Nyheder:

Ingen spørgsmål er dumme, så bare spørg hvis du er i tvivl og husk endelig at fortælle lidt om dig selv, i Præsentationer :)

Hovedmenu

Foder "plan"

Startet af katja74, 20. Marts 2011, kl. 10:12

katja74

Jeg går og over vejer at skifte fritternes tørfoder ud, og tænkte hvordan ville I lave sammensætningen af følgende typer foder??

Orijen "Cat & citten barf" http://www.petfoods.dk/forside-produkter/orijen-cat-kitten-barf-7kg.html
Orijen "Fish & cat barf" http://www.petfoods.dk/kattefoder-2/barf-til-kat/barf-torfoder/orijen-6-fish-adult-cat-kitten-food-7kg.html
Wildcat [urlhttp://www.petfoods.dk/kattefoder-2/barf-til-kat/barf-torfoder/wildcat-kombipakke-3-x-1-5kg.html][/url]
Vitalin

Ud over det ??

Hvor tit får dine fritter olie?
Hvor tit får dine fritter vitaminpasta?
Taurin?
Lever?
Hjerter?
Kød med ben?

Er bare lidt nysgerrig...  :-$
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

mette11

Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at sammensætte de typer foder...mener du hvor meget af hvert man ville blande sammen, fex. forhold 1 del Orijen fisk, 2 dele Orijen cat, 1 del Vitalin osv??

Det er efter min mening nogle af de bedste typer tørfoder du nævner her, så jeg tror ikke du behøver tænke vildt meget over sammensætningen af dem!

Eliza

Altså du vil give tørfoder og så kød ved siden af? Hvor tit ville du give kød, for det har jo lidt en betydning for hvor vigtigt det er med den rigtige sammensætning.

Jeg indrømmer at indholdsfortegnelser på tørfoder ikke er det jeg kigger mest på, men dit første link synes jeg der er for mange kylhydrater i, det andet du linker til synes jeg direkte er dårligt, da det indeholder sukker og en masse grønt. Ud over det er fisk jo ikke ligefrem det ildere lever mest af i naturen.

Hvis jeg gav tørfoder så ville jeg ikke give taurin som tilskud men måske indimellem give noget hjerte der ikke har været frosset for længe, for det indeholder også taurin.

Jeg ville prøve at sørge for at der var ben i alt hvad jeg gav og når man giver indmad ville jeg tilføje benmel.

Lever skal man jo ikke give for meget af. Jeg prøver at tænke mængden efter hvis min ilder ville spise to mus på en dag, så skal mængden ikke være større end hvad den ville være i de to mus.

Vitaminpasta gives herhjemme som godbid og de får lidt en gang imellem alt efter hvad de har fået at spise i ugens løb. Olie er lidt det samme som med pasta, men det får de oftest lidt mere af, især når de fælder.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja74

Citat fra: mette11 Dato 20. Marts 2011, kl. 10:30
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at sammensætte de typer foder...mener du hvor meget af hvert man ville blande sammen, fex. forhold 1 del Orijen fisk, 2 dele Orijen cat, 1 del Vitalin osv??

Det er efter min mening nogle af de bedste typer tørfoder du nævner her, så jeg tror ikke du behøver tænke vildt meget over sammensætningen af dem!

Undskylder den lidt tamme formulering.. men ja, det er det jeg mener med sammensætningen  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

katja74

Citat fra: Eliza Dato 20. Marts 2011, kl. 10:31
Altså du vil give tørfoder og så kød ved siden af? Hvor tit ville du give kød, for det har jo lidt en betydning for hvor vigtigt det er med den rigtige sammensætning.

Jeg indrømmer at indholdsfortegnelser på tørfoder ikke er det jeg kigger mest på, men dit første link synes jeg der er for mange kylhydrater i, det andet du linker til synes jeg direkte er dårligt, da det indeholder sukker og en masse grønt. Ud over det er fisk jo ikke ligefrem det ildere lever mest af i naturen.

Hvis jeg gav tørfoder så ville jeg ikke give taurin som tilskud men måske indimellem give noget hjerte der ikke har været frosset for længe, for det indeholder også taurin.

Jeg ville prøve at sørge for at der var ben i alt hvad jeg gav og når man giver indmad ville jeg tilføje benmel.

Lever skal man jo ikke give for meget af. Jeg prøver at tænke mængden efter hvis min ilder ville spise to mus på en dag, så skal mængden ikke være større end hvad den ville være i de to mus.

