Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Ildere og katte??

Startet af Mike, 30. November 2009, kl. 22:49

Mike

Hej Ferretopia,  :D

Jeg har to ildere (på ca. et halvt år), og min kæreste vil enormt gerne have to katte.

Hun har nu fundet nogle killinger på 11 uger som er helt rigtige.  :dans:

Jeg er lidt bekymret for om det kan gå an at føre dyrene sammen? Min han er på næsten 2 kg og kan godt bide i leg, så jeg er lidt bekymret for hvad der kan ske hvis de leger lidt for vildt med hinanden.

Er der noget at være bekymret for her, og hvordan ville i gøre når de skal føres sammen?  :o

PiaLyng

Jeg har en ilder som konstant hænger i bollerne på min kat og katten hænger i bollerne på min ilder..

Jeg slap ilderne løs - og så gik det sq fint nok :).
Kattene fandt ud af hvilke ildere som der ikke er sjove at lege med og hvilke man godt kan lege med.

tzari

Måske kunne du finde en voksen kat på et internat. Fordelen ved en voksen er den kan opdrage ilderne og har mulighed for at flygte fra ilderne af. Desuden kender man en voksen kats temperament. En killing er mere åbensindet end en voksen og kan let ske det går perfekt. MEN så skal  huske at redde killingen fra ilderne hvis de bliver for stride da en killing ikke ligeså godt som en voksen kan slå fra dig.  Vigtigste er katten kan flygte hav en skænk,reol,kradsetræ eller lign katten kan flygte op i som ilderne IKKE kan komme op i. Med kradsetræ skal så siges herhjemme er kradsetræ ikke en hindring for mine ildere så kommer an på hvor adrætte ens ildere er.

Herhjemme er ilderne altid ude og kattene har hele lejligheden uden problemer overhoved. Jeg har pt 5 ildere og 4 katte og de trives perfekt indbyrdes. Den ene kat var endda pleje mor for 4 af de ildere jeg har nu. Så med tålmodighed og en flugt rute til katten burde det kunne lykkes. MEN nogle katte og nogle ildere er en tabt kamp så prøv at besøg dem med killingerne og se hvordan dine ildere opfører sig.

Fodnote: Husk at vente en uge med at hente killingerne da de først er klar der og det er ulovligt at hente dem tidligere. Ikke alle der lige er klar over det.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

nok

katte kan godt blive lidt mærkelig hvis de ikk har været 12 uger med moderen...

PiaLyng

Fik min kat som 8 ugers måske yngre endnu - og han er vildt kontakt søgende og som alle andre katte jeg har mødt.

tzari

#5
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127877

CitatBekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:

§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.

§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.

Justitsministeriet, den 29. oktober 2009

Brian Mikkelsen


Hvis den er købt efter den 15 november 2009 har i faktisk brudt loven  ;) Den blev vedtaget 12. juni 2009
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Mike

Mange tak for svarene. :)

Kattene er fra et internat og er vist blevet indleveret indenfor den sidste uges tid. Så de har åbenbart desværre ikke kunnet få længere tid hos deres mor..  :(

Pipvig

Nu er det jo meget rart lige at undersøge tingene inden man kalder folk forbrydere og kan godt forstå at Ping føler sig truffet. Især når der nu er tale om internat-killinger.
Jeg har 2 voksne katte sammen med mine ildere og det går fint.
Mine katte siger fra når de ikke gider dem eller hvis de kommer for tæt på ilderne er i lidt for godt humør.

tzari

De er en ny lov derfor jeg benyttede lejligheden til at nævne den da det er de færreste der kender til den på nuværende tidspunkt  ;)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Stef89

Jeg havde mine to ildere gående sammen med mine to katte da jeg boede i lejlighed i  Ribe..
Der har aldrig været noget, de sov ofte sammen alle sammen ;)
Jeg satte bar kattende ned på gulvet da ilderne var ude, og så fandt de selv ud af det.. :P

Bawa

Mine kan sammen med Steffen's mor's store hund,
men den gamle kat hun har gider dem ikke. Men han gør dem ingen ting :)

Blackferret

Ildere og katte går normalt fint sammen, faktisk bedre end ildere med fremmede ildere hvilket kan være meget svært. katten er så meget større end ilderen, derfor er der typisk ingen problemer !!

/Ken

Barky

Nu har jeg haft katte hele mit liv, og da jeg fik ildere så gik de bestemt ikke godt sammen. Kattene var nødt til at flygte i sikkerhed for ildernes tænder. Her snakker vi en situation hvor jeg havde voksne katte i forvejen, og så fik nogen ilderhvalpe hjem.

Jeg har ikke hørt om situationer, hvor man havde voksne kat i forvejen, at det er gået godt med at indføre ildere. (de kan godt bo sammen, men det bliver på ildernes præmisser så længe at ilderne er ude af buret (hvis man har dem i bur)).

Da jeg så flyttede for mig selv, og kun havde ilderne, og indførte en killing til flokken. SÅ er det gået godt, idet at killingen er vokset op med ildernes "besynderlige" adfærd.
En voksen kat, vil finde en ilders adfærd for aggresiv, uhøflig og provokerende.

Selv om den er meget større end ilderne.

Så hvis man har ildere, og vil have en kat, så sørg for at det er en killing. Eller en voksen kat som er vokset op med ildere.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Frikken

Ved godt det er noget tid siden at denne tråd var i brug, men vil ikke oprette en ny tråd, når nu der er en.

Jeg har en ilder på 3 år. Han er kastreret og dejlig, dog lidt vild i leg. Har fået tre katte indenfor ret kort tid, men tør ikke sætte dem sammen med ilderen. Den mindste er 5 uger (hendes mor ville ikke kendes ved hende overhovedet) og de største er 11 uger (ejeren med moderen til disse killinger, behandlede dem dårligt og de var fyldt til renden med lopper, derfor har vi dem så tidligt). Ilderen har bidt den ene på 11 uger i poten, så jeg tør overhovedet ikke sætte ham sammen med den mindste killing, da hun overhovedet ikke kan forsvare sig selv.

Har I nogle gode råd? Skal jeg bare springe ud i det, eller hvordan?

tzari

Nu jeg skal fortælle dig du har brudt loven og de killinger skal retur med det samme.  Så må du pudse dyrenes beskyttelse på hende hvis det er så slemt der hvor de er fra. Ved at fjerne dem så tidlig har du ikke kun brudt den dansk lovgivning du har også risikeret at alle 3 får psykiske problemer og bliver problem katte.
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner