbi ham kan han finde på at rende efter og hoppe op ad benet. Men jeg vil absolut ikke karakterisere ham som en bideilder mere. Måske en nappeilder :fnis: :fnis:
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.

Starshineferrets

De få gånger mina illrar biter hål på mig, sitter jag kvar, andas lugnt, säger ett skarpt NEJ, sedan pratar jag lugnande med illern, och klappar tills den släpper, då jag berömmer, precis exakt när den släpper. sedan beror det på hur illern beteer sig. Fortsätter den försöka bita, säger jag NEJ och låter den inte göra det igen helt enkelt, och ignorerar. berömmer gör jag hela tiden när illern INTE biter men ändå är i närheten. Jag använder inte godis, men min röst, och låter riktigt fjollig och glad
Har jag illrar som är bitiga (tex omplaceringar elelr osäkra illrar osm inte känner mig), brukar jag sitta på golvet och sträcka fram knutna händer. Komme rillern nära UTAN att bita, elelr fram tills den biter berömmer jag. Biuter den säger jag nej, och tar sedan bort händerna en stund och ignorerar illern. Sedan sträcker jag fram händerna igen, och upprepar, tills illern själv väljer att INTE bita mig.

Skulle jag ta några av mina i nacken skulle det garanterat bli katastrof här hemma.

NemoToft

Det er rigtig trist for jer. Meen det skal nok blive godt. Det tager bare lidt længere tid. Vi har ikke gjort megen brug af at løfte i nakken. Vi er mere til et lille sprøjt med en sprayflaske vand og et bestemt nej. Og så masser af ros, rolige ord og gerne legetøj til at afreagere på. Vi har en lille hybrid, dvs 1/4 vild. Han bed mega vildt de første 10 timer, både hænder og fødder. Vi skiftedes til at sidde med den lille hvalp og når han bed, så fik han et lille pift med vand. Og har han ikke bidt os siden. Kun sådan noget lege nappen og hvis han finder en strømpefod under tæppet  :) Men ingen bid, hvor der er kommet blod  ;) . Vi vil jo gerne at ilderne kan lide vores hænder og jeg tænker at de godt kan bliver noget utrygge ved hænderne, hvis det er dem der af og til giver smerte i nakken. Den første ilder jeg fik for 8 år siden. Den blev trænet med løft i nakken og den var kun flink ved mig. Alle andre blev bidt så blodet flød..
Vi elsker vores spray flaske. Har lige haft den fremme igen, fordi den ene ilder vil stjæle vores fronter på højtalerne. Det har den gjort flere gange dagligt, i 3 måneder. 2 dage med et lille sprøjt og et nej. Nu har han ikke rørt dem i en uge  :)

Anne

jeg vil bre lige indskyde at ildere ikke få ondt i nakken når man holder dem der. Man skal jo ikke stramme til og ruske dem eller lade dem hænge og dingle.
Jeg bruger meget nakketag til når jeg renser ører og tænder, og det er udelukkende for at have styr på dem så de ikke rusker sig rundt og bliver skadede af tandrenser eller vatpinde.

Når jeg "straffer" mine tager jeg bare lige fat om dem og holder dme stille og siger NEJ. For dte meste med en hånd rundt om hovedet så jeg kan kigge dem i øjnene. Engang imellem har jeg fat i nakken, men det er af samme grund, for at holde dem så jeg lige kan se dem i øjnene og sige nej. Jeg synes det fungerer utroligt godt med et par sekunders time put på den måde.

Men nu er de 2 jeg har også ganske normale, selv om den ene er hybrid, og det er faktsk kun hende der lige skal have en time out engang imellem når hun glemmer sine gode manerer. Den gamle skælder jeg aldrig ud. hun har lært det, og jeg skælder kun ud for bid.

Det er ikke forid jeg siger at Maria Amanda skal bruge min metode, jeg vil bare gerne understrege at nakketag ikke gør ondt, det må det ikke, så er man ovre i en helt anden form for afstraffelse som ingen herinde forhåbentligt bruger.

Starshineferrets

För mig har nacktag inte att göra med att det gör ont, för det gör inte särskilt ont om man håller löst. anledningen till att jag inte gör det är enbart för att det är en metod till dominans, och vad jag märkt svarar illrar inte bra på dominans i det långa loppet. visst, man kan få dem bitfria rätt snabbt, men jag har märkt tat det även har en negativ inverkan på deras personlighet och framförallt integritet. Något som är viktigt för mig. Jag vill att mina illrar själva väljer att inte bita mig, för att de inte får ut det de vill av det, inte att de inte biter mig för att de är rädda för konsekvenserna av det.och sedan, ja dominans. Not my thing. De är visserligen mina husdjur, men det betyder inte att jag har rätt att helt och hållet styra dem efter min vilja.

NemoToft

Okay, ondt eller smerte i nakken var heller ikke det jeg tænkte da jeg skrev det. Men så lidt ubehag. jeg syntes ofte at de biver mere sure, når jeg tager i nakken, samtidig med at de får skældud. Som om de gerne vil have det sidste ord :P. Og jeg bruger da også nakken selv, når ører og tænder skal ordnes. Og når vi er færdige, så er det masser af godbid, Calopet pasta. Og det er tydeligt at de forventer det, lige så snart jeg slipper. Men det er jo nok lidt som at have menneske børn. Hvad der fungere det ene sted, fungere måske ikke det andet sted. Nu har jeg ikke børn, men er ivrig hundeføre. Og der tager jeg da også det fra træningen, som fungere bedst for mig. Men det tager da lang tid at få afprøvet en masse indlæringsmetoder og finde hittet for hunden og jeg.
Og en anden ting, jeg lige kom til at tænke på. Så er jeg mega tilhænger af at gå tur med basserne. De bliver simpelthen så trætte i deres små hoveder, at der slet ikke er tid til at udtænke ballade, smiler... Og hvis ilderen i starten bliver lidt bange eller nervøs udenfor, så er jeg jo også en helt, fordi jeg kan samle den op og sørge for tryghed. Det må da gøre vores venskab og tillid til hinanden bedre.

Anne

sara: jeg er klar oer din holdning og respekterer den, men når nogen kalder nakketag for smerte så må jeg altså reagere for det er dirkete forkert. Jeg er ikke den der skal pådutte andre mine metoder, for jeg bruger hvad de fungerer bedst for mig og andre må bruge havd der er bedst for dem så længe dyrene har det godt.

Starshineferrets

Självklart är det bra att du poängterar att nacktag inte gör ont. Där håller jag med dig, och det var därför jag fick förklarar varför jag väljer att INTE göra det, då det inte har att göra med att det gör ont. Enbart med att det är en form av dominans. Som dessutom sällan fungerar bra på illrar som har mycket vilt i dig.