Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

spørgsmål ang ilderbur

Startet af ildilder, 16. Maj 2011, kl. 13:31

ildilder

hej alle i lykkelige ilder ejere..

jeg har nu selv besluttet mig for a anskaffe mig en fin lille ilder også ville jeg lige høre om et ilder bur godt må være lavet af 2,5 cm tykt spånpladesom er malet over flere gange med hvid træ maling. kassen har tidliger værte brugt til ekostiske frugter og planter som skulle have speciel lys... så derfor håber jeg at denne kasse kan bruges. målene på den er   B 134 / D 64 / H 98 cm..  indvendige mål  selve skabet er lavet så lågen går opad. og det er stadig min plan men så lave en ramme også sætte noget net i og måske det samme i siderne vis det ikk er nok med det foran

her er lige et bille af den i åbent tilstand alt i den indenvendigt bliver taget ud så den er helt tom... og div ind/udsugnings huller bliver lukket til.. men ellerd så kom gerne med en kommentar til om min plan ville god til et nyt ilder hjem... 

her er billeder af kassen   



Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us



udover dette bur kan den komme med i haven (i snor og bundet fast til et træ) eller den kan få lov til a benytte mit værelse samt stuen hele døgnet rundt da jeg er hjemmegående så den vil næsten ikk komme til a side i sit bur.. kun om natten eller vis jeg skal i byen


håber a høre fra jer og i kan hjælpe mig med dette...

MVH  brian

Anne

Jeg vil tro det er ok, men jeg ville nok også lige give det en gang lak før ilderen flyttede ind. Ildere gnaver ikke i deres bur, men de kan have uheld, og så er det dejligt at intet kan trække ned i træet.

Størrelsesmæssigt vil jeg mene det egentlig er for småt, men hvis den nærmest aldrig er lukket inde i det er det ok.

AlisVolatPropiis

Du kan i hvert fald ikke binde den til et træ -de er ikke helt så skarpe til at opdage de får viklet sig ind i ting, derudover så kan ildere godt med lidt god vilje vikle sig ud af de seler vi bruger -og skal derfor være under opsyn ude i disse, for slet ikke at snakke om at de sagtens kan tygge dem over.

Du kan som udgangspunkt nok godt bruge kassen, hvis du sætter lidt hylder i så der er nogle etager, og hygge hængekøjer osv. hvis ilderen er meget ude -for det er nok lidt til den lille side...
-men du vil lynhurtigt blive træt at at gøre den ren tror jeg, derudover så vil tis og værre sætte mærker i malingen...der skal en ret holdbar lak til at klare den slags.

Derudover er det ret højt oppe, og en ilder skal næsten have lov til frit at have adgang til sin "trygge hule" og de er for klodsede til stiger. Det er ikke et dyr man sidder og kigger på i dens bur, er den vågen...så skal den ud.

Barky

Hej Brian..

Det ser faktisk ud til at rumme potientaler til at blive et rigtig godt ilderbur!! :D

Jeg har nogen forslag:
Fjern de 2 plader i midten og lav i stedet nogen hylder som ilderen kan gå på. Hylderne kan enten være lige så lange som kassen, eller sidde forskudt af hinanden.
Man kan lave enten trapper/ etage-hop (lille hylde til at hoppe på) eller et hul som ilderen kan gå igennem for at komme til næste hylde.
Laver du hylder forøger du dermed grundarealet i kassen og ilderen for derved mere plads at gå på.

Net på hele forsiden, og gerne låger også med net. Større låger er bedre da man dermed har mere plads til at gøre buret rent. (tit står man med det meste af overkroppen inde i buret for at nå alle hjørner alligevel) (Nettet skal være TYK volierenet eller minktråd. Hønsenet bliver tygget over!)
Skab muligheder for at kunne hænge et par hængekøjer ind ved at hænge nogen kroge i hylderne/toppen.

Er det hvide maling let at vaske? Ellers ville jeg måske lige give det en omgang skibslak, så det er nemt at tørre af og holde rent. Nogen ildere er regulære svin! HAH!

Jeg ville også sætte bakken i bunden af buret, jeg kan se at der er en høj kant i bunden, så det burde mindske at kattegrus bliver spredt på hele stuegulvet når ilderen graver i bakken.

En lille note.. Lad være med at binde ilderen til et træ. Det er langt nemmere at bygge/købe en løbegård, og er der ikke bund i den, så kan man holde øje med at de ikke graver sig ud (og det vil de prøve på!) En snor på og så gå med rundt i haven vil ilderen nyde!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

Anne

jeg havde ikke lige set hvor højt oppe det var, men man kan evt løse det ved at lade et rør gå derop, de fleste ildere er ret hardcore til rør. Det skal selvfølgelig være af en slags der har nogle "riller" så de kan gå i det.

