Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

jer der barfer

Startet af cibatuchsi, 22. Juni 2010, kl. 07:40

cibatuchsi

tænkte på om jer der barfer ikke kunne lave en "ugeplan" for hvad jeres dyr spiser(om det er en mus, kyllinglår eller hakket et eller andet), hvor meget om dagen osv. og så lige skrive hvor mange dyr det drejer sig om.?

Starshineferrets

Jag har inte någon specifik veckoplan för mina... varje mål mat kombineras utefter vad de har ätit tidigare dagar, samt med baktanke om vad en ille rhar för näringsbehov.

men lite riktlinjer jag går efter:

ca 600 g inälvsmat, 2 gånger i veckan, fördelat på 10 illrar. Gör nuförtiden en blandning av lever, hjärta samt njure och mage, baserat på vad jag har kommit fram till att de har för behov. Den här mängden motsvarar till ca 1-1,5 cm stor bit av varje/dag/iller, om jag hade gett det dagligen till dem.
När d efår inälvsmat blandar jag det dela med benriktkött samt tillsätter hemgjort benmjöl, de behöver calcium + fosfor + D-vitamin för att kunna smålta muskelkött (eller ja kött utan ben).

I övrigt försöke rjag variera kosten så mycket som möjligt. De får kycklingskrov, hals, vinge från samma. Kalkonskrov och hals. Fläskkött, okskött, kanin i den mån jag får tag på det, fisk någon gång då och då, dagsgamla kycklingar (då går det mellan 3-4 per iller/dygn), Eftersom dagsgamla kycklingar inte har så högt kalcium innehåll brukar jag se till att de får något rikt på ben dagarna runt det. sedan får de möss i olika storlekar, och ibland även råttor. En dygnsranson av möss/råtta är ca 3-4 / iller/ dygn. Mössen varierar i storlek mellan stora fuzzies och fullvuxna möss.

I övrigt får de allt jag kan hitta som ger variation helt enkelt. Brukar även variera ursprunget av inälvsmaten, just för at tdet är lite lättare för mig att hitta olika sorter (b.la kyckling, gris, nöt, anka, kalkon och kanin)

Av tillskott får de fiskolja 2-3 ggr i veckan, äggula ca 1 gång i veckan (eller uppdelat på fler gånger), benmjöl när kosten inte är rik på ben (som när jag ger okse, gris, inälvsmat etc). Ibland klipper jag ner kaninpäls i maten för att ge dem lite fibrer, men det beror på hur mycket dagsgamal kyckling eller mus de har fått de närmaste dagarna.

På mina 10 illrar går det åt ca 1 kg kött/ben per dygn. Ibland äter de mindre än så, ibland äter de mer. Vissa av mina illrar äter ganska så lite jämt, medans andra äter betydligt mer.. så även om 100 g per dygn är en ganska så stor giva, jämnar det ofta ut sig rätt bra mellan dem.

Malene

Jeg har heller ingen ugeplan. Hvad de får, afhænger meget af hvad jeg lige får fat i, og desværre er deres kost ikke så varieret som jeg godt kunne tænke mig. Men det hjælper når jeg får en fryser mere :P

De får hele kyllinger, hele ænder, hakket kalkun, hakket fjerkræsmix, andehalse, kalkunhalse, hakket laks, lamme ribben, daggamle kyllinger, mus i alle størrelser, små rotter, indmadsmix fra okse (hjerte, nyre, lever) og indmadsmix fra kalkun (hjerte, nyre, lever, mave).
Når de får hele fjerkræ (ikke daggamle), bliver de selvfølgelig klippet i stykker, og så skærer jeg de største stykker muskelkød fra. Og lidt mere hvis de har fået daggamle eller små mus/rotter.
De får ikke nogle tilskud udover æggeblommer, lakseolie og lammefedt (hvis de får meget fjerkræ).
Mine tre drenge spiser ca. 1 kg på 3-4 dage.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Citatindmadsmix fra kalkun (hjerte, nyre, lever, mave).
Hvor finder du det henne?? Det vil jeg også have... :)  Jeg synes altid kun de har det fra okse når jeg vil have noget... :(

Jeg har heller ikke nogen fast ugeplan, men varierer også...de får indmad 1-2 gange om ugen. Ellers får de hovedsageligt kød fra Rigtig Hundemad hvor jeg bruger: øko-høne (alt fra hønen undtagen mave og tarme der er hakket i grove stykker.), hakkede kyllingehalse, fjerkræsmix (hvor der er indmad i), fjerkræ med brusk og ben og ind imellem får de noget oksekød eller lammekød med ben og brusk i. Jeg forsøger med jævne mellemrum at få dem til at spise kanin (men det fungerer ikke helt godt) og når jeg kan få noget kalkun med ben/brusk i så køber jeg også det. Jeg anvender mest fjerkræsprodukter. Ud over dette så får de hele æg (måske en gang om måneden) og 1-2 gange om ugen får de æggeblomme. De får også forskellige former for olie i små mængder. Som godbidder bruger jeg forskellige former for tørret kød, mest and og kylling men også lunger og andet jeg støder på. Jeg har tænkt mig at de også skal forsøge med mere and. Men mine kræ er desværre ret kræsne synes jeg...måske er jeg for blød? De spiser stort set heller ikke mad med store stykker knogler i (for så spiser de udenom knoglerne og efterlader dem!).

Det varierer hvor meget mine spiser...lige for tiden spiser de ikke ret meget. Jeg vil gætte på at mine 4 spiser omkring 2-3kg. om ugen. Men det er et gæt...de får lov til at spise hvad de vil.

På en alm. uge kunne de tænkes at spise:
1 pakke indmadsmix, 1 pakke øko høne, 1 pakke hakkede kyllingehalse, 1 pakke fjerkærsmix (med lidt indmad i) og en pakke fjerkræ med brusk/ben. Hvis de får mere på en uge, ville det blive øko høne, fjerkræ med brusk/ben eller hk. kyllingehalse. Dertil ½-1 æggeblomme per ilder og lidt tørret kød.

Malene

#4
Citat fra: mette11 Dato 22. Juni 2010, kl. 14:45
Citatindmadsmix fra kalkun (hjerte, nyre, lever, mave).
Hvor finder du det henne?? Det vil jeg også have... :)  Jeg synes altid kun de har det fra okse når jeg vil have noget... :(
Rigtighundemad i Varde. Så vidt jeg kunne forstå, så er det noget nyt. Men jeg håber da at de har det her ovre også.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

mette11

Ah ok...ja der kommer jeg ikke lige forbi!! :( Håber de også får det i den i Valby så!

Anne

Man kan også få det i aalborg så vidt jeg kunne se på deres hjemmeside. Åh jeg glæder mig til at flytte tæt på barf butikker igen!!