Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Brit Care Kitten

Startet af Beate, 15. December 2011, kl. 13:44

Line

Nu kender jeg ikke så meget til beder, men kartofler er ikke det værste at komme i. Jeg kunne dog godt ønske mig at de havde været kogt, da det gør energikilden meget mere tilgængelig for vores dyr. Vil give dig ret i at de skriver hvorfor der fx er cellulose i, men jeg bryder mig alligevel ikke om det. Cellulose kan overhovedet ikke fordøjes af dyrene og passerer bare igennem systemet.
At der står det er holdt på et minimum kan man ikke rigtig bruge til så meget ud over at det lyder godt :P Hvor meget har de i realiteten kommet i? Hvor meget cellulose skal der i et fodermiddel for at minimere hårbolde hos katte?
Og hvor meget skal der i for at de kan gøre produktet billigere og give det den optimale konsistens?

Men som sagt ville det være rigtig interessant hvis nogen havde en side hvor der fandtes noget mere detaljeret information om produktet. Jeg har ledt, og jeg kan ikke finde andre end den der ligger her inde :/

Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 15:59
nu er jeg ikke ekspert :) men der står da 40 % i både carnia og vitalin. så det må vel være det samme kødindhold? og der er ris i vitalin, hvor at der somsagt er kartofler og beder i carnia :) men nu lyder jeg nok ret dum men er ris et kornprodukt? ved godt at de hvide af dem er det rene kulhydrat. men bliver bare helt i tvivl om det er korn eller ej. :D

Hvilken form er risene i? - står der bare "ris" eller er de forarbejdet på en måde?
Og for at besvare dit spørgsmål så ja, ris er en kornsort :)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 15:59
nu er jeg ikke ekspert :) men der står da 40 % i både carnia og vitalin. så det må vel være det samme kødindhold? og der er ris i vitalin, hvor at der somsagt er kartofler og beder i carnia :) men nu lyder jeg nok ret dum men er ris et kornprodukt? ved godt at de hvide af dem er det rene kulhydrat. men bliver bare helt i tvivl om det er korn eller ej. :D
Hmm står serbiske 86% eller er det mig der har kigget forkert?! Applaus er det i hvert fald 80% så det er en del bedre end vitalin!

Line

Citat fra: Dyrenørden Dato 20. December 2011, kl. 15:51
Citat fra: Line Dato 19. December 2011, kl. 22:54
Ca/P-forholdet er jo forskelligt hos forskellige dyrearter og for forskellige grupper indenfor arten...

Tror der er noget om det for alle fodersække af en ordentlig kvalitetet jeg har set både til hunde og katte har det passet med de 2 tredjedele. Det muligt der er nogen dyr der har brug for mere eller mindre af noget bestemt men jeg tror som hovedregel at det passer udemærket hvad han sagde :)

Altså dyr har jo et bestemt behov for calcium og phosphor, så det nytter jo heller ikke noget at tilsætte ubegrænsede mængder af begge dele, så længe forholdet er "rigtigt" Det er både skidt at give for meget calcium og for lidt, ligeså med phosphor. - Og D-vitamin relaterer faktisk også til dette forhold.

Men nu skrev jeg ikke i mit første indlæg at forholdet var forkert, blot at jeg mente at det lå en smule for højt :) - men igen så kommer det jo an på hvilket stadie dyret er på. Altså om det er i vækst, i vedligehold eller fx diegivende.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Faktisk har jeg altid undret mig over hvorfor folk er så vilde efter vitalinen?! For i mine øjne er det ikke et vildt imponerende foder i forhold til så meget andet der er på markedet!

englefugl

haha ok tak for svar Line :D der står at der er hele ris i vitalin :) men ja er enig med dig. Tænker nemlig om det er alle pengene værd når der findes andre typer foder der er ligeså gode eller bedre ;) men kartofler er vel også det rene kulhydrat ligesom ris? eller hvordan? Det er bare bedre end ris alligevel? :D

englefugl

jeg er heller ikke "vild" med vitalin. Det var bare et eksempel ;) men jeg kigger ikke på kødprocenten, jeg kigger på proteinprocenten. Og der er 40 % i lynx og vitalin. Men i applaws er der 46,3 % så der har du ret i at der er mest kød i :)

Line

Citat fra: Line Dato 19. December 2011, kl. 11:53
Nu har jeg siddet og kigget lidt på det der Carnia Lynx, og ved første øjekast ser det jo udemærket ud. Jeg synes dog at hjemmesiden er en del mangelfuld omkring indholdet i foderet, så hvis der e rnogen der har flere informationer på det en lige denne hjemmeside ville det være rigtig dejligt. :D

Jeg tænker umiddelbart at de ikke skriver noget om foderet indeholder cystin, og hvis det ikke gør, sørger de så for at den mængde DL-methionin de tilsætter er tilstrækkelig til at dække manglen på cystin?
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilke foderprodukter de har brugt til at dække de omega 3 og 6 anførte værdier,
og som en sidste personlig fundering, så synes jeg at Ca/P-forholdet er for højt. Er der nogen der ved hvad det anbefalede Ca/P-forhold er til ungkatte?

