Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Black sabel og herzog?

Startet af tzari, 25. Oktober 2008, kl. 01:35

tzari

Hej

Opfatter i BS og Herzog dyr som rene naturfarvede dyr eller som fancy/opdrættede farver?
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Starshineferrets

För mig så är de framavlade färger eftersom de inte förekommer i naturen. Och i min inskränkta lilla värld så jämnställer jag de flesta framavlade färger med fancy färger, eftersom de  allt som oftast enbart avlats fram för just färgen, och andra aspekter såsom kroppsbyggnad, muskulatur och hälsa får en mycket låg prioritet. Även om illrar ur den linjen inte alla är blackself, utan många är darksabel, så drar jag dem faktiskt över samma kam. Sedan är det ju upp till var och en vad man väljer att avla på. För min avel passar de mig inte, eftersom jag inte är inriktad på färgavel, utan lägger tyngre vikt vid kroppsbyggnad, mentalitet (vill ha högre intelligens, och en iller med mer instinkter än den klassiske tamillern) och hälsa. Visserligen eftersöker jag individer som är mörkt viltfärgade, men inte på det vis som dessa illrar är. Jag vill själv ha den "naturliga" viltfärgade färgen, och har en förkärlek för den mer gyllengula tonen i underullen, och en klar markerad mask, förutsatt att individen uppfyller mina andra krav såklart.

Amazing Ferret

Man kan jo se på Herzog linierne at det er de mørkeste der bliver avlet på og derfor bliver der også lavet indavl/linieavl....så i mit hoved er det en fancyfarve fordi den er fremavlet

Anne

Jeg må stille mig uenig i at dete r fancy fordi det er fremavlet. Den tamme form af abino er også kommet gennem avl og det er pastellen også. Vores standrder er også fremavlede, de er jo ikke mangen til dem i naturen. Så den kan jeg ikke tilslutte mig.

Jeg går ikke ind for ren farveavl, men avl efter standardfarven er såda ste også farveavl og det er der vel ingen der har noget imod?

Nå, I min verden er der 3 farver som jeg vil bruge i avl, dette er standard ilderen. varierende fra dne lyse til den mørke (ikke inkulderet de sorte som er helt mørke i huden fra hvalpe af og heller ikke de som er tilnærmelsesvist sorte).
Pastel ilderen, som er en farve der har været her LANG tid og der ikke knytter sig noget direkte til farven og albinoen, såfremt der er baggrund på denne så man kan se der ikke er aftegn eller fancy i den.

Fancy i min verden er aftegn i rækkefølge med de mest fancy først: panda, harlekin, blaze, dip, mitt, bib
Af farver er det silver, da der ote knytter sig døvhed og andre defekter til silver, og silver så godt som altid har aftegn. De lyse/overmarkedere silvere som varierer over i dew.

Sort ligger i min verden lidt midt imellem. Det er kendt at nogle sorte har tandproblemer og det er selvfølgelig ikke så godt!
Men sort er ikke det samme som en standard og en 'mørk standard' fra en mørk og sort linie tæller heller ikke som en standard i mine øjne!

Er sort fancy? Ja lidt, men bedre end silver.

Er alle dyr fra herzog fancy? sikkert ikke, han har sikert også lavet andet end sorte og man kan ikke generalisere på den måde, men jeg går ud far at du mener de mørke ildere fra hans sorte linie og der må mit svar være at de i mine øjne er lidt fancy, ja.