Nyheder:

Velkommen til Ferretopia!
Ris, ros, forslag og hjælp til Ferretopia foregår i Feedback.

Hovedmenu

Brit Care Kitten

Startet af Beate, 15. December 2011, kl. 13:44

Line

#45
Jeg synes heller ikke der findes nogen foderprodukter på markedet der er helt perfekte. Jeg synes selv at det store problem er at der ikke findes fantastisk meget viden på området, og det dermed altid bliver en smagsmag. Hvad man personligt mener er bedst for sit eget dyr, og det er der man lander i problemer med folk der siger "min kat får wishkas, for det kan den lide, og når den spiser det er det sundt for den."
Spørgsmålet er vel egentlig om vi skal fodre vores ildere efter de værdier der findes til killinger, eller de værdier der findes til mink.

Men igen, det er jo en smagssag hvad man gør. Vi kan kun ytre vores mening om forskellige produkter, og ud fra oplevelser, erfaringer, og lærte ting danne vores eget indtryk af hvordan vi vil fodre vores dyr.

og der er altså fibre i ziwipeak - af beta-bindinger

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 17:02
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 16:57
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:50
Ja det er jo lige det. ziwipeak er nok det eneste foder uden kulhydrater umiddelbart :) det er bare så dyrt  :X men mine få også en masse barf, og så lige nu får de et foder der hedder frettchen4you ferretastic. Og så tørret kød som godbidder ;)
Det ser da ret fornuftigt ud! Er ikke sååå god til at læse tysk og kan ikke finde ud af at translate det p min mobil , men umiddelbart sys jeg det ser ligeså godt ud som meget af det andet gode killingefoder man kan få!
Hvad er det for foder? Kender der ikke!

det kommer fra denne butik her: http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?language=de&cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html&

Ved ikke hvad i andre synes om det :) men synes selv at det er ret godt bortset fra risene. Men der er jo også ris i meget andet godt foder eller kartofler :)

englefugl

ja det har du ret i :) er der kulhydrat i ziwipeak?? det havde jeg ikke set ;) ok men der skal vel også være noget kulhydrat i? For de kære dyr kan jo ikke undgå at få noget igennem de mus og andre dyr de spiser i naturen. Der er det selvfølgelig i små mængder.

mette11

Googlede det  ;) http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html Det indholder også ris...men jeg tror bare ikke at det perfekte foder findes!! Jeg synes umiddelbart at det ser fornuftigt ud, men har ikke nærlæst det.

Ja der er også kulhydrat i ZiwiPeak, men det er det jeg kender som jeg synes er bedst. Desværre ved jeg ikke nok om de forskellige værdier til at kunne vurdere hvad der rent faktisk er bedst for en ilder. Men umiddelbart ville jeg mene at en ilders nærringsbehov må minde mere om en minks end en kats. Men hvad skal man fodre en mink med for at opfylde dens behov?? Jeg synes helt ærligt at det er en videnskab uden lige og jeg ved for lidt om det.

Citat"min kat får wishkas, for det kan den lide, og når den spiser det er det sundt for den."
Nej nej nej...det hedder "Min kat elsker Whiskas og jeg elsker min kat"... :P For katte skal jo klart have det de elsker at spise...NOT!!!

Line - hvad fodrer du med og hvorfor??

englefugl

Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 17:11
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 17:02
Citat fra: A_M_T >Team Unique Ferrets< Dato 20. December 2011, kl. 16:57
Citat fra: englefugl Dato 20. December 2011, kl. 16:50
Ja det er jo lige det. ziwipeak er nok det eneste foder uden kulhydrater umiddelbart :) det er bare så dyrt  :X men mine få også en masse barf, og så lige nu får de et foder der hedder frettchen4you ferretastic. Og så tørret kød som godbidder ;)
Det ser da ret fornuftigt ud! Er ikke sååå god til at læse tysk og kan ikke finde ud af at translate det p min mobil , men umiddelbart sys jeg det ser ligeså godt ud som meget af det andet gode killingefoder man kan få!
Hvad er det for foder? Kender der ikke!

det kommer fra denne butik her: http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?language=de&cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html&

Ved ikke hvad i andre synes om det :) men synes selv at det er ret godt bortset fra risene. Men der er jo også ris i meget andet godt foder eller kartofler :)

Ja det synes jeg også :) hihi nej er heller ikke super skarp til tysk. men er ret vild med at der både er laks, kylling og kalkun i :)

Line

Citat fra: mette11 Dato 20. December 2011, kl. 17:17
Googlede det  ;) http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html Det indholder også ris...men jeg tror bare ikke at det perfekte foder findes!! Jeg synes umiddelbart at det ser fornuftigt ud, men har ikke nærlæst det.

