Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Bur eller ej?

Startet af Starshineferrets, 2. Marts 2010, kl. 17:43

Starshineferrets

Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. Marts 2010, kl. 17:08
Altså mine dyr rører sig ikke når de sover - så jeg kan ikke se noget problem med det bur. Hvis ilderen har masser af udetid så har de altså ikke brug for noget der er større - men det er bare min mening
Hm då med andra ord innebär det att du sitter på vakt utanför buren 24/7? Och genast släpper ut dem när de har vaknat? Om inte, så innebär det ju även att de faktiskt vistas i buren även fast de är vakna... och ja då rör de åtmnstonne på sig. Sedan är ju botemedlet mot att inte ha något att göra, eller vara uttråkad att sova... och ja, sova kan man ju helt fint göra i en bur.

Bawa: nej, det gör du säkert inte.. det är ju faktiskt inte du som bor i det ;)

Mina illrar går lösa 24/7. När de är inne så har de ca 55 m2 att röra sig på, utegården är på 18 m2. Och jag önskar inget annat än att få möjligheten att en dag ge dem ännu mera plats, då jag tycker att de behöver det för att ge uttryck för sina naturliga beteenden.


Amazing Ferret

Sara - jeg vælger at se på det på denne måde. Hvis mine dyr virkelige hadede at være i det bur, så ville de nok gøre alt i deres magt for at komme ud :P

Og jeg synes det er fedt at der er folk som har muligheden for at have deres dyr rendende frit, men det er der mange af os som ikke har og ja så synes jeg dette bur er pænt stort til 4 ildere. Og nu går jeg faktisk hjemme så jeg ved at mine dyr kun bruger buret til at sove i :P

Starshineferrets

Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. Marts 2010, kl. 18:00
Sara - jeg vælger at se på det på denne måde. Hvis mine dyr virkelige hadede at være i det bur, så ville de nok gøre alt i deres magt for at komme ud :P

Og jeg synes det er fedt at der er folk som har muligheden for at have deres dyr rendende frit, men det er der mange af os som ikke har og ja så synes jeg dette bur er pænt stort til 4 ildere. Og nu går jeg faktisk hjemme så jeg ved at mine dyr kun bruger buret til at sove i :P

Nja, det stämmer faktiskt inte. Någonsin varit på en djurpark? Och sett djur i små hägn eller burar? De ägnar inte dagarna med att försöka kraffsa eller äta sig ut. Däremot utvecklar de stereotypier, vilket är vanligt för vilda djur i fångenskap. När jag sätter mina  illrar i bur, som inte är vana att sitta i bur annat än på utställningar, så ägnar de dem första 5 minuterna åt att skaka galler och försöka ta sig ut... vet ni vad de gör sen? Jo, de sover... och sover och sover... det finns ju inget annat att göra.

Jag har alltid varit oerhört nyfiken på just varför folk inte kan ha sina illrar springandes fritt? Vad är det som gör att man inte kan det? Eller är det bara så att det är lättare att låta bli? Eftersom det i alla länder utom sverige, inte finns någon lag som säger att illrar inte får sitta i bur. Och de allra flesta illerägare, i alla länder utom sverige, låter sina illrar bo i bur. Det är ju samma djur vi har allihop, vad är det som gör att det går fint att ha svenska illrar fritt i hemmet, men inte andra?

Amazing Ferret

Jeg ville meget gerne have mine gående frit, men det er der bare ikke mulighed for - men jeg har det altså ikke dårligt over mine dyr er i bur noget af tiden. Jeg kan se de trives og har det godt og så har jeg det også godt.

Det er jo altså ikke alle som bor i et stort hus med mange rum hvor man kan dele dem op. Jeg bor på 35 km2 og har 3 holde ildere - fortæl mig hvordan jeg skal få dem til at gå frit?

Lena og Peter

I vores verden burde man måske ikke anskaffe sig ilder, hvis man ikke har mulighed for at give dem god plads.

Man har jo heller ikke hunde og katte i bur og så bare lukker dem ud en gang imellem.

Jeg ved godt at der i perioder kan være svært, men som udgangs punkt mener vi at har man ilder skal de også have mulighed for at løbe frit det meste af tiden.

Det er et rovdyr og ikke et marsvin.

Amazing Ferret

^^^^Så du mener jeg ikke burde have ilder?

Malene

Jeg må erklære mig enig med Starshineferrets. Jeg forstår ikke at det åbenbart er umuligt for mange at ildersikre deres hjem. Ja, det er da mere bøvlet, end bare at sætte dem ind i et bur, men burde vi ikke tænke på hvad der er naturligt for ildere, i stedet for hvad der er nemmest for os? I sådan et bur kan de ikke løbe, springe og lege og de fleste ilderejere sætter deres ildere i bur om natten, hvor det egentlig er mest naturligt for dem at være aktive! Jeg tror i øvrigt også det er noget fis at man siger at ildere er gode til at tilpasse sig ejerens døgnrytme.. De har jo ikke andre muligheder, når de ind i mellem bliver nødt til at være i bur.

Og jeg har altså også kun ét rum og et badeværelse. Jeg har valgt at jeg kun skal have ét hold ildere, for ellers får de ikke hvad de har brug for. Det er jo af ren og skær egoisme at man har så mange ildere.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Lena og Peter

Citat fra: Amazing Ferret Dato  2. Marts 2010, kl. 18:43
^^^^Så du mener jeg ikke burde have ilder?

Vi mener ikke noget om, om du skal have ilder, vi har bare en mening om hvordan man bør behandle dem.


