Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

ilder 4 måneder snyder ved straf og jagter mig indtil jeg kaster hende væk

Startet af philippeb, 16. November 2009, kl. 01:10

philippeb

Ja, det ville dog være dejligt om ikke der boede nogle i nærheden af nyk f som jeg lige kunne smutte forbi og lære lidt om ilder adfærd.

Hvis den opfatter det som leg at jeg rusker min fod løs af dens bid og derefter skubber den med foden /hånden  så den glider væk over gulvet.
Hvad skal jeg så gøre, hun er virkelig ond :S, som sagt, første gange er det bare nap, men straffer jeg hende for dem bliver hun jo sur og prøver at gøre skade på mig :(

lille_jill

Det ville jeg mene at hun gør.. Jeg leger med min ilder på den måde. Ildere syntes at det er fantastisk at man kaster med dem, så når hun kommer tilbage og bider igen, så er det nok fordi at hun tror at det er en leg som er rigtigt sjov. Prøv at straffe hende for at bide og så ignorer hende når hun kommer tilbage.
Altså:

1. Hun bider
2. Du tager hende op i nakken og siger et bestemt nej
3. Du sætter hende ned på gulvet
4. Du ignorer hende eller leger en anden leg som IKKE har noget med sokker at gøre. Fx kast en bold, så kan hun rende efter den i stedet for efter dig

Julie Stuhr

Jeg bor i Nykøbing F og kan godt nok godt hjælpe.
Jeg har haft ildere et års tid og Sabby, vores første, var en rigtig hidsig teenager. Men hun er blevet rigtig skøn nu.

Send mig en PB med dit nummer hvis du er interesseret :)

Har du egentlig prøvet med en skammekasse? Det giver både dig og ilderen en time out.


Bawa

Ja, hun skal op og hænge i luften :)
Så er det nemlig hun begynder at slappe af ..

Namilla

Sikke en omgang...puha...men vi har nok allesammen prøvet det, og der skal nok blive en god ilder ud af hende, hun virker jo interesseret i dig (og det er gode tegn)...
Først: Frikadeller er no-go...det er menneske-mad og slet ikke egnet til ildere. For det første er det svinekød (som ikke er fantastisk til ildere), for det andet er det krydret (og salt er ikke godt for ildere), for det tredje er der nok løg i, og det er heller ikke godt... find fx en anden type foder (fx godt killingefoder, som regel kan man få smagsprøver ved dyrlægen og noglegange i dyrhandleren)... jeg er glad for Royal Canin kitten, og de har (ofte) en killingepakke med 400 g. foder og en foderspand for omkring 50 kr...
Ellers kan du give godbidder til katte (så længe de ikke indeholder sukker eller sukkerkilder eller mælk (lactose)...det kan du se på pakken.
En god ide er noget olie. Fx lakseolie (fåes i enhver dyrhandel)...hvis hun kan lide det, så kan du forsøge at smøre lidt ud på maven af hende, eller på en tallerken, og så nusse lidt med hende, mens hun er optaget af at slikke det af...det samme kan gøres med æggeblomme...
Der findes også vitamintilskud til ildere, som de fleste ildere ELSKER, og det er også meget egnet til det.

Jeg synes du skal prøve med en skammekasse. Det er noget nemmere at ignorere hende, hvis du ikke også skal ignorere at blive bidt til blods. Kort sagt skal det være en stor papkasse som hun ikke kan hoppe ud af, og ikke kan se ud af... når hun så bider, så sætter du hende derned og ignorerer hende, indtil hun er faldet til ro...
Det er et forsøg værd, og for nogle hjælper det...Især når du egentligt er imod nakketag...(jeg har dog altid brugt nakketag og mener at så længe det bliver gjort forsvarligt, så er det okay, så det skal du i hvert fald ikke være "flov" over at du gør!)...

Mht leg, så tror jeg du skal prøve ikke at lege for vildt med hende... når du animerer til "slåskamp" med en sok, så bliver hun jo ophidset og tænker at det er sådan I skal lege...så når hun så vil lege med dig, så bider hun dig for at få dig med i legen. Prøv nogle andre aktiviteter i en periode, fx gåture, klikkertræning, forhindringer, riskasser osv osv...

Mht. gåture, så kan du stramme selen så meget, at du kun lige kan få en finger ind mellem halsen og selen. Hvis hun stadig kan få sig moslet ud, så prøv evt. en 8-tals-sele... Gåture er nemlig en rigtig god aktivitet og kan være fantastisk til at "bonde" med ilderen...

Mht bakketræning, så synes jeg du skal overveje om ikke det var nemmere at stille bakker i de hjørner hun har udvalgt sig, end at lære hende, at hun ikke må? Ellers kan du forsøge at lægge tæpper eller mad i de hjørner, og så håbe på at hun ikke vil der så...

Mht sterillisering, så kan det altså godt ske, at hun vil gå i løb her til foråret... hun er 6 mdr til januar (hvis jeg kan regne rigtigt) og så kan det sagtens tænkes at hun går i løb... Om du så vil have hende sterilliseret inden, eller vente og se, og så give en p-sprøjte, det er op til dig. De fleste dyrlæger vil ikke sterillisere når hun er i løb, så det er enten eller... Jeg synes godt du kan få hende sterilliseret til januar når hun er 6 mdr, for så er du fri for problemer... p-sprøjter er nemlig under mistanke for at kunne give kræft + at der måske skal mere end 1 sprøjte til og når du alligevel ikke skal avle på hende, så kan du lige så godt få det hele ordnet på 1 gang.
V-hob synes jeg ikke er aktuelt, da hun jo ikke skal avles på og de få v-hobber der findes i dk, vist har nok at lave...


