Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Sammenføring

Startet af Louise Cecilie, 12. Oktober 2011, kl. 14:20

Louise Cecilie

Heej alle ildertosser :)

Jeg stillede min mand et meget godt spørgsmål igår: Hvis man køber en ilder mere, og de skal lære hinanden at kende på gulvet, IKKE i buret, vil de begge så begynde med at tisse og lave, for at vise hvem der bestemmer? :S
Det spørgsmål kunne han selvfølgelig ikke svare på :S

- Men hvad er jeres erfaringer? - Har bare sådan et billede i hovedet, med tis og lort over alt Ö

Sølvsten

Det kommer helt an på ilderne. Jeg har haft sammenføringer uden bæ men jeg har sørme også haft sammenføringer med en masse. Mine kan stadigvæk godt slåes så meget at en af dem kommer til at lave en bæ.

Louise Cecilie

Åh okay (:

- Tænker bare mere på at kiki går i bakken når hun føler for det, men er bange for at det måske kan ødelægge det hvis der kommer en anden? Og at man så skal starte forfra med at bakketræne hende?

- Men det handler vel også om tålmodighed når det sker :)

Sølvsten

Mener du om hun vil glemme at bruge bakken eller om de vil lave en angstbæ??

Mine der altid har brugt bakken har ikke glemt det når vi har fået en ny der ikke bruger bakken.

Om alle omstændigheder skal du altid lade dem mødes de første mange gange på gulvet og ikke i buret. Den ene kan ha brug for at løbe fra den anden eller gemme sig og det kan de ikke i buret.

Tålmodighed er en nødvendighed. Jeg er stadig igang med at sammenføre en af mine gamle med en ny og deh ar indtil videre taget over et år. Det skal lige siges at det ikke altid er sikkert det vil lykkedes men som regel gør det.

Louise Cecilie

Neej tænker mere på, om du så vil begynde med at lave andre steder end lige i bakken?

- Selvfølgelig ikke i buret :) - Den har jeg skam lært ;)

Ja selvfølgelig tålmodighed, hold da op, så lang tid? Hvordan tager de det så nu efter et år, - altså fra de så hinanden første gang også indtil nu? Det er vel blevet bedre?

A_M_T >Team Unique Ferrets<

det lyder som om du er bange for at de vile "pisse/skide teriotorie af" andre setder end i bakken for at sige til den nye: "Hey her bor jeg, mit område!"?!

Det gør ildere ikke, i hvert fald ikke mine, og jeg har efterhåden sammenført et par gange! Ildere slåsser mere når de skal sammenføres(nogle sammenføringer er ganske slåsfrie, men de ofte så slåsser de lidt i starte), men når de slåsser kan de godt "angstskide", det har ikke noget med afmærkning at gøre!

Men lort er lort og aldrig rart udenfor bakken! Og vil sige at baketræning tit skal revideres flere gange i en ilders liv selvom de har lært det og man ved de kan! Ildere kan få underlige ideer om at de pludselig ikke vil bruge bakken alligevel og så skal man på den igen!

Louise Cecilie

Jeps det er det jeg er bange for må jeg indrømme.
Et par dage efter vi fik kiki mente hun at hun godt lige måtte tisse over i et hjørne, men ellers har hun faktisk ikke gjort det :)
Okay, jeg havde tænkt mig at købe en hvalp til min hunilder, selvfølgelig hver deres bur, men når de er blevet "bedstevenner" så lad dem komme sammen.

- Ja selvfølgelig, det kunne jeg godt forestille mig at de ville gøre i "slåskamp"

Sølvsten

Citat fra: MorsLilleTossehoved Dato 12. Oktober 2011, kl. 15:01
Neej tænker mere på, om du så vil begynde med at lave andre steder end lige i bakken?

- Selvfølgelig ikke i buret :) - Den har jeg skam lært ;)

Ja selvfølgelig tålmodighed, hold da op, så lang tid? Hvordan tager de det så nu efter et år, - altså fra de så hinanden første gang også indtil nu? Det er vel blevet bedre?

Jeg har en der er specielt sur. Det går bedre dag for dag Han sover dog ikke sammen med dem han ikke kan med men han går sammen med dem når vi er der. Der går ikke en dag uden slåskamp.

Derudover vil jeg nok skuffe dig når jeg fortæller at jeg tørre mindst 12 bærer op hver dag. Jeg har 8 ilder og i sommerhalvåret går de udenfor om dagen det gør at de ikke synes de skal bruge en af de 11 bakker vi har indenfor hver gang. Jeg har også en, faktisk ham der er sur, der ikke kunne drømme om at gøre det uden for bakken. Alle mine 8 har været bakketrænet men de har ligesom glemt det igen. De skal nok lære det til vinter igen når de skal være mere indenfor.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Det er os helt normalt at de gør ved siden af hvis de lige er flyttet og er lidt forvirret over hvor bakkerne står, eller skal prøve at teste om deres nye ejer mener det der med bakker alvorligt!

Men altså ildere er nogle mærkelige dyr med nogle underlige ideer, og selvom din pige går på bakke hver eneset gang nu, kan hun sagtens ændre mening pludselig og gøre ved siden af. På det punkt kan man virkelig mærke at ildere er dyr og ikke en maskine man indstiller og så virker det! De har bestemt deres egen mening om tingene!