Barky

Ellers kan man jo med fordel have en rampe fra buret til gulvet? En træplade med nogen lister på så den ikke glider af undervejs. bare sådan en løs en som man kan sætte på når buret er åbent og fjerne når det skal lukkes.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

AlisVolatPropiis

og sider!!! så kræet ikke går ud over siden...ikke alle ildere er lige skarpe til at holde øje med hvor de går, de har absolut ingen afstands sans og ikke alle slipper lige heldigt fra at vælte rundt :)

Barky

Man burde egentlig købe en meter pladevat og sætte det fast om ildere med gaffatape... Små klodsede dyr!
Bla bla bla.... Hilsen Julia

ildilder

puha mange tak for alle forslag...


det lyder til at det godt kan bruges. og slf bliver de to plader i midten fjernet og der vil blive lavet nogen afsatser/platforme inde i buret og lidt andre fastspændte grene til a hænge de forskællige ting på fx hængekøje..  eller måske man kan dele det lidt op så oppe i højre hjørne har den sove plads og nede i venstre hjørne er der toilet og ang rensning så havde jeg tænkt på om man ikk kan lave en stor plade/bakke ud i bunden som der er på nogen af de bure man kan købe..?? kunne det evt være en nem løsning til a rense bundlag..?

og når buret er åben havde jeg os tænkt mig a lave en gangbro med rækværk så den kan gå op og ned i buret...


og ang lågerne ville jeg lave to låger en i hver side med ca 30cm imellem lågerne..  også lave dem så de åbner til siden..


MVH  Brian

Anne

#9
Nu ved jeg ikke helt hvordan du forestiller dig med grene, men ildere er jo ikke gnavere der har behov for at slide tænderne, og derudover er de ikke ligeså gode til at klatre som f.eks. rotter er det, så det er sjældent jeg har set grene i et ilderbur der faktisk var til mere nytte end bare at optage plads, men det kommer selvfølgelig meget an på hvordan man bruger dem.

Barky

Her er lidt hvad jeg tænkte..



Ellers kan du jo kigge i nogen forskellige tråde om "Vis mig dit bur" osv.. og få noget inspiration

Bla bla bla.... Hilsen Julia

ildilder

anne  :   tænkte de kunne være gode til fx a hænge en hængekøje eller andet sjovt ilder tilbehør på..


barky  :    jeg må squ nok lige sige du er god til sårn noget der.. :)

lidt den samme stil jeg havde tænkt mig...    men den plade du har lavet i midten ville jeg save midt over så den kun er på ca halv delen men så rykke den ned.. og i den anden side så sætte en lidt højere som os fylder den ene halv del...


men det vil jeg hvært fald tænke lidt over hvordan det kan laves.. :)    er der eller noget jeg skal tænke/være opmærksom på når jeg skal igang med indretningen..?


MVH  Brian

Barky

Citat fra: ildilder Dato 16. Maj 2011, kl. 21:57
barky  :    jeg må squ nok lige sige du er god til sårn noget der.. :)
lidt den samme stil jeg havde tænkt mig...    men den plade du har lavet i midten ville jeg save midt over så den kun er på ca halv delen men så rykke den ned.. og i den anden side så sætte en lidt højere som os fylder den ene halv del...

men det vil jeg hvært fald tænke lidt over hvordan det kan laves.. :)    er der eller noget jeg skal tænke/være opmærksom på når jeg skal igang med indretningen..?

MVH  Brian

Det kan du også sagtens... Jeg lavede bare et forslag for at brainstorme lidt.
Jeg synes at det er svært at sige om der er noget du skal være særligt opmærksom på.. Når man har haft ildere i nogen år, så ligger det på rygraden at tilpasse indretningen efter dyrene.

- de kan godt lide at sove i bløde tæpper og hængekøjer.
- de spiser ikke samme sted som de skider.
- det er forskellige hvor langt de kan springe/hoppe/klatre... så der kommer du til at tilpasse efter den ilder du får.
Bla bla bla.... Hilsen Julia

ildilder

oka mange tak for hjælpen... :)


hva ville du forslå til bundlag i buret..

Delle

Hej Brian.

Du skal ikke have noget bundlag andet end nogle bløde tæpper.
og så skal du havde en bakke (ligesom en kattebakke) stående i buret med træpiller eller krystalgrus i, som fritten så vil benytte når den skal noget. :)

Ved at have tæpper på den "bare" bund forhindrer du den måske lidt ved at skide ved siden af.. det fungere ihvert fald herhjemme. :)