Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

kan 2 hanner sammen?

Startet af Lenac, 23. Januar 2011, kl. 16:36

Lenac

Jeg har planer om at anskaffe en lille hanhvalp her til foråret, som vil komme til at bo sammen med den stereriseret kun og en ikke kastereret han, men så læste jeg et sted at to hanner der ikke er vokset op sammen ikke kan bo sammen?
Er det rigtigt?
Er det bedre at jeg anskaffer mig en lille pige i stedet, jeg vil jo helst ikke have noget skader på dyrene?
xoxo Malene <3

Namilla

Din virile han vil højest sandsynligt heller ikke kunne gå sammen med tæven, når han går i brunst...så tag og få ham snittet. Så længe han er viril, vil det ikke gøre nogen forskel om det er en han eller en hun du får...han vil sikkert forsøge at voldtage dem uanset hvad.
Hvis du får ham snittet har det derimod intet at sige, om det er en han eller en tæve...

Charlotte

Du kan ikke have din virile (ikke kastrerede) han sammen med andre overhovedet. Når han går i brunst snart, vil han parre alt (også din steriliserede hun). Så du er nødt til at få ham kastreret uanset hvad medmindre du vil have ham i et bur alene og have ham på gulvet alene. Han vil også begynde at stinke og småtisse når han går hen over ting (dit gulv, deres legeting, din fod, you name it). . Derfor er det ligemeget om du køber en han eller hun hvalp til sommer. Den skal kastreres/steriliseres uanset hvad (med mindre du vil have hvalpe hvilket jeg ikke vil anbefale til en nybegynder).
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

Charlotte

Namilla > Du var hurtigere end mig, men vi er enige.  :)
Var ved at miste en ilder men fik ham reddet fordi jeg kan førstehjælp.
LÆR DET!
Det kan redde DIN ilder!!!

lille_jill

Tja.. nogen kan så godt. Malene (altså hende herfra) har da en viril han gående med sin kastererede han uden problemer.

Namilla

Ja, det var derfor jeg skrev "højst sandsynligt"... men hvis ikke hannen skal bruges i avl, så ville jeg anbefale at kasterere... dels fordi brunstige hanner lugter, de kan tabe sig en del når de er i brunst, de kan blive aggressive (både overfor mennesker og dyr), og de er ret klamme (ruller sig i bakken, tisser over alt, humper alting)... Så hvis der ikke er en god grund til at den skal fortsætte med at være viril, så synes jeg der er flere gode grunde til at få den kastereret.

mette11

Jeg synes det er lige meget om det er hunner eller hanner. Hunner kan være mere bitchy overfor hinanden, men det er slet ikke alle der er det...ildere (både hunner og hanner) har meget forskellige personligheder og derfor kan kan ikke være sikker på noget som helst!
En viril han er dog ikke altid lige nem og hyggelig at være sammen med eller have sammen med andre ildere. Men alt efter alder kan han jo blive kastreret eller få et implantat. Man kan også vente og se hvordan det går jo...
Jeg tror at det er bedre at vælge hvalp ud fra dine ønsker til en hvalp og hvad du vurdere vil passe sammen ind hos jer rent personlighedsmæssigt og så lad være med at tænke på om det er en hun eller han, for de kan være meget forskellige jo!

Jeg har selv haft flere hanner sammen (har dog kun haft kastrerede hanner, eller hanner der blev kastreret) og nu har jo to piger sammen. Jeg har også haft hanner og hunner sammen og alt er gået fint.