Ja der er også kulhydrat i ZiwiPeak, men det er det jeg kender som jeg synes er bedst. Desværre ved jeg ikke nok om de forskellige værdier til at kunne vurdere hvad der rent faktisk er bedst for en ilder. Men umiddelbart ville jeg mene at en ilders nærringsbehov må minde mere om en minks end en kats. Men hvad skal man fodre en mink med for at opfylde dens behov?? Jeg synes helt ærligt at det er en videnskab uden lige og jeg ved for lidt om det.

Citat"min kat får wishkas, for det kan den lide, og når den spiser det er det sundt for den."
Nej nej nej...det hedder "Min kat elsker Whiskas og jeg elsker min kat"... :P For katte skal jo klart have det de elsker at spise...NOT!!!

Line - hvad fodrer du med og hvorfor??

Jeg skal forsøge at give dig et så fyldestgørende svar som muligt :)

Line

Citat fra: Line Dato 20. December 2011, kl. 17:42
Citat fra: mette11 Dato 20. December 2011, kl. 17:17
Googlede det  ;) http://www.frettchen4you.de/xtc/index.php?cat=c16_F4Y-FERRETastic-.html Det indholder også ris...men jeg tror bare ikke at det perfekte foder findes!! Jeg synes umiddelbart at det ser fornuftigt ud, men har ikke nærlæst det.

Ja der er også kulhydrat i ZiwiPeak, men det er det jeg kender som jeg synes er bedst. Desværre ved jeg ikke nok om de forskellige værdier til at kunne vurdere hvad der rent faktisk er bedst for en ilder. Men umiddelbart ville jeg mene at en ilders nærringsbehov må minde mere om en minks end en kats. Men hvad skal man fodre en mink med for at opfylde dens behov?? Jeg synes helt ærligt at det er en videnskab uden lige og jeg ved for lidt om det.

Citat"min kat får wishkas, for det kan den lide, og når den spiser det er det sundt for den."
Nej nej nej...det hedder "Min kat elsker Whiskas og jeg elsker min kat"... :P For katte skal jo klart have det de elsker at spise...NOT!!!

Line - hvad fodrer du med og hvorfor??

Jeg skal forsøge at give dig et så fyldestgørende svar som muligt :)

Jeg fodrer pt med bl.a orijen – begge varianter.
Det gør jeg fordi jeg ved at der ud over methionin også findes cystin i og disse to er oftest de første begrænsende aminosyrer. Flere foderprodukter indeholder kun methionin og dette nogle gange af kunstig form. Men selvom de i nogen grad kan erstatte hinanden, så ser jeg alligevel fordelen i at jeg ved begge aminosyrer findes i foderet.
Jeg fodrer med begge varianter, fordi jeg godt kan lide at der er en ret stor mængde fisk i pga. indholdet af lysin. Der ud over kan jeg godt lide, som jeg tidligere har nævnt, at den største kulhydratkilde (kartoffel) i den normale orijen er forarbejdet (fx kogt). Fordi det gør at kilden bliver meget lettere at nedbryde, og det er trods alt vigtigt at kilden er så let at nedbryde som muligt, så vores dyr trods alt kan få lidt ud af det. Så har det et Ca/P-forhold som jeg synes ligger fint i midten af hvad der er anbefalet til fx mink.

Ind imellem får de lidt babycat. Ikke fordi jeg synes det er et fantastisk foder, men fordi det indeholder en del sojaolie der har en fordøjelighed på 96,7% og fiskeolie med en fordøjelighed på 93,1%.

