Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

lidt hjælp

Startet af katja74, 13. August 2010, kl. 09:28

katja74

I går fik vi vores ilderhvalp Tøsen hjem... hun er 17 uger og ikke "afrettet" på nogen måde.

Hun er meget nysgerrig, og er idag blevet lukket ud af buret, ,men jeg ordnende det... og hele lejligheden er blevet undersøgt.

Hun søger selv op til en... men hun bider, og at ta hende i nakken hjælper ikke... så vrider hun sig og så SÆTTER hun sig først fast (min ene hånd er skam bidt hehe)

Gode ideer søges til, hvordan jeg med tiden får hende fra det bideri??

Er klar over, alt er nyt for hende... og hun sføli også li skal falde til.


Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Dampii

Hvis du skal undgå hun bider når du tager hende i nakken skal du bare tage så langt op du kan så hun ikke kan nå hånden. Og så bare virkelig holde fast til hun har gabt. Men sørg for hun virkelig har gabt. Min ene har været så klog nogengange at fake sit gab så jeg bare sætter hende ned. Men har heldigvis gennemskuet den nu ;)

FerretParadise

Eller lade være med at tage hende i nakken, det er ikke alle ildere, hvor det er en god måde at opdrage dem på.
Tit ender det et hævnbid, eller en utryg ilder.
Selv bruger jeg aldrig nakketag, hvis mine hvalpe laver noget de ikke må, feks bider i mig, så bruger jeg min stemme, og evt ignorere dem.
Ann Hillerslev.

katja74

Citat fra: Dampii Dato 13. August 2010, kl. 10:00
Hvis du skal undgå hun bider når du tager hende i nakken skal du bare tage så langt op du kan så hun ikke kan nå hånden. Og så bare virkelig holde fast til hun har gabt. Men sørg for hun virkelig har gabt. Min ene har været så klog nogengange at fake sit gab så jeg bare sætter hende ned. Men har heldigvis gennemskuet den nu ;)

Kan bare være svært at ta fat i nakken... for hun er lynhurtig og bider sig HELT fast!!

Så måske jeg skal overveje at bruge stemmen og evt en forstøver
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Sølvsten

Uh ha det kan komme til at tage lang tid hvis den ikke er blevet trænet i ikke at bide i 17 uger. Jeg synes du skal prøve noget andet en nakketag. Jeg siger nej meget hårdt og hvis de bider rigtigt hårdt (gør de heldigvis meget sjældent) tager jeg dem op og holder dem om halsen og kigger dem i øjnene og så siger jeg meget hårdt nej. Sætter dem ned igen og ignorerer dem i et lille stykke tid.

katja74

Citat fra: Sølvsten Dato 13. August 2010, kl. 10:13
Uh ha det kan komme til at tage lang tid hvis den ikke er blevet trænet i ikke at bide i 17 uger. Jeg synes du skal prøve noget andet en nakketag. Jeg siger nej meget hårdt og hvis de bider rigtigt hårdt (gør de heldigvis meget sjældent) tager jeg dem op og holder dem om halsen og kigger dem i øjnene og så siger jeg meget hårdt nej. Sætter dem ned igen og ignorerer dem i et lille stykke tid.

Det er jo netop det jeg også tror.. at det ik blir lige til, fordi ham jeg har fået den af ikke har gjort NOGET som helst mht. adfærd  :@

Men opgiver ikke bare.... når  dine bider, siger du nej... hvis de bider sig FAST... krænger du så kæben op på dem, eller siger du NEJ endnu hårderer til de slipper eller??
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

katja74

Hun går direkte til angreb på en..... er ikke sååå godt.

min høje hånd og arm er totl skambidt,
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Sølvsten

Citat fra: katja74 Dato 13. August 2010, kl. 12:58
Citat fra: Sølvsten Dato 13. August 2010, kl. 10:13
Uh ha det kan komme til at tage lang tid hvis den ikke er blevet trænet i ikke at bide i 17 uger. Jeg synes du skal prøve noget andet en nakketag. Jeg siger nej meget hårdt og hvis de bider rigtigt hårdt (gør de heldigvis meget sjældent) tager jeg dem op og holder dem om halsen og kigger dem i øjnene og så siger jeg meget hårdt nej. Sætter dem ned igen og ignorerer dem i et lille stykke tid.

