Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

Starshine Ferrets planer 2011

Startet af Starshineferrets, 27. November 2010, kl. 19:43

Optimus Ferrets

De illrar som blir bäst i jakt är normalt de med högst intelligens, bäst musklad och bäst psyke. Tror mer det handlar om det. Man kallar ju inte en iller som varit med på jakt en gång för jaktiller, utan det är de som används regelbundet. Jag tror den största anledningen till att man anser att jaktiller är vildsint och blodtörstig är att de flesta jägare använder illern som ett jaktredskap, dvs den hanteras ofta med handskar och sitter i bur utomhus utan större social kontakt. Vilken "tamiller" som helst skulle bitas och bete sig "blodtörstigt" under de förhållandena, det är inte generna som bestämmer det.
Anledningen till att det bara användes viltfärgat förr var faktiskt för att en sån iller kunde klara sig själv ganska länge i skogen om den stannade kvar i kaninhålet. En pastell eller albino hade dukat under för rovdjur direkt eftersom de syns alldeles för tydligt, precis som i naturen. Även för att dessa illrar alltid ansetts som de bästa eftersom de i regel ansågs som både friskare och starkare än fancyillrar. Numera använder jägare de flesta färger, men som Sara säger sitter många "jaktiller-uppfödare" kvar med ursprungslinjer med mycket vilt inkorsat och jag är nog av den inställningen att en bättre iller än så går inte att finna om man så letar i 50 år!

cibatuchsi

Det bliver nogen vildt lækre hvalpe. og jeg frygter allerede dine billedtråde....  hehe

Lena og Peter

Åhh nej... Jeg havde helt glemt Saras billeder.... :X

Jeg vil ikke se dem....  :P

cibatuchsi

Citat fra: ilderbanden Dato  4. Januar 2011, kl. 11:50
Åhh nej... Jeg havde helt glemt Saras billeder.... :X

Jeg vil ikke se dem....  :P
tror vi skal oprette en gruppe der går imod hendes billeder. for jeg er så træt af at savle på skærmen.....  hihi

Emils far

Citat fra: Marianne Dato  3. Januar 2011, kl. 14:40
Bare fordi at en ilder er avlet til jakt betyr jo ikke at den er spesiellt anderledes verken i struktur eller oppførsel fra en ilder som er avlet til selskap.
Men det positive med en jaktilder er at den er avlet frem basert på andre egenskaper enn kun fargen, noe som gir en sunnere linje.

Jeg vil helst ha en ilder som er avlet til selskapsjakt, mon de finnes?  :lol: altså ildere som er bra til å jakte selskaper med fine ryper... :dans:

Marianne

#50
Du har alt fått en sånn av meg  :P :lol:
Dessverre følger det ingen garanti på treffsikkerheten hans når det kommer til rypejakt...... :fnis:

Starshineferrets

Om allt går väl väntas valpar runt den 11 Maj <3


Malene

Men hvalpene kommer ikke den 11. maj. Det har vi jo aftalt :P De kommer den 10. :D
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Cille

#53
synes det lidt sjovt..nu er vi 4 der har den dato...men fedt så kan vi vente stresse sammen :dans: :fnis:

Starshineferrets

Haha ja.. jag hade nästan hellre fått det på en annan dag, men Ebony är ingen lätt dam att para, så det var liksom lite av en nödvändighet att låta dem ge sig på det när hon faktiskt var villig, eftersom man inte vet hur länge det varar i hennes fall ;) Eftersom jag har en kull född den 11 maj och en den 12... hade det vart kul med ett annat datum.. speciellt när valpköpare gnäller :P *host fräs MALEEENEE!" ;P

Eliza

Jeg er så forelsket i Nox.. mums  <3
Ved ikke helt om jeg glæder mig til at se billeder af de lækre hvalpe der kommer, for tænk hvis jeg bliver fristet, hvilket alt for let kan ske  :o
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

FerretParadise

Citat fra: Eliza Dato  1. April 2011, kl. 11:53
Jeg er så forelsket i Nox.. mums  <3
Ved ikke helt om jeg glæder mig til at se billeder af de lækre hvalpe der kommer, for tænk hvis jeg bliver fristet, hvilket alt for let kan ske  :o
Sådan har jeg det også, for når jeg ser billeder af de hvalpe, så får jeg bare lyst til at eje en af dem. Og det går jo ikke.  :nej:
Ann Hillerslev.

KariN

Det bliver spændene og se de smukke dyr der kommer ud af den parring :) Jeg glæder mig meget til at følge dem herinde :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Starshineferrets

Hmm.. tror min våg måste vara trasig... IGEN.... för enligt den har damen gått upp 70 g på knappt en vecka... så ja.. misstanken är stor att hon antingen är tom, eller att vågen inte vill vara med.

Starshineferrets

uppåt går det i alla fall här... 2 veckor lite drygt har det gått och damen väger nu 948 g. Så en ökning med 167 g