Der ud over får de forskellige foderprodukter fra barf og ziwipeak. Jeg bruger godbidder fra bl.a. allergihunden. Mine er rigtig glade for tørrede kyllingehjerter.
Selvfølgelig husker jeg på at de fungerer bedst på fedt og proteiner, og jeg forsøger at dække deres behov der igennem, men jeg bliver ikke afskrækket over kulhydrater i et fodermiddel, så længe jeg ved at mine dyr kan få noget ud af det. Selvom de er dårlige til at nedbryde kulhydrater så kan de dog gøre det når de er let tilgængelige, og nogle fodertyper som fx hørfrø er bare en bedre kilde til nogle fedtsyrer end andre animalske. Der ud over skal man også være opmærksom på ikke at overfodre dem med proteiner, da det er en belastning for deres nyrer at udskille det igen.

Jeg ville gerne skrive flere begrundelser for hvilke fodermidler jeg ellers bruger og hvorfor, men så ville jeg kunne fortsætte i evigheder. For som fx babycat, så giver jeg ind imellem nogle fodermidler i små mængder pga. enkelte indholdsstoffer. Det kan man sagtens, så længe man husker på at blande i de rigtige forhold, så man ikke fylder deres maver op med fyldstoffer.

Håber det besvarer lidt, og at du forstår hvorfor jeg har valgt at give en forklaring på nogle produkter frem for andre jeg bruger :) Ellers må du sige til ;)

mette11

Tak Line.
Jeg forsøger at finde ud af hvad der er det bedste og det er derfor at jeg spørger ind til begrundelserne for hvorfor folk fodrer som de gør. Min viden om hvad et foder bør indholder ud over kulhydrat, protein, fedt osv. er meget begrænset og jeg vil godt vide mere så jeg kan gøre det bedste for mine kræ...derfor sætter jeg stor pris på at få informationer om emnet, da jeg faktisk synes det er utroligt svært at finde noget virkelig brugbart selv.

Line

Jeg vil give dig ret i at det er svært at finde informationer om hvad der er rigtigt og forkert. Jeg forsøger selv at støtte mig lidt op af de værdier der er ved minkene, og så alligevel ikke helt, da man jo skal tænke på at mink oftest maximalt lever 2½ år, og derfor så kender man ikke langtidsvirkningerne af nogle fodermetoder. Man skal også være opmærksom på at de bliver huldstyrret, og derfor kan man ikke bare kopiere deres fodringsstrategi.
Men jeg tror langt hen af vejen mere på de værdier der findes indenfor fodring af mink end katte i forhold til fodring af vores egne dyr.
Det jeg nok er mest nervøs for med henblik på fodring af vores dyr er at man kommer til at "glemme" at det ikke er katte. Måske er det bare mig....

Eliza

super dejligt med forklaringer Line.. Jeg tænker bare at minken jo alligevel lever af en ret anderledes kost end ilderne, da de jo i langt større mængde lever af fisk og det må trods alt give en væsentlig forskel. Indrømmet så ved jeg ikke hvad en kat mest ville spise i naturen, nok en del flere fugle end en ilder vil kunne fange, men synes fugl lyder bedre end fisk hvis du forstår.

Ilderne ville jo så spise pader, men hvordan det lige passer ind ved jeg godt nok ikke helt  :S det må minken vel også gøre, men hvilket foder ligger tættest på disse?

Det ville være rart hvis der fandtes mere viden om emnet :) og en del lettere..
Fordi al den tid jeg kan få med mine dyr er vigtig.

Line

Ja, man skal også tænke over hvor dyrene lever henne. Det tror jeg giver en rimeligt billede af hvad de kunne finde på at spise.
Jeg forstår godt hvad du mener med fugl frem for fisk. Jeg giver også selv en del fjerkræ til mine dyr. Man skal jo også tænke på at den vilde mink også går i hønegårde, og det tror jeg helt bestemt også en ilder ville gøre. Jeg ved ærlig talt heller ikke hvor mange fisk en ilder ville fange i naturen, men som sagt har de et ret højt indhold af nogle bestemte aminosyrer, og derfor så giver jeg det.
Jeg vælger så også hellere fiske og kanin produkter end fx hjort.