Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Hvad er et handikap?

Startet af Amazing Ferret, 28. Oktober 2010, kl. 20:43

Amazing Ferret

Og selvom ilderen er "for pæn" så har den jo stadig det handikap som man vel stadig skal tage højde for

Anne

#16
Jeg har aldrig mødt en haleløs ilder der var hæmmet i hverdagen pga det. Og jeg har altså mødt nogle stykker.

I handicapklassen stiller også en anden ilder som er lille og har en flænge i læben. Der er da ingen tvivl om at den skal i den klasse, men hun er da ikke hæmmet i hverdagen.

Er Asterix hæmmet i hverdagen Erika?

Nu er det ikek for at være efter dig Marianne, overhovedet ikke, for jeg synes sådan set at det er et ok kriterium, og jeg kan sagtens acceptere at min ilder ikke skal i den klasse, når der er nogle klare regler der så også giver mening i forhold til de andre dyr i klassen og jeg er sådan set enig med hvad du skriver.

Det er også fint nok hvis Tofta skal i normalklasser på udstillingen, det ville bare være rart at vide det fra start, for jeg føler altså lidt med det her at det bliver gjort til at fejlen er min, og det vil jeg på ingen måde tage på mig.

(og igen Marianne, det her er ikke rettet mod dig selv om jeg tager udgangspunkt i det du skriver med at være hæmmet i hverdagen, for du er ikke den første der nævner det)

Amazing Ferret

#17
Nej Asterix er ikke hæmmet i hverdagen. Han fungere på ligefod med de andre.

Som jeg skrev så har jeg også set et par ildere med kort hale eller ingen og jeg kan ikke se noget handikap...for mig er det bare en lille skønhedsfejl  :fnis:

Anne

Og alligevel ville man aldrig stille spørgsmålstegn ved om han skulle i handicapklasse.

Jeg tror da også at hvis en ilder var så alvorligt hæmmet at man så havde valgt at give den fred. Den dag Toftas handicap for alvor giver problemer, da skal hun da opereres eller aflives. Det er ikek sådan at jeg så vil tænke YES nu kan vi stille i handicap!

Cille

Nu vil jeg godt vide hvor det med de har balance problemer/kan have det uden hale...hvor kommer det fra???
Dem jeg kender til med stump,eller næsten uden hale har da aldrig nogen sinde haft balance problemer.
Kan godt være det off topic,men vi snakker trods alt om handicap.
Kan godt være andre dyr har det problem,men så vidt jeg ved har hale kupering osv på hunde ikke haft virkning på balancen, og kender da også til katte uden haler,som fungere ganske normalt.

Jeg ved godt at der er aber og andre dyr der faktisk bruger deres hale, som vil have problem med mangel af hale, men de bruger også halen som redskab.

Anne

#20
Nå, jeg vil gå i seng.

Jeg må hellere lige sige IGEN at jeg ikke er sur på viking og heller ikke over beslutningen. Jeg forstår den bare ikke helt. Men jeg havde en super god dag og synes jeg fik en god behandling af de involverede. Jeg er faktisk lidt ked af at det her skal laves til at jeg er vred på viking for det er jeg vitterligt ikke.

At jeg så bliver irriteret over alle dem der går i forsvarsposition på udstillingens vegne, eller kommer med argumenter jeg bare ikek kan se nogen sammenhæng i, ja det er noget andet. Engang imellem tror jeg der er en stor risiko for at holde et emne i live, når man faktisk ønskede at tysse der ned. I hvert fald hvis man diskuterer med mig.

Jeg synes man skal lave nogle klare definitioner og så overholde dem, ville det ikke være meget nemmere? Så undgår vi det her for fremtiden, og hvad nytter det også at sidde og sige "din ilder er ikke handicappet nok, det kan enhver da se!", når den faktisk blev stillet i handicap på udstillingen ud fra en meget nøjagtig beskrivelse? Arrangørene må da have bedømt der at det var hun faktisk.

Uanset hvad så har jeg fået svar fra de 2 næste udstillinger jeg skal på og der ved jeg hvad jeg har at forholde mig til. At det så måske bliver anderledes når vi tager til norge det lærer jeg nok at leve med. Jeg håber bare at jeg næste gang får at vide at hun skal stille i normalklasse fra start.

Starshineferrets

Jag har faktiskt inte heller någonsin sett att en iller med kort/avbiten svans har sämre balans, och precis som Marianne säger... hur många utav de domare vi har idag tittar överhuvudtaget på en illers rörelsemönster på bedömningen? Jag kan komma på 2... och det var inte dem som dömde nu i alla fall.

Men om det nu är så att illrar med kort svans får ställa som handikapp.... borde då inte illrar som amputerat ett stycka av svansen pg.a chordom ha lika stor rätt att ställa i handikapp då? Jag menar, i deras fall är det ju inte ens något de haft sen de var små, och således inte haft samma möjlighet att anpassa sig.... de borde ju verkligen ha balansproblem isåfall....

Cille

Jeg vil så lige for god ordens skyld tilføje ,at jeg synes det ok nok med de stiller i handicap med kort hale,uanset af hvad grund.
Eller dvs jeg er ligeglad med det.
At vi tager det som eksempel,er fordi der rent faktisk ikke er så mange i handicap,og størreste delen er dem som har kort hale.
Men det tråden skal frem til er jo sådan set hvornår er et handicap et handicap?
Og når der er papir på et handicap, og ejer gerne selv vil have den i handicap,burde man så ikke respektere det.
Dommerne/arrangørene er jo så vidt jeg ved ikke uddannet dyrlæger,og synes da at de burde acceptere at selv umiddelbart raske af udseende,kan være syge eller blive det med tiden

Soelberg`s SUN ferret


Jeg tror at man skulle starte med at omdøbe handikap klassen til unormal klassen ;).

