Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

ilder 4 måneder snyder ved straf og jagter mig indtil jeg kaster hende væk

Startet af philippeb, 16. November 2009, kl. 01:10

philippeb

hej, inden jeg starter min tråd er der lige nogle ting jeg vil bekendtgøre.
Håber ikke jeg bliver skældt ud for meget og får alt for mange negative kommentare da jeg egentligt ikke har brug for brok, men for hjælp for at give min dejlige ilder på 4 måneder en bedre tilværelse sammen med mig.
Ps: har delt det op i 2 ting, "Hvordan jeg fik hende" <- så i kan se hvorfor jeg spørger som jeg gør og "nuværende problem" <- mit aktuelle problem.


da jeg fik hende:

Det er nu 14 dage siden jeg fik min dejlige "Djusse", og det hele gik faktisk lidt pludseligt.
Jeg har haft rotter i lang tid, 2 dejlige stk. men min kæreste kom til at glemme at lukke buret efter vi for nyelig er begyndt at bo sammen, og de kom 10 meter ud af døren og blev dræbt af naboens kat.
Jeg har været helt knust i lang tid, så for ca 20 dage siden viser min bror mig billeder af sin venindes ilder (havde aldrig set dem før), og blev helt "hook"
- min kæreste (der ikke er for kvik til tider) sagde så 6 dage efter, "Vi skal lige til kbh skat" og da jeg kom ind på stationen var der så en ilder til mig,
1. ja, ved godt man ikke burde anskaffe sig en ilder uden at vide så meget om den, men det er der jo ikke noget at gøre ved på daværende tidspunkt.
2. jeg har læst dag ud og dag ind for at sætte mig ind i deres adfærd og er egentligt godt rustet nu ( Tog endda fri 3 dage fra arbejde for at bruge tid sammen med hende)


Og til det nuværende problem:

hun har et stort bur midt inde i vores stue som kan mørklægges 100%, en rede og madskål/vand som er mere end 40 cm fra "bakken" og buret er ca 50x30x200 cm
Hun får ordentligt mad (ilderfoder)
og går frit i stuen / køkkenet / gangen ca 4-5 timer om dagen + 1-2 timers 100% kvalitetstid sammen med mig. (ville gerne give hende mere tid men problemet gør det svært)

For når hun går frit gør hun 2 ting.
Løber rundt og går amok som hun selvfølgelig skal have lov til.
Men hun bider i alt der bevæger sig.
Når hun bider tager jeg hende op i nakken, det tager ikke meget mere end 5-10 sec før hun gaber, hun lukker dog munden igen efter 15 sec, og efter 20 sec vrider hun sig og prøver at slippe løs (Lader hende altid gå ved 10 sec, men skulle tjekke om hun snød, og det ved jeg stadig ikke)
- men med det sammen hun kommer ned bider hun og sætter sig fast i mig, ALLE STEDER, og den eneste måde er simpelthen at svinge med hånden indetil hun ryger af, tager jeg hende op igen i nakken gaber hun ikke, efter 2 min kan jeg simpelthen ikke holde hende mere, og hun slipper anden gang uden straf.
Er lige kommet hjem fra skadestuen med min hånd der er blevet syet fordi hun har skambidt mig så mange gange at de gamle sår ryger op. derfor søger jeg seriøs hjælp.

Hvad gør jeg forkert ?,
Jeg leger med hende i ca 3 timer om dagen med sokker (hun er meget glad for at ruske i sokker). - det kan dog blive vildt en gang i mellem ?, forkert ?
Prøver at tage hende op ca. 1 time om dagen, men tør ikke holde hende tæt, for hun bider i maven.
Og prøver selvfølgelig ikke at fysisk afstraffe hende,
Når jeg skriver prøver er det fordi at når hun først kommer ned efter at jeg har holdt hende i nakken løber hun rundt efter min ben for at bide igen og får hun fat slipper hun ikke.

Nogle gode guld råd ?, dem har jeg virkelig brug for, :)
Mange mange gange tak.
Philippe

Bawa

Puha. Det var da noget af en omgang.
Jeg har selv en bide-ilder herhjemme. Men hun er også stadig en hvalp.
Hun bider uden grund. Og nogle gange bider hun virkelig til .. Og det gør ondt!

Jeg "straffer" hende ikke når hun bider mig, for det kommer der ikke noget godt ud af.
Har prøvet at tage hende i nakken, og jeg har prøvet en "skamme-kasse" ..
Men det eneste der har virket er at ignorere hende når hun bider. (Også selvom det kan gøre ondt)
Og så ligge ekstra meget i at rose hende når hun ikke bider.
Masser af ros, tålmodighed og godbidder. Det har hjulpet mig meget.

