Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Børster i tænder??

Startet af Elvis, 7. Februar 2010, kl. 13:11

Elvis

Jamen de elsker det hvorfor må de så ikk får det?? Er fibre dårligt?? Jeg har haft illder i 3 år...
Hvad for noget mad skal de så har??

Stubba

skynd dig ud og find noget andet foder! .. Hvis de har fået det i 3 år, så har de ikke fået det næring m.m. der er nødvendige for dem!! .. Afsti afsted ned til evt. dyrhandleren eller på nettet .. og find noget som indeholder det, som foderet skal indeholde (som bl.a. står i linkene) ..
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Anne

Det kan da også godt være at du elsker vingummier, men tror du at du har godt af at leve af det?

Ilderens fordøjelse er markant anderledes end hundens og derfor har de ikke brug for den samme føde. HVis du levede udelukkende af fuglefrø f.eks. ville du få livsstilssygdomme fordi det ikke er nærring nok til dig, ligesom du ville hvis du levede udelukkende af slik bare fordi du godt kan lide det.

At du har haft ildere i 3 år betyder tydeligvist ikke at du har styr på hvad de spiser. Prøv at se i linket som jeg også postede i mit sidste indlæg http://ilderforum.dk/forum/viewtopic.php?f=38&t=6527
Der er forskelligfe bud på bedre foder. Gå efter en af dem der er mest grøn og gul og mindst rød.

Stubba

Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Starshineferrets

Illrar är strikta carnivorer, vilket innebär att de inte kan smälta eller ta upp näring från vegetabiliska ämnen. Kolhydrater (som allt torrfoder innehåller, men ännu mera så i hundmat) består av socker. Ger man socker till illern löper den stor risk att utveckla insulinom (en cancer form, som fungerar ungefär som omvänd diabetes). Hundar är omnivorer och har ett anorlunda näringsbehov än illrar, de kan tex ta upp en del vegetabiliska ämnen och få näring utav det. Det kan inte en iller.
Tyvärr är det så tat ju mer socker (kolhudrater) i ett torrfoder desstår med älskar illrarna det, precis som att vi människor älskar godis. De utvecklar dessutom ett "socker beroende". Byt foder genast, oftast kan illern gå rätt länga utan att visa tecken på näringsbrister, men det kommer tyvärr för eller senare. Att investera i ett riktigt bra och högkvalitativt illertorrfoder är den största tjänst du kan göra för din iller, om du önskar den ett långt friskt liv.

Illrars temperament och beteende påverkas även utav dåligt torrfoder, med mycket kolhydrater i.

Blackferret

Ildere skal ikke have børstet tænder!!, men de må ikke få slik og andet lignende menneske opfundet mad der kan sætte sig fast på deres tænder. Får de tørfoder med højt proteinindhold i en tilpas hård og knasende kvalitet renser det deres tænder helt uden problemer gennem en levetid på typisk 5 til 7 år.

/Ken

FerretParadise

Citat fra: Blackferret Dato 15. Februar 2010, kl. 20:16
Ildere skal ikke have børstet tænder!!, men de må ikke få slik og andet lignende menneske opfundet mad der kan sætte sig fast på deres tænder. Får de tørfoder med højt proteinindhold i en tilpas hård og knasende kvalitet renser det deres tænder helt uden problemer gennem en levetid på typisk 5 til 7 år.

/Ken
Hvorfor skriver du at ildere ikke skal have børstet tænder? Du kan da ikke bare generaliseret på den måde.
Og jeg er ikke enig i det du skriver om, at tørkost med højt proteinindhold i en tilpas hård og knasende kvalitet renser deres tænder.
Jeg børster tænder på 2 af mine ildere, netop fordi de kun vil spise tørfoder, og ikke kød/ben, som jeg mener ville rense deres tænder.
Ann Hillerslev.

Anne

#22
Jeg er helt enig med ferretparadise. Rester af tørfoder sætter sig på tænderne med alderen. Det er ikke noget de tager skade af, men det kan blive til tandsten og give problemer for ældre dyr. Jeg er selv begyndt at børste tænder på mine (især den ældste men den yngste vil gerne fordi tandpastan smager godt) og er meget glad for det. Mine får i øvrigt kun det bedste kvalitetsfoder og de får kød hver dag, men det har ikke renset min den gamles tænder, og jeg er bare ikke specielt interesseret i paradentose ;)

AlisVolatPropiis

Tørfoder fjerner bestemt ikke tandsten og slet ikke på aldrende ildere, jeg ved simpelthen ikke hvor i har det fra...

Lena og Peter

Citat fra: Blackferret Dato 15. Februar 2010, kl. 20:16
Ildere skal ikke have børstet tænder!!, men de må ikke få slik og andet lignende menneske opfundet mad der kan sætte sig fast på deres tænder. Får de tørfoder med højt proteinindhold i en tilpas hård og knasende kvalitet renser det deres tænder helt uden problemer gennem en levetid på typisk 5 til 7 år.

/Ken

Det kan jeg ikke forstå.... Vores får ellers karameller... Det fjerner alt... :lol:

Anne

:lol: smart ilderbanden! Tager det også deres tænder, for så er problemet med tandhygiejne da løst!

Lena og Peter

Jep... som sagt det tager alt... Tænder og det hele... :lol:

Anne


Starshineferrets

att tugga torrfoder hjälper inte mot tandsten. det är tyvärr en myt som kom ungefär samtidigt som man börjad eintroducera torrfoder på marknaden. När en ilelr äter torrfoder gör de en helt annan käkrörelse än vad de gör när de äter kött och ben (som är deras naturliga kost). Käkarna rörs bara upp och ner, precis som när vi tuggar mat och det gör inte något för att ta bort tandsten. När en iller äter sin naturliga kost rör debland annat käkarna även i sidled, vilket bidrar till att de naturligt tar bort tandstenen, om de äter en naturlig kost som består av ben.

Stubba

Citat fra: AlisVolatPropiis Dato 15. Februar 2010, kl. 21:39
Tørfoder fjerner bestemt ikke tandsten og slet ikke på aldrende ildere, jeg ved simpelthen ikke hvor i har det fra...

på vores tørfoder, står der at det fjerner tandsten. (bare lige fordi du ikke vidste hvor vi havde det fra :) .. så står det der)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!