Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Mødet mellem Dexter og Oliver

Startet af pyntegodt, 24. Maj 2011, kl. 20:45

pyntegodt

Jeg har gennem lidt over tre år været den heldige ejer af kastrerede Dexter på lidt over 4 år.
De sidste par måneder synes jeg han har virket til at mangle en legekammerat, så jeg gik i gang med at lede efter den rette match.

Jeg fandt så en fin lille han på lidt over et år, som er kastreret og jeg har været ude og hente ham i søndags.
Jeg har lavet den aftale med sælgeren at jeg har en uges prøve, for at få et indtryk af dem sammen.

Oliver, den nye ilder, er rar som dagen er lang, finder sig i alt og er generelt meget rolig og yderst snaksagelig.
Den første dag røg Dexter lige i skindet på ham under megen skrigen og Oliver fik et par mærker i nakken, ikke hul eller noget. Dexter virker meget bange for ham, han spiste slet ikke hele søndagen.
Mandag mødtes de ikke rigtig, de sov hver for sig rundt omkring i lejligheden, men hver gang Dexter går ud af sit bur begynder han at ryste og han sad i sit bur halvdelen af dagen i går og holdt øje og normalt er han slet ikke i sit bur for andet end at bruge bakken eller for at spise. Og han vil ikke sove de steder han plejer hvis Oliver har ligget der.
Jeg fik ham dog til at spise i går morges og kælede med ham, men han ryster konstant.

Så i dag har de to mødt hinanden mange gang uden slåskampe, Oliver vil enormt gerne snuse til Dexter i båtter løs, men Dexter hvæser bare og båtter slet ikke, han puster sig op og bakker baglæns og hugger ind i mellem lidt ud efter Oliver.
Oliver ligger sig fladt ned på jorden og gaber åbenlyst, så han sender jo de helt rigtige signaler.
Alligevel er Dexter slet ikke sig selv, han opfører sig, som gik kan på nåle..
Oliver er så skøn, en rigtig krammebamse og meget livlig og det er Dexter også normalt, men ikke lige nu.
Jeg fik dem til at spise lidt godbidder i nærheden af hinanden(Dexter sad årvågent og spiste oppe i sofaen og Oliver gumlede uopmærksomt godbidderne i sig)

Mit dilemma er nu: Skal jeg beholde Oliver når ugen er omme eller er Dexter simpelthen for skræmt?
Jeg ved godt at en sammenføring ikke sker på en uge, men jeg havde nærmere regnet med slagsmål og ikke en rædselsslagen ilder.
Det er svært at se Dexter sådan, men jeg er virkelig også blevet forelsket i Oliver og synes ikke det ville være fair overfor ham at jeg overtager ham for så måske at sende ham videre om tre-fire måneder.
Jeg er hjemme "hver dag" de næste, i hvert fald, to måneder så der er masser af tid til at arbejde med dem, men jeg har virkelig brug for nogle råd fra jer der har rutine i det her??

Anne

du skriver at du havde regnet med det tog mere end en uge, og alligevel er du overrasket over udfaldet?

Det er selvfølgelig synd for din ilder at han er skræmt, men ikke desto mindre er det helt normalt. Han har boet alene længe, og pludselig er der en ny ilder? Den nye ilder er venlig og det skal han nok opdage før eller siden. Jeg siger ikke at det bliver let, men giver du dem gode oplevelser sammen hver dag (i starten måske bare godbidder mens de kans e hinanden, senere få dem til at spise af samme skål), og ikke desto mindre meget plads at lære hinanden at kende på, så skal det nok gå. Lad dem gå frit sammen hver dag, men sørg også for at give dem lidt alene tid, især din gamle dreng der synes det er meget at vende sig til og han plejer jo også at have dig for sig selv. Så er jeg helt sikker på at det nok skal gå.