Lenac

Nej jeg har skam ikke planer om at skulle skabe hvalpe, jeg fik bare at vide af tidligere ejer at det ikke var nødvendigt at kasterer hannerne når hunnen var stereliseret, men det kunne da godt være man skulle gå hen og få det gjoer alligevel.
Mine to ildere er som dag og nat så for at være helt ærlig aner jeg ikke hvad jeg skal se efter i den nyes personlighed så at sige???
Men er det rigtigt at ens han ikke er legesyg mere after de bliver kastereret (ligesom med hankatte der bliver dovne)??? Det siger min kæreste nemlig at han har læst på nette.
xoxo Malene <3

Namilla

Det passer ikke. Faktisk kan en kastereret han være mere legesyg, end en viril, fordi han ikke kun tænker på piger... I min erfaring bliver de mere "hvalpede", når de er kastereret, end når de er virile (i hvert fald end en virl han i brunst).
Som det også bliver sagt, så er det ikke sikkert at det nødvendigt at få ham kastereret mht. tæven, for det kan være han ikke er så slem ved hende, men det er helt sikkert, at han vil stinke og være "klam", når han kommer i brunst, så hvis du ikke skal avle på ham, så synes jeg lige så godt du kan få ham kastereret.

Når du skal finde en hvalp, så kan du jo kigge på forældrenes temperament. Det kan nogle gange være et fingerprej om, hvordan hvalpene også bliver. Derudover har det meget at sige, om hvalpene har været i hænder helt fra starten og om avleren har påbegyndt træningen tidligt. Jeg synes ikke du skal lægge dig fast på kønnet, med mindre du har præference i forhold til størrelse, for det er nærmest det eneste sted man helt bestemt kan sige, at der er forskel på hanner og tæver.

lille_thor

der er mange der stadig er legesyge, og vil lege lidt af gangen. men det er også rigtig nok at de blir dovne, det har man da set rundt omkring.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

Stubba

Jeg har 3 basser, som alle er kastrerede :) og der er ingen problemer.

Og de har forskellige personligheder, så tror det er meget forskelligt om de bliver dovne eller legesyge.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

AlisVolatPropiis

Jeg har altså aldrig hørt om en han der blev mere doven af en kasteration, tværtimod som Namilla siger... - enten har det allerede ligget i kortene personlighedsmæssigt - ellers skal man tage lidt forbehold for at de fleste ildere falder lidt til ro når de når ud af teenage perioden :)
Men derfor kan det da godt ske....jeg har bare ikke oplevet det, men derimod tit oplevet at katte fænomener bliver videregivet blandt folk som værende ilder fænomener og tit stammer det fra dyrlæger der gisner og formoder frem for at indse manglende viden og undersøge - og den slags kan godt give mig en mindre mental  byld bagi :P

Lenac

hvornår går hanner "normalt" i brunst, for min dreng lugter, har (hvordan siger man det her pænt?) store testikler og stinker som bare fanden, men han tisser ikke over alt, men han er godt nok begyndt at være mere efter den lille dame herhjemme... Kommer de selv ud af brunst igen eller hvordan og kan man få dem kastereret mens de er i brunst?
xoxo Malene <3

Stubba

Citat fra: Lenac Dato 24. Januar 2011, kl. 00:32
hvornår går hanner "normalt" i brunst, for min dreng lugter, har (hvordan siger man det her pænt?) store testikler og stinker som bare fanden, men han tisser ikke over alt, men han er godt nok begyndt at være mere efter den lille dame herhjemme... Kommer de selv ud af brunst igen eller hvordan og kan man få dem kastereret mens de er i brunst?

Det lyder som om han er godt på vej :) hehe. Men ja, de kan godt selv komme ud af brunst igen, men dine ilder kan nødvendigvis ikke gå sammen imens han er i brunst.
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Starshineferrets

Hanar går vanligtvis ur brunst fram emot augusti- september... så du har i så fall en lång väntan ;) Ett alternativ till kirurgisk kastration är att sätta ett suprelorin implantat på honom. Det finns flera trådar härinne om ämnet!

Jag har en hane som under brunst kunnat gå med intakta honor, utan att bry sig tills de var i nästintill fullt löp. Han gick även med en annan okastrerad hane i ca 2,5 månader i brunst innan jag fick dela på dem. Sedan har jag haft okastrerade hanar som knappt har kunnat bo med sig själva ens under brunst ;) Så det är oerhört individuellt. Men ja.. ska man inte avla, så tycker jag att man ska överväga kastration - kemisk eller kirurgisk vilket man själv prefererar.