Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Isoleret hus

Startet af mette11, 12. Oktober 2011, kl. 10:58

mette11

Jeg skal have bygget et isoleret hus til ilderne her til vinter. Men jeg mangler lidt ideer. Lige nu er jeg ude i en firkantet kasse med flamingo og træplade af en art  og måske en tunnel som indganghul-ting, så der ikke kommer for meget frost ind ad indgangshullet.
Sidste vinter var mine kræ kun ude en time ad gangen når det var rigtig koldt (og det var det sgu det meste af tiden), men da de i år har et mindre værelse og jeg ikke har mulighed for at have dem rendende frit i hele huset hele tiden pga. Anna, så kunne jeg godt tænke mig at de kunne være mere udenfor og derfor skal de have mulighed for at kunne sove dejligt varmt.

Hvis der er nogen som har nogle gode ideer, billeder osv. så kom endelig med dem...

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Jeg sys bestemt du skal instalerer en radiator i deres kommende hus :fnis: hehe...

Ej pjat! men tror også der er nnoget med det at lave en kasse med et ordentlig hulrum hvor du skærer nogle af de der tykke flamingoisoleringsplader til og putter i alle vægge, bund og loft! En tunnel ind ville være godt, du kan også bygge en ektra kasse forand hullet som en slags "gang" hvor de tørrer fødderne af inden de går ind  "soveværrelset!


Sølvsten

Jeg følger lige med her på sidelinien. Vi skal nemlig også ha lavet et isoleret hus. Vi (Max) havde tænkt at bruge rockwool, men flamingo er bedre? Jeg havde også tænkt på at der skulle være en kattelem men ved ikke helt hvordan disse fungere. Kan de komme i klemme??? Et tørre tæer hus inden man går ind er måske en god idé for at holde på varmen.


Namilla

Jeg ville lave det lidt ligsom i Masa's link... Altså en kasse, indeni en kasse, og så med noget isolering mellem de to lag...jeg tror rockwool er mere isolerende end flamingo...
Da mine drenge boede udenfor havde de det udenfor, og et rør der ledte ind til deres inde-område som var ca.  2 m2. Indenfor havde de så deres isolerede kasse som var lavet på den måde der. Indersiden af kassen havde jeg beklædt med gulvtæppe som ekstra isolering, og så var kassen fyldt med tæpper...nærmest stoppet med dem... selv når der var -10 grader udenfor, og ca. 0 grader i inde-kassen, var der altid dejligt varmt når drengene lå og puttede i den lille kasse...

Eliza

Jeg havde også tænkt mig at lave min som Marie (masa's link)  :) Det eneste jeg har tænk på er om mine klamme dyr gider gå ud og prutte, men samtidig så tror jeg ikke den bliver varm nok hvis der skal være plads til en bakke. Jeg har også kun hørt at aviser skulle være det bedste selvom det for mig lyder lidt underligt, vi har så også både rockwool og flamingo herhjemme så havde overvejet at prøve mig lidt frem.

Vores kommer til at stå under et halvtag, så hullet med stoffet foran er fint her og tænker det meste snavs ryger af når de skal hoppe op og ind :)
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

mette11

Jeg har også kigget på Maries, men jeg vil helst have at der er helt lukket ind til isoleringen. Vi har vist også rockwool liggende, så jeg må lige undersøge hvad der er bedst. Men jeg tænker også at hvis indgangen bare er et hul, så vil det jo blæse koldt ind? men ja man kunne sætte et stykke stof for til at tage det værste vind jo...

Jeg vil godt have flere eksempler på hvordan en sådan kan laves. Og nej Anna - ingen radiator. Der er endnu ikke lavet strøm eller vand derude  ;)

Men jeg skal også finde på hvad f.. jeg gør mht. vand! Sidste år rendte jeg ud og skiftede vand min. en gang i timen, hvis de var derude så længe. Måske skal jeg forsøge at lave en flaskeholder på huset, da der jo ikke er helt så koldt op ad husvæggen. Gode ideer her er også velkomne.

mette11

Nu har jeg fundet en smart løsning  :dans:...eller dvs. jeg synes selv den er smart og jeg har faktisk tænkt på den tidligere.
Jeg vil inddrage et stykke af garagen!!! Så kan jeg lave et hul i muren så de kan gå derind! Garagen bliver ikke så nemt kold, men der skal stadig noget isolering i. Så kan jeg bygge den i to etager så de i underetagen kan have mad og vand (som så ikke så nemt fryser til) og en overetage til at putte på!! Det synes jeg selv er supersmart!! Nu mangler jeg så liiiiige at få overbevist Jonas om at det er en smart ide!!  :S Gode ideer modtages stadig gerne!  ;) Det er jo ikke sikkert at det kommer til at blive en realitet fordi jeg lige har udtænkt det...

Namilla

#8
Det lyder som en rigtig god ide... det var lidt a'la sådan som jeg havde mine udenfor... Der skal sikkert også rigtig meget frost til, før der bliver frostgrader i jeres garage, og så kan mad og vand holde sig frostfrit... Og får vi så en fimbulvinter med -15 døgnet rundt, ja så har du jo også mulighed for at have dem indenfor...
Og det er jo kun et lille hul der skal laves ind til garagen, så det er jo kun ca. 4 mursten der skal fjernes...

mette11

Ja de vil jo stadig komme ind om aftenen og natten, men jeg kunne godt tænke mig at de kunne være udenfor om dagen.

Det er sådan nogle beton-blokke garagen er bygget i, så der skal nok bores et hul på en eller anden måde. Hvordan ved jeg ikke helt - skal lige have overbevist Jonas før jeg vil spekulerer for meget i den egentlige udførelse. ;)

Vi har vand, sodavand, juice osv. stående i garagen normalt og jeg har aldrig oplevet at det var frosset til, så jeg tror også at ildernes vand vil kunne holde sig frostfrit der.

Så nu håber jeg virkelig at Jonas kan overbevises...

Cille

Har hørt at nogen før har brugt en gammel uddød fryser... de er isoleret ret godt....(det flere år tilbage jeg hørte om dette)
(så laver man bare hul de kan gå ind/ud af)
Men ved ikke om det er lovligt :S, pga mulig Forurening.

Eliza

Mette hvis det er i skal have hul så tror jeg godt det kan laves med et kop-bor (tror jeg det hedder) men i hvert fald har Ronnie sikkert sådan et ellers kan han låne det på arbejdet ;)

Jeg tænkte at det skulle være noget lidt tykt stof så det ikke så let blæser til siden og så skal mit isolerede hus stå under halvtaget så det hjælper jo lidt.
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

KariN

Hvad med en kattelem der åbner begge veje? Altså hvis du får overtalt Jonas til at lave det i garagen? Det må da tage det værste vind osv.

Ellers lyder det da som en strålende idé :D
Sov Sødt mine elskede pelsbørn; Julian, Cassiopeia, Naanok & Kaos, tak for alle de gode år og minder <3 I Lever videre i mit hjerte <3

mette11

Tak tak...jeg ved godt hvad for et bor du mener og Jonas har et, men jeg ved ikke om det er stort nok. Så det er muligt at jeg vil låne et...
En kattelem var bestemt ikke en dårlig ide!! Meeeeen det vigtigste lige nu er at få overbevist Jonas!! Han er ikke afvisende over for ideen, men frygter vist at jeg vil overtage hele garagen!  :fnis:

Namilla

Alternativt til kattelemmen kan du lave en slags L-formet gang... altså et vindfang, på ydersiden. Så kan vinden ikke blæse direkte ind... Det kan laves nemt af krydsfiner...