Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Hjælp! :D

Startet af Roede, 17. August 2011, kl. 18:56

Roede

Hej, jeg og min kæreste har fået os en fritte, 16-17 uger, men vi ved ikke rigtig hvordan
vi får den opdraget. vi har læst en del om dem og hvordan og hvorledes man skal opdrage den, men det
er som om den ikke rigtig "høre" efter og det.. nogen der har nogen tips eller bare lidt hjælp, da det er
vores første "baby"  :P

Hilsen Erik Og Lisa ! :D

Anne

kan se i bor i vejle, der er et par brugere dernede af, der måske vil tage forbi og hjælpe jer. Det er lidt forskelligt hvad der virker og det kommer også fuldstændigt an på hvordan ilderen er og hvorfor den bider.

Roede

ja, ville være rigtig dejligt hvis nogen ville komme og hjælpe os. Anne, kender du tilfældigvis nogen der vil/kan ?  :)

Barky

Det kan også være at ilderen i den aldersgruppe er teenager, og dermed lidt "selektiv-døv"... *G*

Hvad gør I når ilderen gør noget den ikke må? f.eks bider jer i armen...
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Roede

Jamen, altså vi plejede at tage den i nakken, men da det ikke virkede´, gik vi til skammekrog, men det virker heller ikke særlig godt ): så ved ikke hvad det næste kan blive?

Barky

Positiv forstærkning af god adfærd, ignoren ved dårlig adfærd..

Hvis f.eks den bider mens i leger, så gå væk fra den. Hvis den ikke bider, så god en godbid og ros den verbalt i lyse tonelejer..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Roede

Når du nu siger godbid, hvad er det så du giver ? :)

Barky

Noget som er sundt for den, men som den godt kan lide.. Det kan være et lille stykke råt kød, eller noget andet tørkost end den er vant til, eller tørret kød..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Roede

Okay, men er det lige meget hvilket kød?

Barky

Pretty much... Men ikke for meget svinekød. Og det må gerne være meget fedtholdigt, ildere skal have meget fedt i deres kost. Så længe at det er råt.. :)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Roede

Så det vil sige at jeg bare kan købe noget okse kød og give hende det råt?

Barky

Citat fra: Roede Dato 17. August 2011, kl. 20:46
Så det vil sige at jeg bare kan købe noget okse kød og give hende det råt?


Jada.. Men hakket oksekød er ret nemt at tygge i for hende. Så hellere et "helt" stykke kød, så hun får lov at bruge kæberne på at tygge det igennem.
De kan også sagtens få hele mus og rotter, og daggamle kyllinger.. De er fra natures side indrettet til at spise den slags mad. Tørkost er unaturligt for dem at spise, men de vænner sig til det. Det er jo et lille rovdyr du har fået.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Roede

okay, men nu hvor vi snakker om mad og sådan, er jeg på en måde ikke så glad ved at give hende sådan noget mad, da hun tager det og gemmer det, men spiser det ikke.. det gør hun hvertfald med det tørfoder vi har til hende. Hun tager det ud af skålen løber så hurtigt hun kan under sofaen og gemmer det, og sådan forgår det ca. 10 min. og hun spiser det ikke før et stykke tid efter.. hvordan kan det være, og hvorfor ? :)

Barky

Ilderens latinske navn = Mustela putorius furo
kan oversættes til: Lille Ildelugtende Tyv.

Det gør de, de gemmer mad og har lagre... Når man giver kød skal man huske at fjerne det igen, eller give det et sted hvor de ikke kan gemme det. F.eks får mine deres kød i buret eller på toilettet.. *G* Jeg vil nemlig heller ikke have kyllingefileter under sofaen..
Bla bla bla.... Hilsen Julia

SilverDragon

Roede: dejligt med nogle flere ilderfolk i nærheden. Mig og min kæreste kommer selv fra Farre, uden for Give.
Det kunne være hyggeligt og ses engang.
Skal I med til ilder udstillingen i Herning til oktober?

Hilsen Louise og Anders