Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Starshine Ferrets planer 2011

Startet af Starshineferrets, 27. November 2010, kl. 19:43

Starshineferrets

White  Fang Clematis Nox & Ebony el Diablo



Nox, född i maj 2010,  härstammar från Tjeckien och är en riktigt härlig kille. Social, kontaktsökande och genomsnäll på alla vis. Till kroppsbyggnaden är han lång och muskulös och han har även en fantastikt vacker färg, mörk med gyllengul underull. Han har ännu inte vuxit i sina öron som kanske märks, men jag tror att det kan rätta till sig genom Ebony.

Ebony är från 2008 och härstammar även hon från Tjeckien. Hon är en mycket försiktig dam men ändå social och nyfiken till sättet. Hon har en fantastisk kroppsbyggnad, muskulös men ändå feminin och välproportionerad. Små, välplacerade öron samt ett kort välformat huvud. Mörkt viltfärgad med en gyllene underull även hon.

Jag förväntar mig mörkt viltfärgade valpar som kan komma att bli något mera krävande i början och därför behöver tid, tålamod, utrymme och aktivering i alla dess former i sina nya hem

Precis som mina avelsdjur kommer valparna att växa upp på enbart BARF och jag ser gärna att de får fortsätta med det i sina nya hem, åtminstonne delvis,  självklart med mitt stöd.

Dessa valpar kommer enbart att säljas till dem med illervana, som har både den tid och kunskap som krävs för att uppfostra, stimulera och aktivera krävande illrar. De säljs inte till hem där de kommer att tillbringa större delen av tiden i bur.

För mer information om eventuellt valpköp se min hemsida: www.starshineferrets.se

Kontakt: sara@starshineferrets.se


FerretParadise

Det bliver da godt nok nogle meget smukke hvalpe med de forældre der.  :love:
Ann Hillerslev.

Eliza

Stop så med alle de lækre parringer, jeg har ikke plads til alle de hvalpe  :lol:
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Lena og Peter

Det bliver helt sikkert, igen i år, nogle rigtig skønne hvalpe...  :)

FerretParadise

Jeg har virkelig meget stor respekt for dig Sara, du kan altså lave nogle parringer, der giver de smukkeste hvalpe overhovedet, med den flotteste struktur og med sundheden helt i top.

Jeg kender ikke til andre, der har den viden du har, og kan lave så vidunderlig parringer.

Jeg ved, at jeg bliver dybt misundelig når du begynder at ligge billeder ind af de hvalpe du får efter denne parring. :)
Ann Hillerslev.

Amazing Ferret

Nu sad jeg lige og kiggede på din side Sara og så faldt jeg over at der ikke står stamtavle på disse to dyr derinde? Er det en fejl?

Starshineferrets

Nope det är inte ett fel, bara jag som inte haft ork eller tid att lägga in dem ordentligt på feritage ännu, ingen utav mina nya djur för iår har fått upp någon ordentlig stamtavla där iår.. inte ens Rain.. som är egen uppfödd ;)

Starshineferrets

upptäclte dessutom nu att MJ står som Mamma till Rain... och Cherry står som pappa inne på feritage :P .... shit happens eller hur man nu säger.. men det är iaf ändrat :P

Amazing Ferret

Ahhh oki  :)
Jeg kunne heller ikke helt forstå hvis du avlede på dyr uden tavler :)

Starshineferrets

tja.. jag har aldrig sagt att jag har något problem med att avla på djur utan stamtavlor... däremot har jag poängterat att för min del så är det av väsentlig betydelse från vart de illrarna kommer, samt vad jag annars vet om deras bakgrund och det specifika landets illerstam generellt  ;) För min del finns det saker som kan göra att en individ med ingen eller kort stamtavla kan vara bättre för min avel än en individ med lång stamtavla, men allt kommer an på individen och dess ursprung.

Amazing Ferret

Jamen hvordan kan du vide den er god for din linie hvis der ingen tavle er på?

Starshineferrets

För att det kan finnas många andra faktorer som spelar in :D

Amazing Ferret

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide det  :)

Hvad er det man skal se efter?
Jeg tænker at nu hvor man bliver slået oven i hovedet hvis man bruger en ilder uden tavle, og du så skriver det kan være en god ting. Jamen så bliver jeg da meget nysgerrig efter at høre hvornår det kan være en god ting.

Starshineferrets

Jag har mig veterligen faktiskt aldrig slagit någon i huvudet för att de avlar på illrar utan stamtavlor ;) Verkar finnas en viss tendens hos folk att tro att jag tycker saker som jag rent faktiskt inte har uttalat mig om. Om man ska använda djur utan stamtavlor anser jag att det är upp till var och en, men aär en viktig faktor orsaken till varför man gör det och hur ens avel och målsättningar ser ut. Jag skulle t.ex enbart använda mig av stamtavlelösa djur utav ett specifikt ursprung, och bara för att man inte har stamtavlor behöver inte det vara entydigt med att man inte vet något som helst om individen heller. Personligen skulle jag inte våga använda mig utav stamtavlelösa djur från länder där det är mycket vanligt med djuraffärs illrar med generelllt dålig hälsa om det finns en risk att just den indviden härstammar från sådana. Däremot har jag inga problem om man använder djur från te.x jakt linjer där inga importer korsats in, utan linjen är baserad på landets ursprungslinjer och framavlad i te.x jaktsyfte. Man brukar ofta kunna få en hel del info om linjen generellt även om man kanske inte får en specifik stamtavla. Man kan få fram information om eventuella kullsyskon, avkommor och hur linjen som helhelt ser ut (tex vilka färger den består av och hur den generella hälsan ser ut). Att bara plocka upp en iller från gatan t.ex utan minsta hum om något annat än att det är en iller anser jag däremot vara lite väl riskabelt ;) Stamtavlelöst är inte entydigt med att man inte behöver ha någon som helst information ;)

Som exempel har man pälsfarmarna i Ryssland, vanligtvis illrar utan stamtavla, där man genom många generationer te.x enbart avlat viltfärgat, där kan man vara ganska så säker på att det tidigare inte finns fancy importer i linjen eller teckningar... vad man däremot där kan ha betänkligheter mot är syftet av djuren.. ofta avlade för storlek och pälskvalité, vanligtvis inte så mycket för hälsans skull. Vilket gör att man te.x där kan vara observant på hjärtfel och andra sjukdomar relaterade till stor (och osund) storlek.

Marianne

Jeg kan bare svare for meg, men jeg kan godt finne på å bruke en ilder uten tavle dersom de rette forutsetningene er der. Det vil si at ilderen kommer fra en oppdretter uten fancy farger eller avtegninger, og at det da heller ikke finnes fancy farger/tegninger i oppdretterens nærmeste miljø, slik at det er garanti for at ilderen har en tavle med rene farger. I tillegg vil jeg gjerne ha informasjon om foreldrene, og dersom det er mulig, beholde kontakt med foreldrene og eventuelle søsken.
Slike ildere kan det være vanskelig å finne, og en må ha de rette kontaktene får å få tak i en slik ilder. Men de kan være et godt tilskudd til å få bygget opp en bra linje. Nå for tiden er det svært vanskelig å få tak i ildere fra linjer uten fancy farger eller avtegninger, så av og til må man satse på et dyr uten tavle.
Jeg ville aldri brukt en ilder uten tavle fra land eller steder som er kjent for å ha fancy farger eller avtegninger.