Nyheder:

Tip! Du kan linke til en anden bruger ved at skrive

[user]Brugernavn[/user]

Hovedmenu

nødder?

Startet af Lenac, 10. Februar 2011, kl. 17:40

Lenac

Jeg bruger deres eget foder som godbidder til mine ildere men kunne godt tænke mig at have noget at varriere med, og har på en internet side (kan ikke lige huske hvilken) at man kan give nødder som godbidder, men ville lige tjekke herinde først om det nu også er rigtigt?
xoxo Malene <3

AlisVolatPropiis

NEJ!....du må ikke give nødder...ilderne kan slet ikke fordøje dem, så du risikerer meget nemt at der sætter sig stykker fast i tarmene. Som med gummi....og det koster livet eller en operation.
Derudover er det på ingen måde sundt for dem. Så der er slet ikke nogen grund til at give dem det... :)

AlisVolatPropiis

Men mine elsker f.eks tørrede stykker kød....og der er rigtig mange varianter...hårde -bløde...nærmest smuldrende :) æg -bare ikke for tit og forskellige olier og vitamin pasta -uden sukker er meget tit et hit :)

Lenac

kunne heller ike helt forstå det, da jeg jo flere steder har læst at de ikke kan fordøje vegetabilskfedt... når i giver jeres ildere æg giver i dem så hele (med skal og rå), som blomme og hvider (slået ud i en skål) eller kogt?
xoxo Malene <3

lille_jill

Jeg giver kun blommen for det meste. Dog har jeg lige kogt ducksoup og der brugte jeg hele æg med skal.

Barky

Jeg har givet æg både slået ud i en skål (rå) eller bare et råt æg (dengang de boede udenfor, sådan et svineri gad jeg ikke på mit værelse).
Man kan også hårdkoge ægget ind i mellem, så er det en anderledes fornemmelse at spise for ilderen.. (og sviner meget meget mere end i en skål *G*)
Bla bla bla.... Hilsen Julia

KariN

Mine får pasteuriserede æggeblommer 2 stk. til deling (til 3 ildere) 1 gang om ugen :)
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

Lenac

okay tak for svarene, så må jeg eksperimentere lidt for at se hvad de synes bedst om  <3
xoxo Malene <3

Eliza

vil da lige tilføje at det kun er blommen man skal give fra rå æg, da der findes et stof i hviden der nedbryder alt det gode i blommen. Hvis man koger ægget så skulle det forsvinde og man kan give det helt
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Anne

enig med eliza. man kan godt give hele rå æg, med hvide, men så synes jeg det skalæ være fordi man giver det emd skal så de får den aktivering at lege med det (det er en god ide lige selv at slå lidt hul så de fanger idéen). Når de spiser et rå æg så får de ikke ret meget b vitamin ud af det, fordi der som eliza siger er et stof i æggehviden der nedbryder b vitaminen. Det forsvinder ved kogning, men hvis man giver få så får de eræringsmæssigt meget mere ud af kun at få blommen. Man skal aldrig give hviden for sig selv.

Shamua

Citat fra: Eliza Dato 11. Februar 2011, kl. 11:16
vil da lige tilføje at det kun er blommen man skal give fra rå æg, da der findes et stof i hviden der nedbryder alt det gode i blommen. Hvis man koger ægget så skulle det forsvinde og man kan give det helt

Altså kogt med skal og det hele? :) Det skal vi da prøve så...

Vh. Marianne

Anne

man kan godt give det kogt med skal og det hele, jeg plejer lige at skære det midt over når jeg gør det, for elelrs har de svær ved at få gang i det. og det sviner i øvrigt forfærdeligt, men de har det sikkert sjovt

Namilla

For mine var blødkogt æg et større hit, end hårdkogte... hviden bliver kogt (og derfor får de alt det gode fra blommen), men blommen er stadig flydende, og det syntes mine ildere i hvert fald var sjovere...Det var så også blommen der blev spist først!