Du skal huske at hun også skal have tid til at indfinde sig med at det er hendes nye hjem og sådan :)
Hun har jo trods alt kun været hos dig i 14 dage. Det kræver masser af tålmodighed og gåpåmod at bide-træne en hvalp.

Håber det er til at forstå og at det måske kan hjælpe. Er pænt træt :-$

philippeb

ej hvor er det dejligt at møde en der ikke bliver tossed over min situration :)
Jeg prøver jo alt hvad jeg kan for at gøre den lille glad.

altså, har lagt mærke til at hun følger efter mig alle steder jeg går, min kæreste er hun egentligt ligeglad med, er det godt eller skidt :P ?

Og nu har jeg været nødsagen til at gå med sko og handsker idag, så kan hun ikke komme til at bide, er det en ting som kan hjælpe ? eller burde jeg lade være med "ilder beskyttelse" :) ?

Sidst men ikke mindst, SELE!, hvordan kan jeg sørge for at hun ikke hopper ud ? er bange for at stramme den for meget, og selve selen er hun egentligt ikke så sur over, det er først når snoren kommer på hun smider sig på jorden og vrider si til hun kommer løs, vil virkelig gerne motivere hende meget dagligt, har nemlig lagt mærke til at hvis jeg løber rundt i stuen og "Jagter" hende med en sok hun kan bide i er hun meget roligere om aftenen, eller burde jeg lade være ?

Tusind tak for hjælpen "Bawa" skal prøve at finde et sted hun kan bide og blive ignoreret :P

Bawa

Der er jo ingen grund til at sidde og blive gal på dig over alt mulig.
Hvad der er sket er sket. At du så prøver at gøre dit bedste, er jo det vigtigste!

Men når mine ildere følger mig overalt hele tiden, er det positivt.
Det er fordi de er nysgerrige og så måske også fordi de ved jeg giver dem godbidder fordi de er så søde :P

Jeg synes ikke du skal tage hansker på. For så lære hun aldrig din "duft" at kende.
Måske du skulle prøve at lukke hende ud, sætte dig på gulvet og så vente til hun kommer til dig af sig selv.
Du kan jo evt. have nogle godbidder du kan tilbyde hende når hun kommer.
Så hun begynder at forbinde dig med lækre godbidder :)

.. Hmm. Det med snoren .. Hvilken slags snor er det du har?

philippeb

Okay, lyder jo godt nok så :) - Hvad er en god ting at give som godbid ?, lige pt. ud over sit foder får hun frikadelle stykker eftersom det er noget hun virkelig "tænder" på :P

Hun kommer skam til mig, snuser, men man kan godt fornemmer hun leder efter et sted at bide, for det gør hun altid, hænder / føder er total favorit ;s
Hmm, ja det er selvfølgelig rigtigt nok at hun skal kende min duft, men det er bare gået hen og blevet sådan at jeg desværre er meget på vagt når hun snuser til mig fordi det er 100% sikkert at hun bider.

Hmm, snoren er nærmest to ringe forbundet med en snort på ryggen, en mellem hoved og forben og en mellem forben og mave.

--O--O ;)  <-- hoved    - Hvis du forstår min dårlige illustrering :)

philippeb

By the way.
Så vidt jeg har læst SKAL en hun ilder pares når den kommer i løbetid.
Ellers risikere man at de faktisk dør af det :O ?
True ?
Og hvis det er sandt, kan man sterelisere dem mod det ?, eller skal man finde en ilder han i omegnen ?

Bawa

Jeg giver bare mine en anden slags foder end de er vandt til :)
Det er de helt vilde med. De gør næsten hvad som helst for at få mere, hehe.
Og når man bruger en anden slags foder så gør det jo ikke så meget hvor mange hun får.
Hvor i mod hvis du bruger godbidder der er beregnet som godbidder kan der godt være sukker og sådan noget skidt i ..

Du skal passe på med ikke at virke bange for at hun bider, for så tror jeg hun gør det.
Min kæreste gør det også, men ikke med vilje. Og når Tia (min bide-ilder) kan se/mærke det på ham,
så er det hun bider. Hun kan jo fornemme det på dit krops sprog og sådan :)
Tror bare du bliver nødt til at bide tænderne sammen og blive ved at forsøge.
Med tiden skal hun nok falde til ro, det er jeg sikker på. Men der kan godt gå lang tid.
Jeg har haft Tia i nogle måneder nu. Hun opsøger mig selv, og hun er faldet godt til,
men hun kan stadig godt finde på at bide uden grund.

Tålmodighed, gåpåmod, ros og godbidder, så skal det nok komme lidt efter lidt ;)

Hmm. Det kaldes en H-sele :P
Kan du gøre den lidt mindre, så hun ikke kan vride sig ud måske?
Det kan være den sidder lidt for løst.