Citat fra: Malene Dato  2. Marts 2010, kl. 18:43
Jeg må erklære mig enig med Starshineferrets. Jeg forstår ikke at det åbenbart er umuligt for mange at ildersikre deres hjem. Ja, det er da mere bøvlet, end bare at sætte dem ind i et bur, men burde vi ikke tænke på hvad der er naturligt for ildere, i stedet for hvad der er nemmest for os? I sådan et bur kan de ikke løbe, springe og lege og de fleste ilderejere sætter deres ildere i bur om natten, hvor det egentlig er mest naturligt for dem at være aktive! Jeg tror i øvrigt også det er noget fis at man siger at ildere er gode til at tilpasse sig ejerens døgnrytme.. De har jo ikke andre muligheder, når de ind i mellem bliver nødt til at være i bur.

Og jeg har altså også kun ét rum og et badeværelse. Jeg har valgt at jeg kun skal have ét hold ildere, for ellers får de ikke hvad de har brug for. Det er jo af ren og skær egoisme at man har så mange ildere.

Vi kan ikke skrive det bedre selv...  :ja:

FerretParadise

Jeg er 100 % enig med Malene her.

Jeg har selv 2 hold ildere, og jeg kunne aldig i livet finde på at putte dem i et bur her hjemme. Aldrig. Så kunne jeg lige så godt selv hoppe ind i et.
Vi lever her på lige fod, og jeg har så indrettet vores hjem, så de ikke kan komme til skade eller lave for mange ulykker. Vi har en 2 værelses lejlighed med en lukket altan.
Det eneste tidspunkt mine er i bur, er når vi er på udstillinger, og da skiftes de imellem bur og løbegård.
Ann Hillerslev.

Starshineferrets

När jag skaffade illler bodde jag på 28 m2... ingen bur. Min senaste lägenhet var på knappt 40 m2, och då hade jag som mest  6 vuxna illrar + en valpkull, och jo det gick faktiskt utan en enda bur. Men bra tyckte jag inte att det var, då illrarna fick för lite yta... valparna fick lov att bo i mitt kök på ca 8 m2, och det var så klart för lite. Men det gick utmärkt. Jag bor inte heller i hus nu. Har för tillfället 3 läger med illrar (eftersom jag har en låneiller här som är i brunst), och antagligen blir det fler eftersom jag planerar för 2 valpkullar.  Normalt sett har jag 2 läger, och jag kommer aldrig skaffa mig så många illrar att jag behöver dela upp dem i fler än dessa 2 läger, för då anse rjag inte att djuren får vad de behöver.

Och fortfarande, i sverige är det inte tillåtet med bur till iller... tror ni verkligen att alla svenska illerägare med flera illrar bor i hus?

men visst... efter att ha städat här hemma för tredje gången på en dag, röjt undan de kaos illrarna skapat när de har öekt... ja då önskar jag ibland att jag hade bur.. för jisses vad praktiskt det hade varit... för MIG.


Amazing Ferret

Jeg er vist færdig med at diskutere dette emne - men i må da godt fortsætte for min skyld  :fnis:

Jeg har hørt folks meninger om andre der bruger bur og det er vist nok for mig - Ha' en god dag allesammen 8)

Katrine

Jamen så bør jeg heller ikke have ilder, for mine er da også i bur.
Men det eneste de laver er jo og sover når de er i buret og kommer ud når de er vågne, (hvilket de gør når jeg kommer).
Jeg kan ikke se at det skulle være synd, de er jo ude i mange timer i løbet af dagen og de sover jo også i omkring 18-19 timer i døgnet, så kan ikke se hvad der er i vejen med at have dem i bur.
Når jeg engang flytter hjemmefra, og får mulighed for det, vil jeg da også gerne have dem til at løbe frit, men tror stadig at jeg sætte dem ind i buret om natten.
Ildere: Loppen & Bamse

Lea

#12
Jeg har min ilder boende i min lejlighed frit. og foretrækker at have dem boende frit. havde ikke muligheden hvor jeg boede hjemme men nu har jeg og er kun glad for det og er Balou også. han nyder at han kan løbe rundt om natten når jeg sover og hygger sig også rigtig meget. nogle gange lidt for meget så det går ud i leg oven på mig så han vækker mig men sker ikke så tit endda (:



Men IKKE sagt at dem som har dem i bur ikke burde have ildere. for alle har ikke mulighederne. og så længe de kommer ud og bliver aktiveret og får opfyldt deres behov så er der intet i vejen med at have dem i bur.
Sådan kan man ikke "dømme" om folk skal have ildere eller ikke.
Lea, Balou & Sika i vil altid være elsket <3 Sofus & Mille <3

Starshineferrets

då undrar jag: Hur många härinne skulle sätta en katt eller hund i bur på dagarna och nätterna när ni inte är hemma?

Lena og Peter

Citat fra: Katrine Dato  2. Marts 2010, kl. 20:25
Jamen så bør jeg heller ikke have ilder, for mine er da også i bur.
Men det eneste de laver er jo og sover når de er i buret og kommer ud når de er vågne, (hvilket de gør når jeg kommer).
Jeg kan ikke se at det skulle være synd, de er jo ude i mange timer i løbet af dagen og de sover jo også i omkring 18-19 timer i døgnet, så kan ikke se hvad der er i vejen med at have dem i bur.
Når jeg engang flytter hjemmefra, og får mulighed for det, vil jeg da også gerne have dem til at løbe frit, men tror stadig at jeg sætte dem ind i buret om natten.

Men nu sover de jo ikke naturligt 18 timer i træk. Jeg vil tror at vores sover ca. 3 timer hvor efter de er vågne i korter eller længer tid. Som skrevet tidliger er de ikke en bur dyr, men et rovdyr ligesom hunde og katte.