De fleste ildere der stiller i handikap klassen er jo som det er blevet sagt ikke hæmmet af deres fejl i hverdagen. Så de er jo slet ikke handikappet men bare unormale.

Jeg har selv en ilder med en extra tå. Hun er ikke generet af det overhovedet, men hun er jo handikappet/unormal, og der vil jo blive trukket points, hvis hun skulle stille i en almindelig klasse. Men på den anden side så bliver en ilder der har knækket en hjørnetand jo også trukket i points. Så hvor går grænsen lige. Selvfølgelig er en extra tå jo noget den er født med, men det er en knækket tand jo ikke, og hvad så med en ilder uden hale. Den er jo som regel ikke født sådan, men har fået den bidt af eller andet. Så igen hvor går grænsen. Skal det være et medfødt handikap eller bare noget der gør at den ikke ser normal ud.

Ja jeg syntes det er svært at definerer et handikap .

Barky

Uden at tage stilling til noget af det skrevne vil jeg lige fortælle om min personlige erfaring med en ilder med halestump (1-2 cm hale).

Det var en tæve som fik halen bidt af ved fødslen. Hun var hele sit voksne liv temmelig rund/lidt overvægtig. Og hun gik helt normalt, men når hun løb så hoppede hun nærmest som en kanin. Og hun kunne ikke sidde på bagbenene. Hun havde ikke balance til det. Hun kunne heller ikke kravle op ligeså godt som mine andre ildere. Men om det skyldes halen eller at hun var lidt for tyk ved jeg ikke.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

Jeg tror ikke at dommerne beder ilderne løbe eller sidde på bagben inde i lokalet

Bea

LOL!! :lol:

Det får jeg virkelig tro at de ikke gjør! ;) Men det hemmer ilderen i den grad at den ikke "klarer" å bruke kroppen sin på den måten en ilder MED hale kan... Noen får manglende muskelmasse i bakparten, pga dette! De bruker sikkert ikke alle musklene som da skal brukes...fordi de ikke klarer! ;) Og halen har faktisk noe med balanse å gjøre, enten dere tror det eller ikke... Men det er ikke sikkert det er synlig hele tiden, dyrene tilpasser seg sin tilstand! Og det er en grunn til at det har blitt forbudt å fjerne halen på dyr i senere tid.... Believe it or not!!!:) ;)

Nina_eliz

Citat fra: Marianne Dato 28. Oktober 2010, kl. 23:09
Nå pleier jo ikke dommere å dømme balansen til ildere på utstillinger. Så vidt jeg vet i hvert fall...
Så en ilder uten hale kan fint stille i vanlig klasse, med merknad om at halen er avbitt ved fødselen og at dommeren derfor ikke skal trekke for det.

Og at dommere ikke klarer å oppdaget skoliose på ildere sier jo i grunnen sitt om de dommerne. Da kan de ikke ha vært særlig grundige, eller ha den nødvendige kunnskapen om ilderanatomi

for det første... jo man får trekk hvis ilderen din har problemer med å finne balansen... det har jeg fått flere ganger... en av mine ildere mangler halve foten.... så jo det er mulig å få trekk...

for det andre: jeg har noen ilder med skoliose... og ja de står i vanlig klasse.. det er mitt eget valg å ha dem i vanlig klasse. synes de fungerer såpass godt at jeg ikke behøver å ha dem i handikap... andre hadde sikkert satt dem i handikap.. vil bare få frem, at selv om ilderen din har et lite handikap.. kan de fortsatt stå i vanlig klasse og klare seg bra... utseende til mine ildere med skoliose tilsier at de skal stå i handikap... de har nå vunnet i vanlig klasse til tross for sine skavanker...

Nina_eliz

Citat fra: Starshineferrets Dato 29. Oktober 2010, kl. 07:26
Jag har faktiskt inte heller någonsin sett att en iller med kort/avbiten svans har sämre balans, och precis som Marianne säger... hur många utav de domare vi har idag tittar överhuvudtaget på en illers rörelsemönster på bedömningen? Jag kan komma på 2... och det var inte dem som dömde nu i alla fall.

Men om det nu är så att illrar med kort svans får ställa som handikapp.... borde då inte illrar som amputerat ett stycka av svansen pg.a chordom ha lika stor rätt att ställa i handikapp då? Jag menar, i deras fall är det ju inte ens något de haft sen de var små, och således inte haft samma möjlighet att anpassa sig.... de borde ju verkligen ha balansproblem isåfall....

hvor mange ildere finner man i handikap klassen som står der p.g.a kort hale?

Eliza

Et handikap er vel et handikap, så er det vel sådan set lidt ligegyldigt hvor stort et problem det er for den enkelte ilder i dagligdagen.
Hvis en ilder har et handikap så bør den have ret til at komme i handikapklassen. Så kan det godt være den er for pæn til den klasse efter nogles mening, men det burde egentlig ikke være muligt da alle ildere i den klasse har lige stor mulighed for at være pæne, da dommerne bare skal bedømme ilderen som den ser ud og så se bort fra det handikap der nu står..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.