Bawa

Ja det er sandt, de kan dø af blodmangel hvis de ikke kommer ud af løb :ja:
Så man plejer at sterilisere dem inden de går i løb første gang.
Dvs. at nu er din hun jo fire måneder gammel. Så går hun nok i løb til foråret næste år.
Så inden da ville jeg få hende fikset :) Og først når hun er fyldt et halvt år.

Ellers kan man give en p-sprøjte der får hende ud af løb, men det er ikke noget jeg selv ville gøre,
da der vist kan være nogle bivirkninger og sådan noget ved det.

Og den tredje måde er at gå til en v-hob. Men det kan jeg kun se grund til hvis man er avler :) Sååeh.

philippeb

Okay, steril må hun jo blive så :)

Men så må jeg jo bare bide tænderne sammen.
kan det virkelig passe at den bider indtil man bløder hver gang ?

Hvordan roser jeg hende bedst ?, når jeg prøver at håndfodre hende er hun ikke særlig forsigtig og bider tit min finger med.
Og prøver jeg at "ae"/stryge hendes ryg mens hun står selv vender hun hovdet og hvis jeg ikke rykker min hånd bider hun sig fast.

En H sele, det husker jeg :)
Er der noget "bedre" ? for ja, den kan godt strammes, men så føler jeg at hun bliver kvalt :/

Og nu hvor jeg kan høre du har så mange tricks, hvordan "potte træner" jeg hende bedst ?, har prøvet at rykke noget afføring over i bakken, men hun insistere på at "skide" i 4 helt specielle hjørner i lejligheden, 1 i køkkenet og 3 i stuen, og hun nægter alt andet :)

Bawa

Tia bider min kæreste til blods når hun kan komme til det.
Men tror virkelig at det er fordi hun kan mærke hans nervøsitet ..

Hvis du gerne vil berolige hende og vende hende til berøring kan du prøve at tage hende op,
og stryge hende fra hovedet og hele vejen ned til halen. Det er lidt svært at forklare på skrift,
hvordan man skal gøre det. Så har lige taget et billede, så du bedre kan forstå det, hehe.



Hvis du holder hende sådan, imens du stryger hende hele vejen ned,
så er jeg 100% sikker på at hun falder til ro.
Jeg gør det på Tia flere gange om dagen. Jeg synes det hjælper meget :)
Det har i hvert fald gjort at hun ikke er nær så nervøs overfor mennesker som i starten.
Hun bider stadig, men det skal nok komme.

Du kan bruge en 8-tals sele hvis det er? Bruger selv H-seler til mine.
http://www.kirstensdyrebutik.dk/index.php?id=24&cid=51&mid=855 ..


Har hun adgang til en bakke i alle rummene?
Hvis ikke, kan det jo være derfor :)

Lea

Det kræver tålmodighed at håndtere en ilder :)
Startet selv med en bideilder som var blevet mishandlet fik hende helt tam selvom jeg gang på gang blev flånset op i hånden og op i gamle sår igen og igen . men hun blev tam efter ca 3 måneder . og fik en kanon dejlige tæve ud af det. hun var dog 2år men mistede hende pga dyrelægen gav forkert medicin pga en byld i anus..

Jeg brugte nakketag i starten men gik hen til at tvangsnusse hende.

Hvis du ikke vil have hun bider i fødder skal du vælge at tage et tæppe eller håndklæde at lege med i stedet for en sok :) for ellers ender det med hun tror hun godt må bide jer i fødderne :)
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Stubba

Citat fra: philippeb Dato 16. November 2009, kl. 03:01
En H sele, det husker jeg :)
Er der noget "bedre" ? for ja, den kan godt strammes, men så føler jeg at hun bliver kvalt :/

hvis det er, så ligger jeg inde med en 8-tals sele. Det er det ENESTE der virker på min Rofus - han vrider sig ud af alle andre..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

philippeb

av av av !!,
Bawa, jeg er ret sikker på at jeg gør noget forkert, skal hun op og hænge i luften med det greb du har ?, jeg har prøvet at tage hende sådan mens hun stod på jorden og bare holde hende uden at løfte mens jeg prøvede at stryge ryggen, nu er det sted mellem tommel og pegefinger helt blodigt :P

Lea, det lyder som om du har trænet uden nakke tag:) ?
Prøver nemlig at undgå det, for hvis jeg straffer hende bliver SUR :@ og så anbriber hun for alvor.
Det lader ikke til at hun kan forstå nakken, så hvad vil det sige at tvangsnusse ?

Hvordan virker sådan en 8-tals sele rofus ?, har set det ord flere gange herinde.

cibatuchsi

sidder lige og tænker om der mon ikk bor nogen i nærheden af dig som han komme forbi og vise dig nogen gode tricks og få hjulpet dig med den lille bisse

lille_jill

Du skriver i din overskrift at du smider hende væk når hun bider. Det kan være at hun opfatter det som en leg og derfor bider dig igen for at du skal kaste hende.