Det er jo netop det jeg også tror.. at det ik blir lige til, fordi ham jeg har fået den af ikke har gjort NOGET som helst mht. adfærd  :@

Men opgiver ikke bare.... når  dine bider, siger du nej... hvis de bider sig FAST... krænger du så kæben op på dem, eller siger du NEJ endnu hårderer til de slipper eller??

Du må prøve at åbne munden på den og så håbe at den slipper. Jeg synes at det virker lidt voldsomt med de bid.

AlisVolatPropiis

så gammelt er 17 uger heller ikke....tøsen er dog teenager nu og som med alle teenagere preller opdragelse en smule af....men er man konsekvent så lærer de det til sidst....

Vandforstøver kan virke, men hos mig er de som regel ret ligeglade og det kører dem mere op.

Først og fremmest skal du være rolig omkring hende....tålmodig og husk at give hende gode oplevelser med dig :) giv hende noget godt at spise, leg med hende, sørg i det hele taget for du er en person hun gerne vil være sammen med :)

Ignorer når hun gør noget hun ikke må, men ros overdrevet og beløn når hun gør det hun gerne må....

Bider hun...så sig ah ah ah...eventuelt løft hende op og tag rundt om hendes hoved og sig AHAHAH eller FY, NEJ eller hvad du ellers vil...kort og skarpt. Sæt hende så ned igen...og fjern dig. så kan hun ikke bide igen og hun lærer at alt sjov med dig slutter når hun bider...


Tålmodighed og at bevare roen -det er bare to nøgleord når det kommer til ildere. Hidser du dig op, hidser du hende op....

katja74

Må indrømme at det er lidt bekymrende når hun går DIREKTE (uprovokeret) til angreb... specielt fordi jeg har børn og en lille hund. Hunden er meget interesseret i hende, og vil bar lege..... er en anelse bekymret for han ve og vel (mht. hendes bid).

Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

AlisVolatPropiis

Hvis de bider sig fast fører jeg forsigtigt to fingre ind på hver side af munden og presser forsigtigt til den åbner -ilderkæber er lidt skøbelige og de kan nemt brække -og uden kæbe klarer en ilder sig altså ikke.

Er det meget meget meget slemt...og det skal absolut ikke gøres hver gang bare fordi en ilder bider sig fast -så ud under vandhanen. Men det chok'er og skræmmer ilderen...og det vil ikke gøre den til en harmonisk og glad ilder. Det er dog bedre end en brækket kæbe hvis man vikelig ikke kan få den af.  -Men det er absolut sidste nødløsning og jeg har kun overvejet det selv en enkelt gang i mine ti år med ildere.....han slap dog på vej derud.

AlisVolatPropiis

Citat fra: katja74 Dato 13. August 2010, kl. 13:37
Må indrømme at det er lidt bekymrende når hun går DIREKTE (uprovokeret) til angreb... specielt fordi jeg har børn og en lille hund. Hunden er meget interesseret i hende, og vil bar lege..... er en anelse bekymret for han ve og vel (mht. hendes bid).


Undskyld men hvad havde du forventet? :/ jeg er ked af at sige det, men det er en ilder du har købt, ikke et marsvin.
Ildere bider tit og skal som regel bidetrænes. Og er derfor ikke altid egnet til hjem med børn -det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver virkelig man ved hvad man gør og tænker sig om mht til hvilken ilder man anskaffer, ens eget overskud og hvordan børnene vil reagere.

Det er altså ret vigtigt at man inden man anskaffer sig et dyr tænker i worst case scenario og afgør om man har tiden og overskuddet samt plads i ens hjem til at opfylde de behov som dyret kræver.

katja74


Undskyld men hvad havde du forventet? :/ jeg er ked af at sige det, men det er en ilder du har købt, ikke et marsvin.
Ildere bider tit og skal som regel bidetrænes. Og er derfor ikke altid egnet til hjem med børn -det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver virkelig man ved hvad man gør og tænker sig om mht til hvilken ilder man anskaffer, ens eget overskud og hvordan børnene vil reagere.