Det kunne være rigtig rart hvis nogen havde en kilde der kunne besvare mine spørgsmål, for det ser da umiddelbart ud som et foder der er værd at kaste et ekstra blik på :)

Lige en ekstra bemærkning. 12,5% aske er godt nok meget  :o

Line

#37
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:33
haha ok tak for svar Line :D der står at der er hele ris i vitalin :) men ja er enig med dig. Tænker nemlig om det er alle pengene værd når der findes andre typer foder der er ligeså gode eller bedre ;) men kartofler er vel også det rene kulhydrat ligesom ris? eller hvordan? Det er bare bedre end ris alligevel? :D

Jeg vil personligt mene at kartofler og ris er hip som hap :) Det er begge kulhydratkilder, og som vi ved er vores dyr ikke de bedste til at nedbryde kulhydrater. Jeg ville vælge det foder hvor den primære kulhydratkilde var forarbejdet. Fx kogt kartoffel, da varmebehandlingen sprænger molekylerne i stivelsen, og derved bliver kilden bedre tilgængelig for vores dyr :)

mette11

Men det store spørgsmål er så hvad er det optimale foder?? Jeg har endnu ikke kunne finde et som er perfekt desværre...men jeg vil meget gerne vide hvis det findes!! Mine får barf, ZiwiPeak og ind imellem får de lidt andet tørfoder som godbidder.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:38
jeg er heller ikke "vild" med vitalin. Det var bare et eksempel ;) men jeg kigger ikke på kødprocenten, jeg kigger på proteinprocenten. Og der er 40 % i lynx og vitalin. Men i applaws er der 46,3 % så der har du ret i at der er mest kød i :)
For mig betyder der bare meget hvor proteinerne kommer fra!  Jeg foretrækker at der er så meget kød i som muligt!
Den var bestemt heller ikke mynder på kun dig;0) det har bare virket som om at mange var vildt begejstret for vitalin og kunne det skaffes til dk var det jo udsolgt på de første min. Der var annonceret!
Jeg sys heller ikke at det er dårligt foder, det er "udemærket"! Jeg har bare undret mig over folk så gerne ville ha det når jeg selv sys man kan få andre produkter der er bedre.
Har prøvet og spørge ind til det nogle gange men egentlig ikke fået et fornuftigt svar udover at deres dyr ret godt kunne li det! At smagen er iorden er selvf. Også et vigtigt kriterie for godt foder, men ikke det der udelukkende ville få mig til at fodre med det!

englefugl

Ja det er jo lige det. ziwipeak er nok det eneste foder uden kulhydrater umiddelbart :) det er bare så dyrt  :X men mine få også en masse barf, og så lige nu får de et foder der hedder frettchen4you ferretastic. Og så tørret kød som godbidder ;)

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:50
Ja det er jo lige det. ziwipeak er nok det eneste foder uden kulhydrater umiddelbart :) det er bare så dyrt  :X men mine få også en masse barf, og så lige nu får de et foder der hedder frettchen4you ferretastic. Og så tørret kød som godbidder ;)
Hvad er det for foder? Kender der ikke!

englefugl

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 16:48
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:38
jeg er heller ikke "vild" med vitalin. Det var bare et eksempel ;) men jeg kigger ikke på kødprocenten, jeg kigger på proteinprocenten. Og der er 40 % i lynx og vitalin. Men i applaws er der 46,3 % så der har du ret i at der er mest kød i :)
For mig betyder der bare meget hvor proteinerne kommer fra!  Jeg foretrækker at der er så meget kød i som muligt!
Den var bestemt heller ikke mynder på kun dig;0) det har bare virket som om at mange var vildt begejstret for vitalin og kunne det skaffes til dk var det jo udsolgt på de første min. Der var annonceret!
Jeg sys heller ikke at det er dårligt foder, det er "udemærket"! Jeg har bare undret mig over folk så gerne ville ha det når jeg selv sys man kan få andre produkter der er bedre.
Har prøvet og spørge ind til det nogle gange men egentlig ikke fået et fornuftigt svar udover at deres dyr ret godt kunne li det! At smagen er iorden er selvf. Også et vigtigt kriterie for godt foder, men ikke det der udelukkende ville få mig til at fodre med det!

nej nej ved godt at den ikke var rettet på mig :) tror måske at folk er glade for det fordi at det har en fornuftig pris og en høj protein-procent? ved det ikke:)

Men grunden til at jeg kun kigger på proteinprocenten er fordi at der er mange fodertyper hvor at der står at der måske er 85 % kød i, men så er der måske kun 34-36 % protein i. Men så kan vi kigge på æg der jo ikke hører under kød, så de foder-typer hvor der måske ikke er et ligeså højt indhold af kød i er der derimod æg i, og så er proteintallet meget højere, fordi at der er meget mere protein i æggeblommer end i kød. Så jeg går bare personligt efter protein-tallet så længe at jeg kan læse hvad der er i ;)

Shamua

#43
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 16:32
Faktisk har jeg altid undret mig over hvorfor folk er så vilde efter vitalinen?! For i mine øjne er det ikke et vildt imponerende foder i forhold til så meget andet der er på markedet!
Fordi der engang var en der sagde at det var det bedste foder der var lavet til ildere. Det ved jeg ikke om er rigtigt, det er meget muligt. Men vedkommende sagde ikke at det var det bedste du kunne fodre ildere med. Vedkommende sagde ikke noget om at kød og fx. killinge/kattemad kan være bedre :)

Så det er bare et spørgsmål om hvad folk har læst og ikke forstået! :)

Vh. Marianne

englefugl

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 16:57
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:50
Ja det er jo lige det. ziwipeak er nok det eneste foder uden kulhydrater umiddelbart :) det er bare så dyrt  :X men mine få også en masse barf, og så lige nu får de et foder der hedder frettchen4you ferretastic. Og så tørret kød som godbidder ;)
Hvad er det for foder? Kender der ikke!

det kommer fra denne butik her: http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?language=de&cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html&

Ved ikke hvad i andre synes om det :) men synes selv at det er ret godt bortset fra risene. Men der er jo også ris i meget andet godt foder eller kartofler :)