Louise Cecilie

Hold da op, hvordan har du det når de er i slåskamp? Ö Da kiki fik tæsk af en anden, så blev jeg virkelig så sur på mig selv fordi jeg havde lukket hende ind til dem, for kiki er bare min lille pige <3

Hold da op, jamen når de "glemmer" det er det ikke også fordi at de går udenfor om sommeren, uden bakker? For så kunne jeg godt forestille mig det, men må virkelig være træls at tørre lort op hele tiden :/

Sølvsten

Jeg har det faktisk ikke særligt godt men jeg har fundet ud af jo mindre vi blander os jo bedre går det. Ind imellem bliver vi dog nødt til at blade os.

De har såmænd også bakker udenfor men de bruges kun engang imellem.

Lorten har jeg vænnet mig til

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: MorsLilleTossehoved Dato 12. Oktober 2011, kl. 15:17
Hold da op, hvordan har du det når de er i slåskamp? Ö Da kiki fik tæsk af en anden, så blev jeg virkelig så sur på mig selv fordi jeg havde lukket hende ind til dem, for kiki er bare min lille pige <3

Hold da op, jamen når de "glemmer" det er det ikke også fordi at de går udenfor om sommeren, uden bakker? For så kunne jeg godt forestille mig det, men må virkelig være træls at tørre lort op hele tiden :/

Jeg kan os få ont i maven når ildere slåsser i sammnføring, MEN lader du dem ikke tage kampene selv, så lykkeds sammenføringen aldrig! de skal selvf ikek dræbe hinanden, men sår i nakken og voldsomme slåskampe undgår man nogengange ikke hvis det skal lykkes!

Nogle ildere glemmer alt om bakker i perioder, bare fordi de har lyst! Det behøves ikek at være fordi de går meget ude.. Men i sølvstens tilfælde har det selvf. indflydelse..

Louise Cecilie

Selvfølgelig når de er blevet flyttet, så bliver de forvirret, og stress kan jo blive dem tyndmave i nogle dage..

Hehe ja det kunne jeg godt forestille mig at de kunne, men altså tager det med hvis hun gør det andre steder, men jeg har vidst hende at jeg mener alvoren med bakke!
Nogle gange når kiki ikke vil høre efter, så føler jeg fandeme at hun er værre end mine børn :D Hahah

Namilla

Alle ildere kan have smuttere... du kan også komme til at opleve det med den du har nu... det er helt normalt at ildere har smuttere ind imellem, det er bare sådan noget man må tage med hvis man vil have ildere. Især hvis du har planer om at købe en hvalp, så kommer du altså til at tørre op MANGE gange...og når hvalpen bliver teenager, ja så kan de sagtens glemme det igen...

Men urenlighed og angstskidning er ikke det samme... hvis de skider fordi de slås, så er det som regel tyndt og i små klatter...simpelthen fordi de er bange...Det kan man ikke skælde ud over, for det er bare en fase de skal igennem i en sammenføring (hvis de er meget bange for hinanden).

mette11

Sammenføringer er meget, meget forskellige. Nogle er lette, andre ikke.

Jeg har fået en hvalp for kort tid siden og havde i forvejen to piger. De kunne sættes sammen med det samme og de har ikke sloges eller noget som helst. De snusede bare til hinanden og så var de venner. Desværre er det langt fra altid at det går så nemt. Jeg har også haft sammenføringer som har taget måneder, men jeg har aldrig oplevet at jeg ikke kunne sammenfører ildere, men det kan ske.
Slåskampe er virkelig virkelige ikke sjove at se på og det gør så ondt på en selv at se ens kære små kræ få tæsk. Måske kan i få en erfaren til at hjælpe med at se hvor alvorligt det er? Det er helt normalt at de slås og jagter hinanden. De fleste skal lige have etableret en rangorden. Men der er metoder som kan hjælpe, som fex. lade dem mødes på neutral grund (nogle ildere er territoriale og vil ikke have andre i deres hjem), lade dem få godbidder/æggeblomme/olie sammen, bytte om på deres tæpper så de kommer til at lugte af hinanden osv.

Mht. brug af bakke, så tror jeg ikke det bliver et stort problem. Jo ildere skider og tisser og lavet "stink-bomber" når de slås og det er bestemt ikke sjovt. Men de kan som regel godt finde ud af hvor bakken står. Og har de først lært det, så går det som regel også ret godt. Men de kan dog ved flytning, teenager-periode og andre forandringer i deres liv godt glemme deres bakketræning og skal have et genopfriskningskursus.  ;)

Mine går ude det meste af tiden nu, men er på deres værelse når vi ikke er hjemme og om natten. Om aftenen render de løs i stuen. Jeg har en som virkelig aldrig bliver god til at bruge sin bakke (hun er 4½ nu, så jeg har opgivet at bakketræne hende mere). Min anden pige kan sagtens finde ud af det, men ups´ere sker (dog sjældent). Min hvalp er ret god, men desværre er Sigi (den urenlige hun) et meget dårligt forbillede og hvis han ser hun skider på gulvet - ja så gør han det også der hvor hun sked!  :X Men selvom de ikke har bakke udenfor, kan de godt finde ud af at bruge dem indenfor (altså de renlige kræ!)