Vitaminpasta gives herhjemme som godbid og de får lidt en gang imellem alt efter hvad de har fået at spise i ugens løb. Olie er lidt det samme som med pasta, men det får de oftest lidt mere af, især når de fælder.

Mine får kød hver dag.... de får kyllinge lå/vingerr, dags gamle kyllinger, hele mus og kød fra rigtighundemad.dk (der er brusk og ben i kødet).
Og har tørfoder stående hele tiden.

Ingen af dem er interesseret i hjerter eller lever for den sags skyld.. derfor får de taurin.

Olie får de 1 x om ugen og det samme med vitamin pasta.
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

mette11

Jeg kan altså ikke se at det indholder sukker, hvor står det??

Men problemet med tørfoder er jo at det stort set altid indholder for meget kulhydrat!! Det eneste tørfoder jeg kender til som ikke gør det, er ZiwiPeak, men det er da muligt at der findes andet. Dem der nævnes her er stadig nogen som indholder mindre kulhydrat og mere kød end det meste tørfoder og ingredienserne er bedre end hvad der ellers er på markedet og derfor mener jeg at hvis man fodrer med tørfoder, så bør man anvende disse, da der simpelthen ikke findes et perfekt tørfoder til ildere! Desværre... :(

Det er kun nødvendigt at tilsætte taurin, hvis man giver foder hvor det ikke er i, eller hvor der ikke er nok. Jeg har tit problemer med at finde friske hjerter og mine får derfor frosne og da jeg køber dem frosne ved jeg ikke hvor længe de har været frosne, så derfor tilsætter jeg taurin.
Mine får også vitaminpasta, men jeg ved helt ærligt ikke hvor meget de får og hvor tit...de får lidt engang imellem! Olie får de ligeledes også bare ind imellem. Lige for tiden får de mere olie og vitaminpasta, da Mallow fælder og det hjælper dem med at undgå at hårene sætter sig fast i halsen...

Jeg har haft ildere som levede 100% af barf (Marius) og som levede 100% af tørfoder (Albert) og nu har jeg så Mallow og Sigi som spiser begge dele. Lige for tiden må jeg indrømme at de mest får tørfoder simpelthen af den grund at jeg ikke kan gøre rent efter deres kødsvineri!! Så snart jeg kan det igen, så bliver det ændret tilbage til hvad det var tidligere hvor de fik kød hver aften, men havde mulighed for at spise lidt tørfoder i løbet af dagen (ZiwiPeak). De får stort set kun kød med ben og brusk, undtagen dog når de får indmad (da jeg ikke kan købe det med ben og brusk i) og der tilsætter jeg så benmel og taurin. Ind imellem får de også noget kød hvor der ikke er ben/brusk i (for at få mere variation og nye smagsoplevelser) og så tilsætter jeg igen benmel.

Du kan prøve at hakke kødet og blande hjerter og lever i og se om de så vil spise det. Man kan også prøve at putte æggeblomme, olie, vitaminpasta på indmaden og se om det hjælper på interessen! Nogen gange skal de små kræ lige hjælpes lidt jo...

Eliza

Mette11: Ud over alle de forskellige planter og havgrønsager, så er der æbler og solbær i, hvad mængderne er ved jeg ikke.. (det er i den med fisk)

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

stine

Tilgengæld er der ikke korn i. Men jeg ville nu heller ikke vælge fiskevarianten, af andre årsager dog. Wildcat etosha varianten ville jeg gerne prøve, men det må blive næste gang jeg skal have foder, denne gang skal jeg afprøve en orijen/applaws blanding.

Shamua

Når i nu fodre med indmad, og tilsætter taurin og benmel, hvor meget skal man så tilsætte af det? :)

Vh. Marianne

mette11

Ja der er små mængder frugtsukker i, da det jo er i det frugt som der er i, men det er jo stadig i en mere naturlig form, end hvis det var tilsat forarbejdet sukker og dermed mere naturligt. I naturen vil en ilder jo også kunne finde på at spise en mus som lige har spist af et æble og dermed også få lidt æble i sig. Ikke at det vil være optimalt, men det er i mine øjne stadig langt bedre end tilsat rafineret sukker som der jo er i andre produkter.
Og som Stine skriver er det jo et stort plus at der ikke er korn i.
Vi er helt enige om at det ikke er optimalt, men hvilket tørfoder er det?? Der er for meget frugt og grønt i. Men i det mindste er det naturlig ingredienser som i mine øjne stadig må være bedre end fex. rafineret sukker, forarbejdet kornprodukter og alt muligt andet sært som der jo er i mange typer foder. Jeg mener det handler om at vælge det som er mest naturligt og som er mest fornuftigt, for mig bekendt findes der desværre ikke et som er perfekt til ildere.

