Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Hvilke aktiviteter har I til jeres ildere uden for buret?

Startet af Mewz, 4. April 2013, kl. 15:16

Mewz

Julius bur står åbent hele tiden, men vi har jo endnu ikke fundet ham en legekammerat, så der er jo nogle perioder, hvor han må underholde sig selv.

Han har en masse af disse rør, som kan sættes sammen til komplicerede tunneller med velcro. Derudover nogle kattehuler og papkasser.
I sit voliere i haven har han en stor sandkasse, så han kan grave dybt. Det står i øvrigt på græsset i øjeblikket, så han (under konstant opsyn) også kan grave lidt i jord. Derude har han også tunneller og et kradsetræ med tårn.
Han får jævnligt en vandbalje at pjaske lidt i.

Men han lægger sig bare til at sove hele tiden, så jeg tror virkelig, han keder sig. Det eneste, han gider lege med (med os) er pivedyr, som han har en masse af. Han bider slet ikke i dem, men henter dem bare, når vi kaster dem - og gemmer dem under sofaen. Så mister han interessen, til vi finder dem frem igen. Og så fangeleg en gang i mellem.

Jeg er lidt blank omkring, hvad jeg så skal finde på. Jeg har så småt antennerne en smule ude efter en legekammerat, men hvis han heller ikke gider sådan én, så ved jeg ikke, hvad jeg skal gøre.

Det korte af det lange: Hvad har jeres kræ af legetøj indendørs og udendørs - til fri afbenyttelse? Og hvad gider de lege med?
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Møghætte

mine har rør, tennisbolde, rangle bolde, sofaerne og hinanden hvilken er det bedste legetøjet, da de jo kan slåers og pjatte med hinanden  :) Jeg skal have hvalp i år da Tia og min ældre ilder Ami ikk rigtig kan lege på samme niveau (Tie er vild og har meget energi og Ami er stille og gider ikk lege lige så meget) :) Så måske du skulle finde en kammerat til din ilder? :)
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

Mewz

Det er også planen. Men det sker jo hverken i dag eller i morgen, så jeg har brug for lidt inspiration.

Ved i øvrigt slet ikke, om han kan med andre ildere, så jeg er lidt påpasselig omkring det.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Møghætte

hva med at besøge nogle med ilder med ham? :) Ved ikk om det kunne hjælpe, du ved så du kan se hvordan han reagere på andre ildere? Bare en tanke :)
Med venlig hilsen fra Tia, Hel, Arrow og mig :)

CMS

Du kan evt prøve med div. aktivitetslegetøj og klikker-træning :) Jeg har 6 forskellige aktivitets "bræt" og 4 forskellige foder-bolde. Herudover har jeg targetstick og alm. klikker.

I forhold til hvalp synes jeg, du skal finde en opdrætter, du har en god mavefornemmelse ved og tale om din "situation" med Julius :) Det burde være nemmest at sammenføre ham med en hvalp, og mon ikke opdrætter vil lade dig komme forbi med Julius nogle gange inden, hvalpen evt. flytter ind.
Det gjorde jeg med et par af mine købere sidste år, da især en var meget spændt på, hvad hendes voksne dreng sagde til hvalpen. Det gik helt fredeligt, og idag er de bedste venner <3
Mange hilsner Christina

Mewz

Jeg ville egentlig helst have en voksen ilder igen. Men det kunne da godt være, jeg skulle være mere åben over for en hvalp.

Tak for jeres foreslag. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

CMS

Citat fra: Mewz Dato  4. April 2013, kl. 16:10
Jeg ville egentlig helst have en voksen ilder igen. Men det kunne da godt være, jeg skulle være mere åben over for en hvalp.

Tak for jeres foreslag. :)

Det er bestemt heller ikke sikkert, det ikke vil kunne lykkes med en voksen :) Dog er det bare generelt nemmest med voksne og hvalpe...
Mange hilsner Christina

Mewz

Jeg har i grunden aldrig haft hvalpe før, så det er ikke fordi, jeg har noget at have det i.
Men jeg kunne godt tænke mig, at han fik en alderssvarende kammerat at vokse sammen med.