NannaMB

Du skal løfte hende fra jorden når du skal ae hende ned af ryggen.. :)
Og så lad være med at virke bange for at hun bider.
Og slip hende så snart hun har gabt. for det er unødvendigt at lade hende hænge og blive irriteret.

philippeb

Okay, det var en masse svar :)
Og nogenlunde meget i samme retning.
Tak allesammen, og julie stuhr, jeg skriver lige en besked med mit nr til dig.

Men stadig, lige så snart jeg sætter hende ned bider hun med det samme.
Er blevet bidt ca 10 gange idag, fordi at hun bider, så tager jeg hende op i nakken hvor hun godt kan hænge i 2-3 minutter før hun overgiver sig og gaber, og med det samme hun kommer ned "springer" hun efter ansigt, hænder, føder for at bide igen.
Hvad gør jeg der ?

Skammekasse, kan det være transport buret ?, hun hader nemlig at komme derind,
Og hvordan skal jeg sætte hende ind ?,
Skal jeg tage hende i nakken og sige nej, og så smide hende ind ?
Eller skal jeg vente på hun bider gang nr. 2 / 3 efter straf og sætte hende ind uden nakketag ?

og med hensyn til at stryge hende ned af ryggen, hun bider efter underarmen når hun bliver taget op og maven, vil gerne undgå flere bid på de sårbare steder ;)

lille_jill

Du skal slet ikke lade hende hænge så længe efter min mening. Hun bliver bare trodsig.
Du skal ikke bruge transportkassen som skammekasse, hvis du vil bruge den til transport også. For ellers vil hun lave en massekobling mellem transport og skæld ud.

Men hvorfor tage hende op hvis hun bider? hvis hun ikke vil have kontakt med dig på den måde, så lad hende komme til dig når det er og så leg nede på gulvet til det bliver muligt at tage hende op. Har du prøvet at kaste en bold når hun har bidt, så hun ikke vender sig efter dig igen?

Det tager tid at opdrage en ilder, man kan ikke forvente mirakler på en dag.

Stubba

Du skal passe på ikke at sammenligne ilderen med en kat. Vi har to herhjemme og den ene gider ikke snakke - han vil slås og tumle og sådan nogle ting, men han gider IKKE op og putte ved en. Hvorimod den anden gerne vil.

Det kan være at bide er dens måde at sige "jeg gider ikke tages op! jeg leger lige". Rofus bider også og så snart man sætter ham ned så bider han ud efter en igen. Der er intet for at tage ham op med det samme igen (i nakken) .. og efter 2-3 gange fatter han, at det er bidningen jeg ikke vil have. Mailo derimod .. Han er fuldstændig ligeglad med nakketagning. Men ved ham - hvis han bider (hvilket er en sjælden gang) så giver han slip, hvis man puffer til hans bagdel ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

philippeb

Lille_jill.
Hvad skal jeg så gøre ?, nakketag virker jo ikke rigtig på hende :/
Har prøvet at ignorere hende når hun bider, men så begyder hun bogstavelig talt at gnave i min fod indtil det bløder meget og jeg er nød til at smide hende væk og løfte føderne til hun går.

Okay, ikke nogen transportkasse,

jamen når jeg prøver at lege med hende vil hun kun bide mig :S
hvis hun selv kommer til mig er det kun for at bide.
Hun gider ikke lege med noget legetøj, kun ting der lugter af mig :S <- hvorfor egentligt det ?


lille_jill

Tag hende op i nakken og sig nej. Lad hende hænge i max 30 sekunder. Når du så sætter hende ned, så er det at du ignorerer hende ved at gå. Jeg har haft en bideilder og der var jeg nød til at sidde med fødderne på min skraldespand i 6 måneder når jeg sad stille for at undgå bid.

AlisVolatPropiis

Du er hendes bedste ven, og det er sådan de leger :) derfor.

Prøv at forhold dig meget rolig, tal roligt til hende men bestemt nej! og så sæt hende stille og roligt væk, eller lav noget der er tilladt, mens du roser hende alt det du kan for ikke at bide.
Prøv med olien på maven, og når du bliver modigere, på hænder. En tørret bøfstang hvis hun gider er også godt...og kæl og ros hende imens.
Forsøg at lære hende at alt er sjovt og hun er dejlig når hun opfører sig fint. -Det nytter ikke rigtigt noget at råbe af hende, eller kaste hende væk, enten bliver hun bange for dig eller tror det er en speciel sjov form for voldsom leg, begge dele resulterer bare i hun så bider mere.

Virker hun bange? det kan være en mulighed, men for mig lyder det netop som om hun bare har kastet sin besværlige teenagekærlighed over dig og du er den der fylder hendes verden :)

vær stille og rolig omkring hende, og lad hende vide at du ikke er en legekammerat når det er med tænderne, men hun kan bide i en bamse eller sådan, at lade hende bide i sokker er en dum ting, for hun kan altså ikke kende forskel på om det er tilladt at bide i når der er fødder indeni eller ej.

Men vær rolig, tålmodig og hold bevægelserne rolige....ildere lader sig alligevel meget sjældent skræmme af noget som helst, og ser det tit som leg sjov og ballade.

Derudover, sådan er ildere bare til tider, især i teenagealderen. Og når ingen har sat grænser for dem fra start af (altså på den rolige kærlige måde) -De er ikke altid som andre kæledyr, og nogle er slet ikke kæledyr overhovedet

Håber dog du stadig har modet :)