Hvis du sender Oliver tilbage, så skal du i hvert fald have med i dine overvejelser at Dexter nok vil reagere sådan på enhver fremmed ilder, og at det derfor nok ikke er smart at prøve med en ny. jeg synes generelt at oliver lyder som en helt utroligt dejlig ilder, som er rigtig god at sammenføre med. Tænk på hvis du havde fået en anden ind som angreb Dexter.

lille_thor

Det er lidt synd for dexster han har det sådan, men det lyder meget godt det Anne siger. Min mor har haft lidt alla det samme problem med katte men det går meget godt nu. Ved godt man ikke helt kan sammenligne katte og ildere. Men det lydder som lidt alla de samme min mor har været ude for som det Anne siger.
Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

pyntegodt

Jeg har lige skrevet til sælger at jeg gerne vil beholde ham  :)
Jeg synes Oliver er så god en ilder at det kun kan ende godt

lille_thor

Jeg elsker jer Thor, Sif, nidhug og perry  <3 lille skotta pigen hvil i fred

pyntegodt

Jep  :) Så må jeg bare bide slåskampene i mig. Kan ikke lide at høre Dexter pive. De havde en ordentlig en til morgen hvor der blev skidt på gulvet og bedde fi en del bid både i nakken og ned af ryggen.
Håber det stilner af inden længe(krydser fingre)
Så de kan blive venner :dans:

Stubba

Jeg vil sige, at det tog omkring et halvt år før Rofus fuldstændig accepterede Mailo :P .. Så det kan tage tid :)
Rofus, Mailo & Parkour Tello <3
rip Nico - du er elsket og savnet!

Anne

Det er ikke altid skidt at de begynder at tage konfrontationerne, men som skrevet, så sørg for også at gve dem positive oplevelser, masser af plads, og lidt alenetid med dig. man kan risikere at det i en periode bliver værre, fordi de hele tiden kun får dårlige oplevelser med hinanden, men jeg vil nu mene ud fra det du skriver at jeg har været igennem værre, og jeg har endnu ikke måtte opgive en sammenføring.

Eliza

Jeg har også prøvet at det tager over et halvt år før de bare kunne acceptere hinanden. Men har også prøvet at det gik meget hurtigere, det vigtigste er at man bare ikke giver op selvom det virker umuligt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

pyntegodt

Men var jeres, den der var der først, også decideret bange?
Dexter sidder nemlig bare i sit bur hele dagen og ellers sidder han hos mig og ryster helt vildt og han stopper ikke.
Så var jeg hos min mor kun med Dexter i dag og der blev han helt sit "gamle" jeg og rendte rundt og var livlig, nu er vi så lige kommet hjem og han sider her ved siden af mig og ryster.
Nu ligger de så på hver sin side af mig i sofaen, trætte men opmærksomme.
Jeg ved godt at jeg overdriver, men jeg er pivet og får en knude i maven når jeg fornemmer at mine dyr ikke har et tiptop  :(

mette11

Jeg forstår dig virkelig godt...hader selv sammenføringer, for det er virkelig ikke sjovt ind imellem! :(

Du kan prøve at give ham Zylkene. Det er noget naturmedicin og Vivian har skrevet en tråd om det herinde...
Jeg har selv brugt det til en og om det var pga. det eller alm. tilvænning at det blev bedre skal jeg ikke kunne sige...men det blev bedre!!

pyntegodt

Hvor lang tid har de ca. taget dig med en sammenføring, bare til de kan gå omkring hinanden, altså ikke nødvendigvis lege sammen eller noget men bare det stadig hvor de ikke hver gang de får øje på hinanden skal ryste/puste sig op/ slås?

Anne

det er enormt forskelligt. Jeg har haft en der tog adskillige måneder og en der nærmest bare kom på et par dage. Min typiske sammenførsel er med noget ala det du beskriver i nogle uger, og pludselig opdager man det er blevet bedre.

jeg kan anbefale dig at skrive ned fra dag til dag hvordan degt er gået, hvor mange gange de har slåsset og hvor slemt det var på en skala fra 1-10 hvor et bare er lidt piv, og 10 er der hvor man skilelr dem ad. Udover det så skriv også ned had du gør af positive ting med deem hver dag, så du bliver holdt fast i det. Det hjalp meget for mig. Så kan man også se konkret på papir at der er fremgang.

pyntegodt

Tak! for det gode råd, jeg vil klart lave en lille logbog.
Tak for alle jeres råd, er lige stødt på endnu et "problem" jeg tror Oliver har øremider, så nu skal jeg til dyrlægen i morgen. Han kradser sig meget og jeg opdagede at der var meget smuds i ørene og en del små sår og jeg har indtrykket fra mine tidligere katte at det er ret smitsomt :S

Line

Det kan det være ja... Så du skal også behandle den anden ilder, og vaske tæpper osv.