Allerhelst kunne jeg godt tænke mig en kat, men der er nok endnu mindre sandsynlighed for, at de vil have glæde af hinanden (særlig længe) - og så når vi grænsen på to husdyr i vores andelsforening. :)
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Mewz

Hvilke aktivitetsbræt kan du anbefale? Jeg forestiller mig ikke, det er noget, han vil holde fokus på særlig længe (men hvilken ilder ville det?), men hvis det er noget, de gider vende tilbage og lege med nogle gange, kunne det da være, jeg skulle fedte end tur ind på Zooplus. :)

Han har foreløbig fået overskårne køkkenrullerør med krøllede ender og godbidder i. Og så har han en godbidsbold, som skal trilles rundt. Men de får ikke mere end 30 sekunder af hans opmærksomhed.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

mette11

Vi bruger også en masse forskellige aktivitets-ting til ilderne (som egentlig er til hund og kat, men de er ligeglade). Dog er den bedste leg herhjemme slåskamp/fangeleg blandt ilderne selv. Når jeg leger med dem, så leger jeg mest "fang stofbleen" eller kaster bolde.

Tror at du har ret i at en artsfælle nok er den bedste at lege med. Mine "gamle" ildere leger ikke ret længe med mig - Sigi leger ikke hver dag herinde - tit tøffer hun bare rundt og tjekker at alt er i orden (hun er så knap 6 år). Drengene leger virkelig godt sammen hver eneste dag. Deres yndlingsleg er "smadr sofaen" :S

Mewz

#10
Jeg regner ikke med at Julius er mere end 2,5-3,5 år, selvom det ikke er til at vide. I forhold til, hvor meget krudt i røven han havde, da vi fik ham for et års tid siden, er han blevet meget (lidt for meget) rolig og sovende.

Han får endda lov til at lege i sengen for tiden, som ellers er bandlyst ilderområde, fordi det er det eneste, der rigtig kan hidse ham op i øjeblikket.
Han trives umiddelbart hos os, men jeg får godt nok lidt dårlig samvittighed over, hvis han keder sig meget.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!

Anne

Jeg vil også anbefale aktivitetslegetøj, selv om det selvfølgelig aldrig er sjovere end de godbidder der er i.


http://www.zooplus.de/shop/katzen/katzenspielzeug/katzenspielzeug_intelligenz/184087
Jeg er ret glad for den her. Den har også den fordel at man ikke behøver sidde ved den hele tiden, som man skal med mange andre former for aktivitetslegetøj.
Af dem man skal sidde ved synes jeg denne er god og udfordrende: http://www.kirstensdyrebutik.dk/24/m1726/hundelegetoj_poker_box_aktivitetslegetoj_til_hund/

Jeg har skrevet en blog om aktivitetslegetøj for noget tid siden fordi en hvalpekøber spurgte, du kan jo se om der er noget, men det er nok lidt en gentagelse af hvad folk allerede har skrevet her. http://flyingferrets.dk/?p=1442

Men ellers så tror jeg også en kammerat ville være en rigtig god idé, og jeg er også enig i at det sikkert er nemmest med en hvalp, men jeg forstår også godt at du gerne vil have en på hans alder.

lille_jill

Nogle hygger også bare med at tulle rundt :)

Chucky har brugt 6 år på at lave ingenting. Hver gang jeg forsøger at få ham med i en aktiv leg, så hopper han lidt, laver et par båt og flygter ned under sengen for at sove.
Jeg har en hel kurv med legetøj, som han rører få gange om året. Så fik han en veninde. Det tog 2 år at forstå, hvad hun skulle bruges til. Der er noget nær intet som kan imponere ham.
Det som fænger mest er, at komme med i bad, få lov til at hjælpe med rengøringen, sidde og kigge lidt rundt på hvad vi laver, rasle lidt med en indkøbspose, spise lidt godbidder, lave tricks, komme lidt ud i løbegård, hilse på gæster og andet som går i langsomt tempo... Har brugt flere år på at tænke på, om han keder sig. Men nu virker det bare til at det er hans tilgang til verden..

Mewz

Sikke et fint blogindlæg! Jeg vil lige klikke ind og bestille den sjove med vende-rør og pigge. Den ser mest Juliusvenlig ud.

Og så tror jeg, jeg vil se, om jeg kan læse mig frem til mere om klik-træning. Han er generelt virkelig ligeglad med at øve tricks, men jeg tror egentlig bare, det drejer sig om, at jeg finder nogle godbidder, han rigtig godt kan lide.
~ Isis Ronja
Julius (3/5-14),
Freja (5/7-11) og
Lusen (12/04/11) i hjertet. Vi savner jer!