Nyheder:

Tip! Du kan indsætte en begivenhed i Kalenderen hvis du holder træf eller ligende.

Hovedmenu

Foder "plan"

Startet af katja74, 20. Marts 2011, kl. 10:12

Eliza

Citat fra: englefugl Dato 20. Marts 2011, kl. 18:01
jeg har da hørt at der er flere herinde der kun fodrer med tørfoder? så kan din ilder ikke sagtens holde sig sund og rask på det?? jeg spørger bare af ren nysgerrighed :) for fodrer selv med kød af alle mulige slags og de får også vitaminpasta og olie. Men skal de også have et godt tilskud af taurin eller hvordan? for de har kun fået hjerte en enkelt gang og det brød de sig ikke rigtigt om :(

Du skal altså være forsigtig med kun at give kød hvis du ikke helt har styr på hvad de behøver, for ellers kan det faktisk være direkte farligt for dem. Ikke lige nu men senere hen i livet. Fx hvis du aldrig giver taurin så kan de få problemer med hjertet om nogle år. Taurin findes i hjerte, så det er ikke så godt hvis du ikke giver det eller et tilskudspulver.

Du kan godt kun fodre med tørfoder, men jeg tror personligt at det ikke er ret godt fordi det ofte indeholder en masse ting som ildere slet ikke har brug for. Barf er heller ikke perfekt og slet ikke hvis man ikke gør det rigtigt, men jeg personligt synes det er det bedste. Ud over indholdet i maden, så er der bare mere aktivering i kød, du kan væriere mere uden at risikere vildt dårlig mave ved foderskift og jeg synes det tager tandsten sindsyg godt i forhold til tørfoder.
Mine dyr har været gladere på barf, men jeg er altid bange for jeg ikke får givet dem helt nøjagtigt det de har brug for..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

englefugl

jeg sagde ikke at jeg ikke gav dem tørfoder.... de har tørfoder stående døgnet rundt :) men skal man have fat i sådan noget pulver så? for at give dem taurin?

Anne

man kan også bare sørge for at give dem frisk hjerte flere gange om ugen, eller hvis alt det kød man giver er friskt og der er hele friske foderdyr, og de også får tørfoder, så burde det heller ikek være nødvendigt med tilskud af taurin. Jeg har købt mit på zooplus.de

englefugl

okay :) det er også frisk kød med ben og hele foderdyr de får. Så det passer jo godt ;)

Eliza

Englefugl: synes bare det lød sådan på den måde du skrev det, men det er jo bare godt at du ikke har "glemt" at give dem taurin i lang tid. Altså det skal også være friske foderdyr du giver.. (skriver det bare fordi jeg ikke ville have råd til at fodre med frisk aflivede mus/kyllinger hver gang de skal have det  ;) )

Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

englefugl

:) jaja, de er frisk aflivede og er blevet frosset ned, det er daggamle kyllinger de får mest, men også mus ind imellem. Men har set at der var en vitaminpasta med taurin i ;)

Eliza

Citat fra: englefugl Dato 21. Marts 2011, kl. 14:26
:) jaja, de er frisk aflivede og er blevet frosset ned, det er daggamle kyllinger de får mest, men også mus ind imellem. Men har set at der var en vitaminpasta med taurin i ;)

Hehe alle foderdyr er vel friskaflivet inden de fryses  ;) men det er fordi der er noget med at taurinen stille forsvinder når kød fryses, så hvis de bare ligger i fryseren en måned så er der stort set ikke noget i dem. Du skal også lige huske at kyllinger ikke indeholder særlig meget kalk og derfor ikke er det bedste måltid, så det er ikke det man skal give mest af.
Men zooplus.de og hungry ferrets har den vitaminpasta som er god.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

englefugl

ja :) de får også mest forskellig slags kød med ben jeg har parteret til dem, og så får de kyllinger en til to gange om ugen ;)

Anne

#23
som eliza skriver så er der nogle ting der forsvinder i fryseren, som f.eks. taurin, og jeg mener også e vitamin. Så med frisk kød og friskaflivede, menes noget der ikek har været frosset

mht kyllinger, så er det rigtigt at daggamle ikke indeholder nok kalk, men de er fine som snacks, også fordi der er en del b vitamin i dem.
Men bruger man kyllingeskrog fra f.eks. den kylling man selv skal have til aftensmad (selvfølgelig fersk og uden krydderier), så kommer man op på et meget mere fornuftigt indhold af kalk.