Eliza

Mette11: Jeg er skam helt enig med dig. Jeg ville nok bare ikke selv vælge lige den variant.

Shamua: indrømmet så giver jeg det lidt på slum. Jeg prøver at tænke på at et måltid skal bygges op som i en mus. Derudover så giver jeg jo forskellige ting i løbet af ugen og prøver også ud fra det, at give den rigtige mængde. Fx hvis de har fået lammeben, så er det måske ikke så nødvendigt med en masse benmel dagen efter, for der er jo mere ben i lammeben end de normalt ville indtage, så der er mange ting der skal passe sammen.

Taurin kan som sådan ikke overdoseres, men det er jo ikke store mængder de skal have. Men hvis de så får hjerte så er der jo taurin i i forvejen. Der er også taurin i nogle vitaminpasta, så det kommer igen lidt an på hvad de ellers har fået i løbet af ugen.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

katja74

Citat fra: mette11 Dato 20. Marts 2011, kl. 10:56
Jeg kan altså ikke se at det indholder sukker, hvor står det??

Men problemet med tørfoder er jo at det stort set altid indholder for meget kulhydrat!! Det eneste tørfoder jeg kender til som ikke gør det, er ZiwiPeak, men det er da muligt at der findes andet. Dem der nævnes her er stadig nogen som indholder mindre kulhydrat og mere kød end det meste tørfoder og ingredienserne er bedre end hvad der ellers er på markedet og derfor mener jeg at hvis man fodrer med tørfoder, så bør man anvende disse, da der simpelthen ikke findes et perfekt tørfoder til ildere! Desværre... :(

Det er kun nødvendigt at tilsætte taurin, hvis man giver foder hvor det ikke er i, eller hvor der ikke er nok. Jeg har tit problemer med at finde friske hjerter og mine får derfor frosne og da jeg køber dem frosne ved jeg ikke hvor længe de har været frosne, så derfor tilsætter jeg taurin.
Mine får også vitaminpasta, men jeg ved helt ærligt ikke hvor meget de får og hvor tit...de får lidt engang imellem! Olie får de ligeledes også bare ind imellem. Lige for tiden får de mere olie og vitaminpasta, da Mallow fælder og det hjælper dem med at undgå at hårene sætter sig fast i halsen...

Jeg har haft ildere som levede 100% af barf (Marius) og som levede 100% af tørfoder (Albert) og nu har jeg så Mallow og Sigi som spiser begge dele. Lige for tiden må jeg indrømme at de mest får tørfoder simpelthen af den grund at jeg ikke kan gøre rent efter deres kødsvineri!! Så snart jeg kan det igen, så bliver det ændret tilbage til hvad det var tidligere hvor de fik kød hver aften, men havde mulighed for at spise lidt tørfoder i løbet af dagen (ZiwiPeak). De får stort set kun kød med ben og brusk, undtagen dog når de får indmad (da jeg ikke kan købe det med ben og brusk i) og der tilsætter jeg så benmel og taurin. Ind imellem får de også noget kød hvor der ikke er ben/brusk i (for at få mere variation og nye smagsoplevelser) og så tilsætter jeg igen benmel.

Du kan prøve at hakke kødet og blande hjerter og lever i og se om de så vil spise det. Man kan også prøve at putte æggeblomme, olie, vitaminpasta på indmaden og se om det hjælper på interessen! Nogen gange skal de små kræ lige hjælpes lidt jo...

hos rigtig hundemad kan man købe en kyllingemix... hvor der er kød, brusk, ben og indmad i! den får mine på "indmadsdage"
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos

mette11

Ok den variant har de ikke haft når jeg har været der! Men det er også ved at være længe siden...det er jo smart med en pakke hvor alt er i!  :)

englefugl

jeg har da hørt at der er flere herinde der kun fodrer med tørfoder? så kan din ilder ikke sagtens holde sig sund og rask på det?? jeg spørger bare af ren nysgerrighed :) for fodrer selv med kød af alle mulige slags og de får også vitaminpasta og olie. Men skal de også have et godt tilskud af taurin eller hvordan? for de har kun fået hjerte en enkelt gang og det brød de sig ikke rigtigt om :(

katja74

Ja, det er super smart med en alt-i-1 pakke, når nu man ik kan få dem til at spise indmad  ;)
Anton, Silas, Emil & Sylvester
Stjerner på himlen R.I.P. ... Tøzen & Carlos