Det er altså ret vigtigt at man inden man anskaffer sig et dyr tænker i worst case scenario og afgør om man har tiden og overskuddet samt plads i ens hjem til at opfylde de behov som dyret kræver.
[/quote]

"er det rigtig, er en ilder ik som et marsvin"    DOHH.... ja undskyld, men er ikke dum. Og er heller ikke 1. ilder jeg har... men har ikke oplevet, at dem jeg har haft før er gået DIREKTE OG UPROVOKERET TIL ANGREB!!!!
jeg har intet problem med almindelig biden OG bidetræning... så den er jeg ret afklaret med og indstillet på.
Og jeg HAR gjort mig overvejelser INDEN jeg fik hende.... jeg er trods alt ikke bar en teenager der li har fået en dille.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

Barky

Rolig nu... Det er møg irrriterende med en ilder som går til angreb..! Det vil jeg da være den første til at skrive under på..

Er du sikker på at det er direkte til angreb hun går. Har du forsøgt at læse hendes adfærd lige inden hun bider. Er hun bange eller legesyg?
Svaret på det spørgsmål vil fortælle os, hvad du kan gøre for at opdrage hende. For der er immervæk forskel på om hun er utryg eller usikker, eller "bare" en glad hvalp som ikke kan styre gebisset.


Ellers vil jeg sige som de andre. Du skal virkelig ligge dig i selen med en der bider så hårdt, og være konsekvent. Det nytter ikke at lade hende slippe bare en enkelt gang. Hun er teenager, hun er ikke blevet trænet før og hun aner åbenbart ikke hvad der foregår siden at hun ikke reagerer på den nuværende opdragelsesmetode.
Du skal:
Bruge en masse tid med hende.
Gå ture med hende.
Give hende godbidder.
Rose hende.
Lege med hende. (KUN med legetøj - ALDRIG hænder! Hun skal ikke opfatte at dine hænder er legetøj som må bides ligeså hårdt i som var det en bamse)
Og så skal du være rolig omkring hende.
Rose hende bare hun går forbi dig uden at bide.. Overdriv rosen - brug sukkerstemmen. Så hun lærer at der er forskel på sukkerstemmen = godbidder, og opdragelsesstemmen = straf.

Når du har læst hendes adfærd - for det skal du begynde på lige nu. Den afslører alle hemmenlighederne. ;) Så skal du indrette din opdragelse efter det.

Forstøveren er 50/50 - de fleste ildere elsker at få sprøjtet vand på sig, og tænker "Jubii!! Jeg gjorde noget godt - nu kommer der noget sjovt!".

Ignoreren, nakketag, skammekasse, positiv forstærkning samt knytning af bånd er måderne frem. Nu har du prøvet nakketag. Det virker sq ikke. Hvad gør du så? Elsker hun opmærksomhed? Så vil ignoreren måske hjælpe? Elsker hun at lege? Så vil en kedelig skammekasse i nogen minutter måske hjælpe. Er hun angst - så gør intet! Og sats 100% på godbidder og ros - uden straf.
Er hun bange og usikker - så vær rolig omkring hende.
Og så kan du måske sætte dig på gulvet og ae hende lidt når du giver godbidder. Hænder skal ALTID forbindes med noget poistivt og noget ønsket.. ikke som måden at få opmærksomhed på.

Tålmodig - konsekvens - kærlighed - tålmodighed - kærlighed - konsekvens.. Det er vejen frem med alle ildere. De forskellige doser skal så justeres efter hver enkelt ilder.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

mo-cheri

hvad gør du når hun bider???  eller når du kan se at nu bider hun??

-hvis du "hyler op" (du ved sådan et overrasket udbrud  ;)) , så tror hun at du syntes det er sjovt.
-hvis du virker nervøs, for at tage fat om hende (evt. når du tager i nakken) så mærker hun det og prøver måske at styre dig på den måde, eller bare ha lidt sjov.

jeg har har én, som var som din i starten. han ku også vride sig rundt og få fat i min hånd eller fingre. og jo mere nervøs jeg blev jo værre blev det. men fandt ud af at jeg ku holde ham under forbenene, men bagfra, -fra ryggen af,  :S gir det mening?? så ku han ikke nå. men det hjalp istedet for tag i nakken, for det tændte ham helt af.

jeg har også en pige, som bed. hun kom helt umotiveret løbende og satte tænderne i foden, benet eller hvad hun nu ku nå. men vi fandt ud af, at det hjalp at lade hende vide at vi havde set hende. -bare lige sige hej silke, eller række hånden ned og ae hende på hovedet. så var det slut. tror måske hun er blevet jokket på. så det vil hun ikke risikere mere  :love:

så som barky siger skal du først finde ud af hvorfor hun gør det...

du kan da evt. fån en til at filme det. og lægge herind...