Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad er et handikap?

Startet af Amazing Ferret, 28. Oktober 2010, kl. 20:43

Amazing Ferret

Nu har der været den tråd fra Vikinge Ilderen med at Tofta blev rykket til en alm klasse. Og så er det jeg tænker - hvornår har en ilder reelt et handikap når det gælder udstillinger?

For mit eget vedkommende fatter jeg ikke en ilder med manglene hale er et handikap. Hvad jeg har set med ildere der har manglet halen, så kan jeg ikke se hvor handikappet er henne.
Det er jo som regel ikke en medfødt fejl, men derimod at tæven har fået bidt et stykke af halen eller hele halen af.
Tofta derimod er født med sit handikap, ligeså vel som min egen Asterix som er født med hareskår/ganespalte

Hvor går grænsen?

Lena og Peter

#1
Som jeg kan forstå det på nogle af de Nordmænd der er herinde er det kun et handicap hvis ilderen ser syg og dårlig ud og her ville jeg gerne skrive noget mere, men det må jeg ikke for Lena.... :P

Jeg vil derimod mene at en ilder der mangler en hale eller er født med et fysisk handicap skal stille i handicap klassen. Om det er medfødt eller ej er begge dele et handicap for ilderen. Jeg mener ikke man kan flytte en ilder bare fordi den ser for fin ud.

Men jeg glæder mig da til at se hvad andre mener.

mette11

Min umiddelbare fortolkning af handicap er en fysisk skavank der gør at ilderen ikke er så den burde være. Dette kan for mig være mange ting, som fex. en klumpfod, manglende hale, bule på ryggen osv. Ting der som regel er medfødte, men også kan være opstået pga. uheld.
Et handicap må for mig være en synlig skavank der gør at ilderen på en udstilling ville få træk for denne defekt såfremt den stillede i alm. klasse.

Anne

#3
jeg er helt enig med Mette11.

Og Erika, der er vist ingen risiko for at Asterix ikke bliver godkendt til handicap, hvis ikke han skulle have lov så ved jeg snart ikke hvem der skulle! Jeg kan da godt se at Tofta er meget pæn med sit handicap, men det er der jo stadig.

Rokkie

Plejer man ikke normalt at have en officiel beskrivelse af hvad et handikap er?
Det virker da mærkeligt hvis ikke der er regler for sådan noget, det virker til at det er "professionelle" der står for disse træf?

cibatuchsi

Citat fra: Anne Dato 28. Oktober 2010, kl. 21:29
jeg er helt enig med Mette11.

Og Erika, der er vist ingen risiko for at Asterix ikke bliver godkendt til handicap, hvis ikke han skulle have lov så ved jeg snart ikke hvem der skulle! Jeg kan da godt se at Joa er meget pæn med sit handicap, men det er der jo stadig.
joa ??
mon ikk du mener tofta ;)

Anne

LOL jeg havde joa liggende så det var lige hende jeg tænkte på :P

cibatuchsi

^^ griner. det er jo hvad der kan ske

Amazing Ferret

Anne - jeg er nu heller ikke urolig for at Asterix bliver flyttet  :) Han handikap er meget synligt :fnis:
Jeg undrede mig bare over at Tofta blev flyttet også selvom hun måske ser normal ud(jeg har ikke haft fornøjelse af at møde Tofta endnu)

Anne

Tofta ser normal ud. I nogle tilfælde har man godt kunnet se det, men det er sjældent og nu er hun lidt buttet så kan man faktisk ikke. Men man mærker det tydeligt som en klump hvor hendes ribben slutter, og det skal jo give træk i normal klasse, det skal altså ikek være der. udover det er hendes ryg jo heller ikke lige når hun har den dims. den går jo op og ned som man også kan se på røngtenbillederne i den tråd jeg lavede i sin tid. Så hun ville aldrig på fair vis kunne vinde noget i normal klasse, og hvis hun vandt noget der ville jeg nok føle at dommeren ikke havde været ret grundig og at det ikke var fortjent.

Tofta er super fin, men min idé om handicapklassen er at man tager ilderen i sin helhed og trækker handicappet fra. På den måde kan man jo dømme alle handicaps mod hinanden uden at nogen bliver snydt.

