Nyheder:

Tip!Medlemslisten kan du søge efter brugere, ud fra navn, antal ildere osv.

Hovedmenu

Jeg blev pludselig i tvivl :S

Startet af Dark Crystal Ferret, 1. April 2012, kl. 10:11

Dark Crystal Ferret

Det er en kendt sag at vores herlige totter ikke må få mælke produkter fordi de indeholder laktose (mælkesukker). Jeg har dog somme tider haft en ilder der var i akut vægt underskud og har flere gange overvejet at lave Tigermælk til dem (Oliver/Tjalfe). Men på grund af laktose indholdet er det noget man skal passe på med, så jeg har ikke brugt Tigermælk i flere år, også selvom det faktisk hjalp dengang jeg brugte det.

Nu var jeg så i Føtex for nogle dage siden, og så at Arla er begyndt at lave en ny slags mælke produkter uden laktose i. Jeg ved igennem et familie medlem som arbejder på Arla, at de overvejer at lave andre produkter uden laktose.

Jeg købte den her i går i Føtex så jeg kunne tage et billede af den og komme ind og høre jer andre om i ved om det KUN er pga. laktossen de ikke må få mælkeprodukter? Og om en fløde som den her så er skadelig for dyr?



Nu tænker jeg jo ikke kun på vores dejlige dyr, men også pindsvin, katte og andre dyr som førhen fik mælkeprodukter, fordi folk ikke viste hvor ødelæggende det var. Det er jo ikke småting man har hørt om de sidste mange år, om hvor skadeligt den laktose kan være i maven på eks et lille pinsvin i haven.
Så jeg ville lige høre om der er nogle af jer der ved et eller andet, eller om den her slags produkter så godt kan gives til dyrene. For i så fald kan man jo lave Tigermælk til dem til opfedning, hvis man så bare dropper yoghurt naturel (som der jo pt stadig er laktose i) og så bruger en fløde som den her og de andre ting man blander i.

A_M_T >Team Unique Ferrets<

Juhhuuu jeg har haft ret slem mælkeallergi da jeg var lille, jeg lider stadig en smule under det men de produktet det betyder jo at jeg bedre kan tåle mælkeprodukter :dans:

Ved så ikke lige i forhold til totternes maver?!

lille_jill

Jeg ville ikke gøre det. Man giver vel heller ikke en ilder soja- eller havrefløde, som jo sjovt nok også er laktosefri.
Men jeg mener så heller ikke, at noget menneskemad er ildermad. Hverken rosiner, mælk, oksekødssuppe eller chokoladecrossianter, for den sags skyld.
Hvorfor ikke bare koge en god portion ducksoup og suplere med en æggeblomme i ny og næ, som man altid har gjort og ved virker?
Desuden er det forår, så alle ildere taber sig. Det er bare naturens gang.

Dark Crystal Ferret

Jill: Nu skriver jeg det jo ikke fordi jeg har et akut behov for at opfede en ilder lige nu. Som jeg skriver handlede det om Oliver - som nu er død, og Tjalfe som har holdt vægten i snart et år. Og jeg ved godt det er forår og mange ildere taber sig lige nu.
Men nu ligger landet jo bare sådan at ikke alle ildere er vilde med Ducksoup, og nogle heller ikke æggeblommer. Jeg har i mine snart 5 år med ildere i hjemmet kun haft én eneste ilder der gad æde Duckspup. Om det så er dens madmor som var en rigtig elendig kok eller om det bare var smagen den ikke brød sig om i alt almindelighed, tør jeg ikke udtale mig om :fnis:

Men jeg tænkte også bare på det. Jeg er ikke en af dem der er imod menneskemad til dyr, det må jeg desværre melde ud. Jeg mener det kommer an på HVAD du giver. Og HVOR meget du ved om det du giver, før du gør det. For jeg er godt klar over at det meste menneskemad ikke er egnet til dyr.

Men det var nu heller ikke derfor jeg spurgte :fnis:  Jeg blev bare i tvivl om det, da jeg så den her dunk fløde i butikken. Om det KUN er laktossen i mælkeprodukter en ilder mave ikke tåler, eller om der er andre ting? Og jeg har heller ikke købt den her med hjem for at give det til dyrene. Det var som jeg også skriver øverst, for at kunne tage et billede af den til den her tråd. Og efterfølgende til at lave en lagkage til når mine børn kommer hjem sener i dag :)

mette11

CitatJeg har i mine snart 5 år med ildere i hjemmet kun haft én eneste ilder der gad æde Duckspup. Om det så er dens madmor som var en rigtig elendig kok eller om det bare var smagen den ikke brød sig om i alt almindelighed, tør jeg ikke udtale mig om :fnis:
Mine har heller ikke gidet det og jeg er sgu en god kok!  :P :P :P

Jeg ved faktisk ikke om ildere må få mælkeprodukter uden laktose i...desværre  :S

lille_jill

jamen prøv? Så finder du ud af det

Julie

Citat fra: lille_jill Dato  1. April 2012, kl. 11:57
Man giver vel heller ikke en ilder soja- eller havrefløde, som jo sjovt nok også er laktosefri.
Nej da. Ilderen er jo et rovdyr og de nedbryder ikke plantematerialer særligt godt. Jeg har læst mig til, at laktoseindholdet i piskefløde er ikke lige så højt som i almindelig mælk, så det kan gives i små mængder med forsigtighed, uden at gøre skade på dyret. Men selvom dette produkt så skulle være helt laktosefrit og ikke specielt skadeligt, så kunne jeg ikke finde på at bruge det til at fede mine ildere op med... Det er jo fløde og jeg kan forestille mig, at der skal noget til  for at ilderen tager på af det - så kan det jo ikke være ret sundt i længden :0) de bliver ihvertfald ikke fedet op på en 'sund' måde

Anne

jeg tror at laktosefri følde (fra en ko, ikke fra soya) svarer nogenlunde til kattemælk og jeg vil tro der ikke er et problem i at give det engang imellem, men jeg kan ikke forestille mig at jeg selv ville gøre det.