Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Alternativ til kallun

Startet af Julie, 8. Oktober 2008, kl. 17:22

Julie

Jeg har forsøgt flere gange at få mine dyr til at spise kallun, fordi jeg har fået fortalt, at det er rigt på bl.a. gavnlige enzymer. Men lige meget hvor mange gange jeg forsøger at fodre dem med det, vil de ikke have det. Jeg fodrer dem dagligt med kød som f.eks. okse(både kød, hjerte og lever), kanin, hest, kalkunhalse og lammeben. En enkelt gang i ugen får de et æg. Så nu er mit spørgsmål; kan jeg give dem noget andet der er ligeså godt som kallun, eller er der er nok i dét de får gennem det andet kød de får? De er vilde med tørret kallun, men det er vel ikke ligeså godt som det rå?

Malene

Efter hvad jeg fik at vide af den lokale BARF-dame ville hele mus være nok, hvis du kan få dem til at spise sådan nogle.
Der er også noget af det gode (som jeg ikke ved hvad er :P) i tørret kallun, men ikke ligeså meget som i det rå, nej.
Logic is the beginning of wisdom, not the end.

Anne

Du kan give hele foderdyr som ikke er 'rensede' (hvor der stadig er indre organer i).

tzari

har snakket med en ungarer der har fodret med barf længe:

Kallun skal de IKKE have de får INTET ud af det er kun fyld. Desuden er mørk kød(kaldte han det) ikke noget ilderne får speciel meget ud af (såsom ko,lam hest osv)
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

Det er så hvad din barf person siger. Både Bob og min veninde som er dyrlæge studerende siger at de får noget ud af okse, og især kalv skulle være godt for dem. Og jeg snakker med en del som barfer som også giver mørkt kød og har meget gode erfaringer med det.
Selvfølgelig skal man variere, men jeg har ikke hørt andre end dig og din ungarner sige at de ikke kan få noget ud af det.

Julie

Jeg har også snakket med en der ved en del omkring barf, og hun anbefalede mig det. Hun sælger det jo trods alt selv, og fodrer også sine egne dyr med barf ;)
Men jeg må da prøve og fodre med mus så, selv om jeg ikke er så meget for at skulle slå sådan en ihjel, hvis ikke totterne gør det.

tzari

http://www.ilderkliken.dk/viewtopic.php?t=6191
CitatJeg kan ikke forklare helt ned i detajler hvorfor det ikke er sundt for dem, men har læst at for store mængder af det kan forårsage nyreskader

Her er der en anden end min ungarer der siger mørkt kød ikke er optimalt og man helst skal give hvidt kød
MVH Vivian@Phoenix ilder opdræt:
Avl: Dk Phoenix´s Golden New dawn, Blue Hour at Tiffany Kæl: Dk Phoenix´s Birdie(2007 avl). Katte:Filur,Valkyrie og Lykken Curly Ronja og Lykken Peer Gynt.
info side http://www.phoenix-ferret.info opdræt side www.phoenix-ferret.dk
Disclamer: Ovenstående indlæg er udtryk for min personlige mening, og der tages forbehold for, at indholdet kan virke stødende på enkeltpersoner

Anne

hun siger at de ikke må få for meget fedt fra rødt kød, ikke at de ikke har gavn af det ovehovedet. man skal bare passe på at give dem det i begrænsede mængder da f.eks. oksefedt i store mængder kan forårsage nyresakder.

Mine får alligevel ikke oksekød mere end en gang om ugen og det eneste andet røde kød de får er hest hvor der kun er 0.5 fedt i, og det er heller ikke mere end 1 gang om ugen.

Alting men måde. Desuden er der også en på kliken der skriver at kylling er giftigt for dem,  8o| har så ledt og søgt ud at finde understørrelse for den teori.

Carina

Citat fra: tzari Dato 23. November 2008, kl. 23:58
http://www.ilderkliken.dk/viewtopic.php?t=6191
CitatJeg kan ikke forklare helt ned i detajler hvorfor det ikke er sundt for dem, men har læst at for store mængder af det kan forårsage nyreskader

Her er der en anden end min ungarer der siger mørkt kød ikke er optimalt og man helst skal give hvidt kød

:lol: ja det er så mig der har skrevet den sætning, og som anne skriver er det om rødt køds fedt, ikke selve kødet... jeg mener at rødt kød er godt for ildere og de skal jo også have 1/3 af det  :)

Som alternativ til kallun kan du give lever eller hjerte hvis du ikke har prøvet det... Jeg ville anbefale kalve lever, der er rigtig rig på vitaminer :)... Både hjerte og lever er godt for ildernes tænder, da det har en speciel konsistens, der giver lidt udfodring...
Men lever skal du ikke give flere gange om ugen, da nogle vitaminer kan overdoseres :). Hvis du gerne vil have noget andet specielt, kan nogle ildere også lide græshopper og andre insekter :). det er også en udemærket protien kilde til dem, hvis de ikke vil spise det andet  ;)

Anne

Vi har prøvet at give ilderne melorme som proteinkilde men de ville bare stikke hovedet ned i de og grave i dem.. ikke spise dem... :lol:

Julie

mine vil heller ikke røre melorme. men de får lever og hjerte engang i ugen nu :)