Cille

Asterix er da ikke spor defekt :lol: han er bare lidt forkert sammensat :lol:... ej joke til side

Jeg stille mig undrende over det her.
Hvad skal der til,når folk har papir på dyrene er "defekte"... jeg mener, hvad er så meningen med en handicap klasse, hvis det åbenbart ikke er nok fordi ens ilder er "for pæn".
En ilder med afbidt/mistet hale er da også i mine øjne "for pæn" så...for det er jo ikke noget der hæmmer ens ilder på nogen måder.
De dør heller ikke af det,og kan ikke får andre følge virkninger af det...( medmindre halen har været "syg" selfølgelig)


Amazing Ferret

Citat fra: Cille Dato 28. Oktober 2010, kl. 21:59
Asterix er da ikke spor defekt :lol: han er bare lidt forkert sammensat :lol:... ej joke til side

Jeg stille mig undrende over det her.
Hvad skal der til,når folk har papir på dyrene er "defekte"... jeg mener, hvad er så meningen med en handicap klasse, hvis det åbenbart ikke er nok fordi ens ilder er "for pæn".
En ilder med afbidt/mistet hale er da også i mine øjne "for pæn" så...for det er jo ikke noget der hæmmer ens ilder på nogen måder.
De dør heller ikke af det,og kan ikke får andre følge virkninger af det...( medmindre halen har været "syg" selfølgelig)

Lidt?  :fnis: :fnis:

Enig

Bea

#12
Jeg tenker litt sånn... (Halshugg meg ikke, er bare MIN mening....)
Hvis en ilder har et handikap som tilsier at den vil ha problemer med dette i hverdagen så skal han/hun selvfølgelig stille i handikap klassen! Men hvis en ilder har en skavank, som egentlig bare skjemmer utseendet litt så er ikke dette nok til å kalles handikappet.

Når det kommer til ildere uten hale så vil jeg se på det som et handikap, siden balansen til alle dyr med hale ofte har en sammenheng med denne utveksten! Blir litt det samme som vi skulle amputere begge stortottene....;)

Jeg innser at de som er født med en sykdom eller skavank kan ha det vanskelig med å stille opp mot andre ildere som ikke har disse "minusene", men tenk da på de dyrene som har et SKIKKELIG synlig handikap! En som mangler både hale og ben, stiller ikke like godt opp mot en som har en kul på ryggen som av og til er merkbar! (Ikke bli fornærmet!)

Uansett hvordan dette blir gjort, så vil det alltid være noen som kommer tapende fra det, og det er egentlig litt bæsj... Men noen ganger må det dessverre bare bli sånn.


Det er så vanskelig å klare å bli enige om hvilken klasser den og den burde få stå i når det til syvende og sist er dommerne som bestemmer.

Men jeg skjønner at dere vil ha et klart svar, og jeg ønsker dere lykke til videre! Håper alt dette ordner seg til det beste for alle parter! ;)

Anne

#13
Jeg har ingen steder skrevet at det "af og til er mærkbart" Jeg skal prøve at lade være med at blive fornærmet, hvis du til gengæld vil prøve at læse havd jeg skriver og ikke bare digte noget selv. Toftas bule på ryggen er meget mærkbar, du kan faktisk ikke undgå at mærke det.

Desuden har jeg kendt et par ildere uden hale efterhånden og jeg har aldrig nogensinde set at det skulle genere dem.

Desuden så vil jeg ENDNU engang sige at jeg hele tiden har været 100% ærlig omkring Toftas handicap. Jeg har beskrevet det nøjagtigt som det er, og i dyrlægeerklæringen står det jo endnu engang. Jeg føler der er ikke så få hentydninger i den anden tråd til at det er mig der har fejlplaceret hende, og det er det altså ikke. Havde jeg fra start fået at vide at det ikke var nok handicap, ja så havde det jo set noget anderledes ud.

Og selvfølgelig kan man stille ildere med forskellige slags handicap op mod hinanden. Når man ser på ilderne som helhed og ser bort fra handicapsene, så vil alle have nøjagtigt samme chance.

Marianne

Nå pleier jo ikke dommere å dømme balansen til ildere på utstillinger. Så vidt jeg vet i hvert fall...
Så en ilder uten hale kan fint stille i vanlig klasse, med merknad om at halen er avbitt ved fødselen og at dommeren derfor ikke skal trekke for det.

Og at dommere ikke klarer å oppdaget skoliose på ildere sier jo i grunnen sitt om de dommerne. Da kan de ikke ha vært særlig grundige, eller ha den nødvendige kunnskapen om ilderanatomi.

Etter min mening skal en ilder stille i handikapklassen dersom den er alvorlig hemmet i hverdagen. Men det er utrolig vanskelig å sette opp faste grenser for handikapklassen, siden de forskjellige ilderne som kan være aktuelle for denne klassen alle har ulike lyter. En slik klasse kan aldri bli rettferdig, siden noen alltid vil være dårligere stillt enn andre. Men ettersom det skal sendes inn dokumentasjon på handikapet på forhånd ser jeg ikke helt hvorfor det skal være nødvendig å bytte klasse på utstillingsdagen, fordi dommer eller arrangør mener ildere er "for pen".