Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Dengang i gamle dage....

Startet af Barky, 11. Januar 2010, kl. 13:34

Barky

Da jeg først kom til ildermiljøet, der var gamle ildere et sjældent syn... Og de var nærmest så få, at de blev behandlet med yderste varsomhed...
På udstillinger, fik alle ilderbærere i veteranklasser besked på at være forsigtige med ilderne.
Og dem der havde gamle ildere, kunne fortælle at de sov meget. Og de billeder man fik at se var af ildere der havde dårlig pels, forstørrede maver, og trætte ansigter.

Jeg ved ikke hvordan forandringen er sket. Men den må være kommet med al den viden vi har fået indenfor de seneste 5 år.
For jeg har nu 3/4 ildere der er veteraner. En der fylder 5, en der fylder 6 og en der fylder 8.. Alle sammen i maj.
Og ikke en af dem er de skrøbelige, gamle-at-se-på, livstrætte ildere jeg kan genkende fra dengang.

Hende på 8 kravler dagligt op på mit 160 høje bur, kravler halvejs ned igen og falder resten af vejen. Hun kravler også op på alle gæsters nakke og ser hvor hun kan springe videre derfra. Hun skal bestemt ikke holdes forsigtigt på udstillinger! Hun skal holdes fast ellers er hun alle steder. Hun leger også dagligt med min 6 mdr gamle killing, og giver ham tørt på når han bliver for meget.
Hun er ikke syg, og har aldrig fejlet noget.

Min dreng på 6, har binyrekræft og har haft det i 6 mdr, han har fået et implantet. Men han er bestemt ikke en rolig dreng endnu. Han er næst efter min senior, den mest hoppende ilder herhjemme, vi leger fangeleg i hele lejligheden, og han springer som altid rundt på mine møbler med en ide om at han er en superhelt som kan flyve og andre overnaturlige ting.
Han leger mest med min killing, de tager nogen gevaldige slåskampe. At se den 6 år gamle, kræftsyge ilder slås med en 4+kg tung kat er virkelig et syn for guder.

Min pige der fylder 5, ligner sig selv som hun altid har gjort. Hun er flokkens leder, og styrer med hård pote de 3 andre. Hun har magt over katten, og hendes blik kan få ham til at ligne en 9 ugers killing igen af frygt. Hun har en meget fast personlighed som ikke kan rokkes på nogen måde. Hun er den store legetøjselsker herhjemme, og alle mine 40+ bolde er hendes! og de skal ligge under sofaen, ingen andre må lege med dem. Hun har som altid sin strømlinede bygning, og har aldrig fejlet noget.

Om alle 3 kan siges, at det kun er den med kræft der har en lidt tykkere mave end han plejer. Men deres tænder er fine, deres pels er superb, de sover ganske rigtigt lidt mere, men er akkurart så aktive når de er vågne som de altid har været.

Hvordan er jeres veteraner? Pels? Aktivitet? Sygdomme?
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Amazing Ferret

Jeg har 2 der bliver 5 i år

Sammy, en pastel som jeg ikke aner hvor kommer fra andet end privat opdrætter på Sjælland. Han sover meget, men han er som regel også den sidste der falder om kuld
Han er lidt gråhåret på benene, men ellers har han en flot og skinnende pels. Han har aldrig været alvorligt syg - kun en gang bronkitis for 2 år siden

Izzy, som er født vildtfarvet med mitt - men har udviklet sig til en silver. Izzy er fra en dyrehandel, så hun er sikkert en Jonas Sander ilder.
Izzy har heller aldrig været alvorligt syg, hun har haft en blærebetændelse i forbindelse med drægtighed og så har hun haft mave/tarm infektion hver gang hun har haft hvalpe.
Izzy kan stadig te sig som en hvalp og man skulle faktisk ikke tro hun bliver 5 her til maj

Bawa

Hvor er det altså bare dejligt at læse om jeres sunde og raske veteraner :')
Man bliver helt rørt, - mens man sidder og håber at ens egne fortsætter med at være sunde og raske som de er.
Min ældste pige fylder kun to her i Maj, så jeg kan ikke rigtig være med i tråden som sådan.
Men nu skrev jeg altså alligevel!!! :-$

lussingen

Jeg har Muddi, der fylder 6 år til maj. Jeg vil heller ikke karakterisere hende som en "gammel" ilder, dog er der enkelte ting, der indikerer, at alderen er krøbet derop ad :ja:
Hun har en lidt sjov uge-rytme. Hun leger gerne to dage for fuld skrue, hele dagen. Derefter følger der et døgn, hvor hun stort set kun sover, går på bakken og spiser. Derefter følger endnu to døgn med fuld fart på hende.
Hun er meget aktiv når hun er vågen. Springer rundt, undersøger alt og udfordrer gerne de tyndere luftlag :fnis:
Hun har aldrig været syg og jeg ser hende ikke som skrøbelig. Hun elsker når der kommer gæster, især når de skal på toilettet, og hun så kan inspicere deres bukser :fnis:

Jeg synes det er fantastisk at vores veteraner er så friske som de er. Lad os alle håbe at det går den vej for ilderne i Danmark, så vi kan nyde verdens bedste kæledyr i endnu flere år <3
Med venlig hilsen Mette og de 4 banditter: Sundance, Cassidy, Jackson og Bølle-Barlow.